• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 3 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
4

بازار نفت دنیا ۵۰۰ هزار بشکه کسری دارد/ نفت در هر حال فروخته خواهد شد/ تحریم نفت ایران روی بازار انرژی آمریکا اثر فوری می گذارد/ وزارت نفت روحیه خود را بالا ببرد

  • کد خبر : 76306
  • 09 اردیبهشت 1398 - 8:27

مهدی محمدی به اقدام آمریکا مبنی بر تحریم نفتی ایران اشاره کرد و گفت: عربستان و امارات توان کافی برای پر کردن خلأ ایران در بازار نفت جهان را ندارند، ضمن اینکه خود آنها هم به دنبال قیمت های بالاتر نفت هستند. مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی […]

بازار نفت دنیا 500 هزار بشکه کسری دارد/ نفت در هر حال فروخته خواهد شد/ تحریم نفت ایران روی بازار انرژی آمریکا اثر فوری می گذارد/ وزارت نفت روحیه خود را بالا ببرد

مهدی محمدی به اقدام آمریکا مبنی بر تحریم نفتی ایران اشاره کرد و گفت: عربستان و امارات توان کافی برای پر کردن خلأ ایران در بازار نفت جهان را ندارند، ضمن اینکه خود آنها هم به دنبال قیمت های بالاتر نفت هستند.

مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا به اقدام اخیر آمریکا در عدم تمدید معافیت خریداران نفت ایران اشاره کرد و اظهار داشت: به دلیل بحران در لیبی و ونزوئلا، بازار نفت در حال حاضر روزانه ۵۰۰ هزار بشکه کسری دارد؛ بنابراین حتی اگر آمریکا بتواند نفت ایران را از بازار حذف کند، افزایش قیمت به دلیل کاهش در سمت عرضه اجتناب ناپذیر خواهد بود که روی بازار انرژی در آمریکا اثر فوری می گذارد و با راهبردهای سیاست داخلی ترامپ کاملا در تضاد است.

 وی تصریح کرد: از طرف دیگر تجربه یک دهه گذشته بیان گر این موضوع است که نفت در هر حال فروخته خواهد شد و تنها تاثیر واقعی تحریم ها شکل گیری بازارهای غیررسمی است.

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوال که ” این اقدام چه تبعاتی برای اقتصاد آمریکا و کشورهای منطقه به دنبال دارد؟ ” گفت: در کوتاه مدت آمریکا به عربستان سعودی و امارات فشار خواهد آورد تا کسری بازار نفت را جبران کنند.

محمدی افزود: عربستان و امارات توان کافی برای پر کردن خلأ ایران در بازار نفت جهان را ندارند، ضمن اینکه خود آنها هم به دنبال قیمت های بالاتر نفت هستند.

وی تاکید کرد: در صورتی که عربستان و امارات تولید نفت خود را بالا ببرند با کاهش قیمت نفت، رشد اقتصادی خود آنها کاهش پیدا خواهد کرد و در تامین هزینه هایشان دچار مشکل می شوند.

این کارشناس به اختلاف بسیاری از مشتریان نفت با عربستان و امارات اشاره کرد و گفت: بسیاری از مشتریان اصلی نفت ایران همچنان با عربستان و امارات بر سر قیمت نفت اختلاف دارند و حاضر نیستند همه نفت خود را به طور تک منبعی از آن ها تامین کنند.

اقدام آمریکا با عدم همراهی کشورهای منطقه قابلیت اجرایی شدن نخواهد داشت

مهدی محمدی با بیان اینکه کشورهایی مانند ترکیه هم که اساساً اختلاف های اساسی منطقه ای با عربستان و امارات دارند، بیان داشت: این اقدام آمریکا به دلیل عدم همراهی کشورهای منطقه قابلیت اجرایی کامل نخواهد داشت و بیشتر نوعی شوک روانی برای ایران است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “ایران چه واکنش ها و راهکارهایی را در مقابله با این اقدام آمریکا می تواند داشته باشد؟” گفت: ایران خود را با تحریم ها وفق داده است و همین الان به هر میزان که بخواهد نفت می فروشد.

کارشناس مسائل سیاسی اشاره کرد: اقتصاد انرژی در جهان دستوری عمل نمی کند و بازار منطق خودش را دارد؛ ضمن اینکه کل حجم نفت صادراتی ما هم خیلی بالا نیست و در نتیجه می توان برای آن مشتری پیدا کرد.

محمدی در پایان گفت: البته این مشروط به آن است که مدیریت وزارت نفت روحیه خود را بالا ببرد و سیاسی کاری نکند؛ رفتن به سمت محصولات پالایشی و تمرکز روی کشورهای همسایه و شرکایی مانند چین و روسیه به سادگی می تواند مشکل ایران را حل کند و الان به دلیل سیاست های تندروانه ترامپ فرصت خوبی هم در این زمینه ایجاد شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=76306

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.