• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
9

تاریخ تولد لاکچری بلای جان مادر و نوزاد/ زایمان در «۰۲.۰۲.۰۲» به چه قیمتی؟

  • کد خبر : 80625
  • 30 فروردین 1402 - 11:48

تاریخ زایمان لاکچری یکی از وقایع چالش‌ برانگیز است که در چند سال اخیر مد شده و باعث شده تا پدر و مادرها سلامت نوزاد خود را فدای تاریخ تولد شیک و رّند کنند. به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دستکاری و سلیقه‌ای کردن تاریخ تولد نوزادان یکی از معضل هایی است که […]

تاریخ زایمان لاکچری یکی از وقایع چالش‌ برانگیز است که در چند سال اخیر مد شده و باعث شده تا پدر و مادرها سلامت نوزاد خود را فدای تاریخ تولد شیک و رّند کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دستکاری و سلیقه‌ای کردن تاریخ تولد نوزادان یکی از معضل هایی است که در چند سال اخیر به راه افتاده تا خانواده‌ ها در مدت زمان حاملگی دخالت کنند و به خواست خودشان آن را تغییر دهند تا فرزندشان در یک روز خاص و به ظاهر لاکچری به دنیا بیاید.

تاریخ هایی که باعث شده تا والدین ترغیب شوند از قبل برای تاریخ دقیق تولد نوزاد خود در یک روز خاص حساب و کتاب کنند، بسیاری از افراد قبل از اقدام برای بارداری نسبت به تعیین تاریخ زایمان خود برنامه‌ریزی می‌ کنند و برخی دیگر نیز که بدون برنامه‌ریزی باردار شده‌اند، اگر تاریخ زایمانشان به تاریخی رند نزدیک باشد، درخواست تغییر در زمان زایمان خود را دارند، بدون اینکه عوارض چنین زایمان هایی را در نظر گیرند.

متاسفانه این انتخاب های لاکچری در بین والدین امروزی به عاملی برای تفاخر تبدیل شده است و پدر و مادرها سلامت نوزادشان را فدای تاریخ تولد شیک و رّند می کنند که این موضوع می‌تواند خطر ابتلای جنین به بیماری‌های ناشی از زایمان زودرس‌یا دیرهنگام را افزایش دهد.

شنبه «۰۲.۰۲.۰۲» یکی از روزهای رُند تقویم است. این تاریخ رند شاید برای خیلی‌ها بی‌اهمیت باشد و مانند هر روز دیگری آن را بدانند؛ اما اگر در این روز سری به برخی بیمارستان‌های شهر بزنید متوجه خواهید شد که این تاریخ برای خیلی از پدران و مادرانی که می‌خواهند فرزندشان به‌دنیا بیاید چقدر با اهمیت است. بسیاری مادران از هفته‌های قبل در صف انتظار قرار گرفتند تا نوزادشان در این تاریخ متولد شود.

والدینی که ذوق‌ زده از ثبت تاریخی خاص در شناسنامه فرزندشان، در صف سزارین می‌ ایستند، غافل از این‌ که زایمان زودرس یک خطر مهم برای سلامت نوزاد است و ممکن است تلخ‌ ترین روز را برایشان رقم زند و منجر به ایجاد عوارض برای جنین، نوزاد و حتی مادر شود.

به خصوص در حال حاضر که مردم درگیر همه گیری شیوع کرونا و امیکرون هستند این معضل چند برابر شده است، تعدادی از مادران بدون علامت هستند و به دلیل مداخله‌ های غیر ضروری و جراحی‌ های بی موردی که امکان دارد در این مدت انجام شود ممکن است جان مادر به خطر بیفتد و در عین حال باعث آسیب‌ رسیدن به جنین و نوزاد شود، زیرا تولد نوزاد قبل از کامل شدن دوره بارداری، بر روی تکامل ارگان‌های مختلف نوزاد تأثیر منفی خواهد داشت.

با این حال برخی زوجین حاضرند با پرداخت هزینه‌ های سنگین  نوزاد خود را در یک تاریخ خاص و لاکچری به دنیا بیاورند!! غافل از این‌ که نمی‌ توان صرفا برای یک عدد جان فرزند خود را به خطر انداخت و ممکن است خانواده تا سال‌ ها هزینه و تاوان اشتباه خود را با از دست دادن سلامتی  فرزندشان بپردازند!

امسال وزارت بهداشت با هشدار درباره تبعات زایمان‌های تقویمی که در اغلب موارد به تولد نوزاد چند هفته زودتر از موعد مقرر منجر خواهد شد از برخورد با مراکز زایمان تقویمی خبر داده است.

تلاش برای جلوگیری از زایمان‌های تقویمی

در این باره سلیمان حیدری، سرپرست مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت با تاکید بر این که تلاش داریم تا از زایمان‌های تقویمی جلوگیری شود و این کار برخلاف موازین اخلاق، عرف، پزشکی و شرعی است و با آن برخورد می‌شود، می‌گوید: «در بخشنامه‌ای برای مراکز درمانی تاکید شد از انجام این کار جلوگیری شود، اگر مراکز نیز این مسأله را رعایت نکنند، در ارزیابی و اعتبار بخشی آن تجدید نظر خواهد شد تا انعکاس کارکرد خود را ببینند. ناظران ما درصد سزارین را نسبت به تولد‌های معمولی بررسی می‌کنند و اگر شمار آن بیشتر باشد، برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت».

توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان تقاضای سزارین‌های تقویمی نداشته باشید

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه به مردم توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان تقاضای سزارین‌های تقویمی نداشته باشند، گفت: ما از چند وقت قبل در این زمینه اخطار شدید به مراکز درمانی داده‌ایم. اخطار ماده ۳۳ جزء شدیدترین اخطارها است و امسال هم بازرسان وزارت بهداشت و معاونت‌های درمان در حال رصد هستند و مراکزی که افزایش غیر قابل قبول سزارین را در روز دوم اردیبهشت داشته باشند، حتما با آن مرکز برخورد جدی انجام خواهد شد.

وی افزود:‌ حقیقتا کار غیرعقلانی و غیراخلاقی است که نوزادی را که هنوز نارس است و زمان تولد آن فرا نرسیده صرفا به جهت اینکه تاریخ تولد او یک عدد رُند باشد، بخواهیم در این تاریخ مشخص این کودک را از طریق سزارین به دنیا بیاوریم. در عین حال از آنجایی که در این تاریخ‌ها تعداد نوزادانی که در این روز به دنیا می‌آیند،  زیاد است و همچنین به جهت اینکه این نوزادان نارس هم هستند، اگر نیاز به مراقبت‌هایی داشته باشند، به علت شلوغی که وجود دارد امکان تهیه تخت‌هایی که برای این کودکان نیاز است و همچنین تهیه مراقبت ویژه، خون و … سخت می‌شود و عملا پدر و مادر، نوزاد خود را در معرض خطر غیر لازم قرار می‌دهند. پدر مادری که وقتی یک خار به پای کودک‌شان می‌رود، نگران می‌شوند، اصلا درست نیست که بخواهند به این دلیل جان نوزاد خود را به خطر بیندازند.

به گزارش دانا؛‌ امید است با وجود این هشدارها در تاریخ (۰۲. ۰۲ . ۱۴۰۲) شلوغی عجیبی را در بیمارستان‌ ها شاهد نباشیم و مادران و پدران سلامتی فرزند خود را در قبال تاریخ تولد لاکچری بر باد ندهند.

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=80625

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.