• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
3

چهارشنبه سوری و آداب آن در زنجان/ آرزوهایی که با پریدن از روی آتش برآورده می‌شد

  • کد خبر : 29245
  • 26 اسفند 1393 - 23:09
چهارشنبه سوری و آداب آن در زنجان/ آرزوهایی که با پریدن از روی آتش برآورده می‌شد

چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم ایران در آخرین چهارشنبه سال برای استقبال از بهار جشن می‌گیرند. آیین چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم زنجان در هر سال آخرین چهارشنبه سال را جشن می‌گیرند. چهارشنبه آخر سال یکی از سنت‌های ایرانیان باستان است که از قدیم نیز وجود داشته […]

چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم ایران در آخرین چهارشنبه سال برای استقبال از بهار جشن می‌گیرند.

آیین چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم زنجان در هر سال آخرین چهارشنبه سال را جشن می‌گیرند.

چهارشنبه آخر سال یکی از سنت‌های ایرانیان باستان است که از قدیم نیز وجود داشته و مردم زنجان این آیین را هر ساله برگزار می‌کنند و در این روز مردم در پشت بام خانه‌ها و جلو در و حیاط آتش روشن می‌کردند و جوانان از روی آتش می‌پریدند.

دختران دم بخت و جوانان در این روز آرزو می‌کردند و از روی آتش می‌پریدند و بر این عقیده بودند کسی که قبل از پریدن آرزو کند آرزویش برآروده می‌شود.

پریدن از روی اتیش

شب این روز همه در خانه‌هایشان جمع می‌شدند و فرزندان به همراه بزرگان خانه در روستا‌ها گردا گرد کرسی جمع می‌شدند و با خوردن شرینی٬ نبات و کشمیش این روز را خوش می‌گذراند.

یک مغازه دار مسن زنجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا در مورد آداب رسوم چهارشنبه سوری اظهار کرد: چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم زنجان هر ساله جشن می‌گیرند.

 این پدر بزرگ ۶۰ ساله زنجانی در ابتدای سخنان خود به یاد دوران جوانی خود می‌افتد و گویا حسرت آن روز‌ها را می‌خور و می‌گوید: شب چهارشنبه سوری جوانان به پشت بام خانه‌ها می‌رفتند و با انداخت شال از دودکش خانه به خانه‌ها عیدی می‌ستاندند.

وی گفت: شال‌اندازی از دیگر مراسم شب سوری بوده که امروزه تقریبا اعتبار خود را در شهرها و روستاهای زنجان از دست داده است.

وی با اشاره به اینکه جوانان گذشته زنجان دل خوشی‌های بسیار و زندگی ساده‌ای داشتند و با خوشی زندگی خود را می‌گذراندند اما جوانان امروز زندگی تجملگرایانه را ترجیح می‌دهند و آسایش را می‌طلبد و دنبال کار‌ها پشت میز نشین هستند.

*آیین شال اندازی رسوم زنجانی‌ها در چهارشنبه سوری

گفتنی است٬پس از خاموشی آتش و کوزه ‌شکستن نوبت به شال‌اندازی می‌رسد٬ جوانان چندین دستمال حریر و ابریشمی را به یکدیگر گره می‌دند، از آن طنابی رنگین طویل می‌ساختند٬ به پشت بام خانه‌ها می‌رفتند آنرا از روزنه دودکش وارد منزل کرده و یک سر آن را خود در بالای بام در دست می‌گرفتند، آنگاه با چند سرفه بلند صاحبخانه را متوجه خود می‌کردند.

آیین شال اندازی رسوم زنجانی‌

صاحبخانه که منتظر آویختن چنین شال‌هایی هستند، به محض مشاهده طناب رنگین، آنچه قبلاً آماده کرده، در گوشه شال می‌ریزند و گره‌ای بر آن زده، با یک تکان ملایم، صاحب شال را آگاه می‌سازند که هدیه سوری آماده‌است.

آنگاه شال‌انداز شال را بالا می‌کشد٬آنچه در شال است هم هدیه چهارشنبه سوری است و هم فالش اگر هدیه نان باشد آن نشانه نعمت است، اگر شیرینی نشانه شیرین کامی و شادمانی، انار نشانه کسرت اولاد در آینده و گردو نشان طول عمر، بادام و فندق نشانه استقامت و بردباری در برابر دشواری‌ها، کشمش نشانه پرآبی و پربارانی سال نو و اگر سکه نقره باشد نشانه سپیدبختی بود.

*چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی

جشن‌های چهارشنبه سوری که در گذشته برگزاری جشن با آرامش خاص در بین خانواده‌ها برگزار می‌شد امروز به جشن پر سرو صدا تبدیل شده است.

چهارشنبه سوری

جوانان در خیابان‌ها و کوچه‌ها صدای ترقه و انواع مواد منفجره در زنجان تبدیل شده است.

در این روز بیشتر افراد به خاطر خطر مواد مترقبه از خانه خود خارج نمی‌شوند و آن فرهنگ روشن کردن آتش و پریدن از روی آتش و جمع شدن خانواده‌ها در کنار یکدیگر و برگزاری جشن با آرامش خاص در کنار بزرگان کمرنگ‌تر شده است.

انتهای پیام/موج رسا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=29245

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.