• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
10

رأی‌الیوم: دولت اسرائیلی ترامپ، کاخ سفید را برای خدمت به اهداف تل‌آویو به کار گرفته است/ خطر قطع صادرات نفت ایران از زدن رگ گردن کمتر نیست

  • کد خبر : 74844
  • 25 شهریور 1397 - 12:40
رأی‌الیوم: دولت اسرائیلی ترامپ، کاخ سفید را برای خدمت به اهداف تل‌آویو به کار گرفته است/ خطر قطع صادرات نفت ایران از زدن رگ گردن کمتر نیست

روزنامه رأی‌الیوم نوشت اقدام احتمالی «دولت اسرائیلی» آمریکا در قطع صادرات نفت ایران، حرکتی پرخطر است. به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الکترونیکی رأی‌الیوم در سرمقاله خود با اشاره به دیدارهای وزیر خارجه پیشین آمریکا با وزیر خارجه ایران نوشت: جان کری، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، دولت ترامپ و سیاست‌هایش را اعم از […]

روزنامه رأی‌الیوم نوشت اقدام احتمالی «دولت اسرائیلی» آمریکا در قطع صادرات نفت ایران، حرکتی پرخطر است.

رأی‌الیوم: دولت اسرائیلی ترامپ کاخ سفید را برای خدمت به اهداف تل‌آویو به کار گرفته است/ قطع صادرات نفت ایران از خطر قطع رگ گردن کمتر نیستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الکترونیکی رأی‌الیوم در سرمقاله خود با اشاره به دیدارهای وزیر خارجه پیشین آمریکا با وزیر خارجه ایران نوشت: جان کری، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، دولت ترامپ و سیاست‌هایش را اعم از سیاست خروج از توافقنامه هسته‌ای ایران یا توافقنامه آب و هوایی پاریس، تنها در خفا تحقیر نمی‌کند و در بیان علنی افکار مخالف تردیدی به خود راه نمی‌دهد و همین امر موجب شده است دولت ترامپ همه سلاح‌های رسانه‌های خود را علیه وی بسیج کند. اما گاهی که مانند کوه بر سر ترامپ آوار شد اذعان کری به این بود که پس از پایان دوران وزارتش تاکنون چهار دیدار با محمد جواد ظریف داشته است. این امر خشم ترامپ و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه وی، را برانگیخت.

ترامپ با انتشار توئیتی در صفحه کاربری خود، این دیدار‌ها را غیرقانونی و به مثابه تلاشی برای تضعیف سیاست‌های دولتش دانست. اوج خشم او آنجا بود که به ایرانی‌های توصیه کرد تا پایان دوران ریاست جمهوری وی صبر پیشه کنند. تحلیلگران محافظه‌کار طرفدار ترامپ حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و با متهم کردن کری به خیانت، خواستار بازداشت وی شدند.

اما این حملات کری را نترسانده است. وی در پاسخ به اتهامات دونالد ترامپ گفت او به آمریکایی‌های دروغ می‌گوید و در بسیاری از مسائل مردم و مهمتر از همه درباره مسئله توافقنامه آب و هوایی پاریس و توافقنامه هسته‌ای ایران و خروج از آن، مردم را فریب داده است. وی خروج از توافقنامه هسته‌ای را یکی از بزرگترین اشتباه‌های غیرمسئولانه و تاریخی رئیس جمهور آمریکا دانست.

رای الیوم در ادامه نوشت: کری در دیدار با ظریف وزیر امور خارجه ایران مرتکب هیچگونه اقدام غیرقانونی نشد. به ویژه آنکه وی پس از این دیدار پومپئو را مطلع کرد. اما دولت منزوی آمریکا که شمار قابل توجهی از آمریکایی‌ها مخالف آن هستند، با به راه انداختن جنگ، پای آمریکا را به جنگ‌های اقتصادی، سیاسی و شاید هم نظامی می‌کشاند که به سقوط این کشور منجر خواهد شد و در آینده به ریاست این کشور بر جهان پایان خواهد داد.

در ادامه این مطلب آمده است: دیدار کری با بسیاری از همتایان اروپایی وی، از جمله کشور‌هایی که ترامپ به شدت از آنان انتقاد و علیه آنان تحریم‌های اقتصادی وضع کرد، آسیبی به ترامپ وارد نکرده است؛ اما دیدار وی با ظریف فرق می‌کند، زیرا ایران تهدیدی برای اسرائیل است و دولت کنونی آمریکا در تعاملات خود با دیگر کشور‌های جهان، تسلیم دستورات دیکته شده اسرائیل است.

همواره رؤسا و وزرای امور خارجه آمریکا پس از خارج شدن از گردونه حکومت، برای حل اختلافات سیاسی با کشور‌های که در مقابل کشورشان قرار دارند، در خفا و آشکار نقش‌های دیپلماتیک داشته و ماموریت خود را با موفقیت به انجام رسانده‌اند که در همین زمینه می‌توان به دستاورد‌های جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا، اشاره کرد.

ترامپ آمریکا را به سمت درگیری‌ها و چه بسا جنگ‌های بین‌المللی، می‌کشاند و وقتی ظریف در مصاحبه روز شنبه خود با مجله اشپیگل آلمان می‌گوید جلوگیری از صادرات نفت ایران به اقداماتی فراتر از بستن تنگه هرمز، از جمله افزایش غنی‌سازی اورانیوم می‌انجامد، باید این تهدیدها را جدی گرفت.

ایران بخشی از محور راهبردی منطقه است، ایران، عراق دوران صدام نیست که در برابر محاصره‌ای شدید با مشارکت برخی کشور‌های عربی تسلیم شد. اگر دولت ترامپ بتواند در نوامبر آینده نفت ایران را با موفقیت تحریم کند، بعید نیست این اقدام نخستین جرقه آتش جنگ باشد. خطر قطع صادرات نفت ایران از خطر قطع رگ گردن کمتر نیست و هرگونه اقدام ایران در واکنش به این اقدام خصومت‌آمیز قابل توجیه خواهد بود.

در انتهای این مطلب آمده است: چه بسا ارتباطات کری وزیر پیشین امور خارجه آمریکا و همتای ایرانیش ظریف بتواند مانع از این خطر شود. از همین رو کری سزاوار تمجید و حمایت است نه تخریب چهره و متهم شدن به خیانت. اما ما از دولتی سخن می‌گوییم که آمریکایی نبوده بلکه اسرائیلی است و کاخ سفید را برای خدمت به اهداف خصومت‌آمیز اسرائیل به کار گرفته است. کری هنوز علنا به این مسئله اشاره نکرده است، اما شاید روزی که پیمانه صبرش لبریز شود چنین چیزی را بر زبان بیاورد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=74844

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.