• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 6 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
6

آبیاری به روش میکروجت چیست؟/ کاهش هدررفت آب با سیستم های نوین آبیاری

  • کد خبر : 54967
  • 20 آبان 1395 - 8:41
آبیاری به روش میکروجت چیست؟/ کاهش هدررفت آب با سیستم های نوین آبیاری

مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور گفت: سیستم آبیاری میکرو جت به کشاورز کمک می کند محصول بیشتر و با هدر رفت آب کمتری نسبت به سایر روشهای دیگر داشته باشد.

علی خانمحمدی در گفت و گو با نبض سحر در خصوص شیوه آبیاری جدید به روش میکروجت گفت:  سیستم آبیاری میکرو جت به کشاورز کمک می کند محصول بیشتر و با هدر رفت آب کمتری نسبت به سایر روشهای دیگر داشته باشد و یکی از معضلات و بحرانهای اصلی کشور ما آب است؛برای همین ما نشست هایی با متخصیصن وتحصیلکرده ها و کسانی که در کشورهای دیگر کار کرده بودندبرگزار کردیم و بطور کل به نتایج مطلوبی رسیده بودند؛ و ما  تصمیم گرفتیم در کشور خودمان هم به امید خدا بتوانیم شیوه های سیستمها رو عوض کنیم.

وی گفت: وقتی تقریبا حرف از سیستم آبیاری تحت فشار می شود همه ذهن ها  به  آبیاری  تحت فشار  ، بارانی  یا انتقال از طریق لو له ها یا انتقال از طریق  نوار معطوف می شود و  رواج پبدا کرده است.

مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور گفت: از معایب این شیوه های آبیاری را از لحاظ آلودگی های زیست محیطی که ایجاد کرده و هم از نظر دردسرهایی که برای کشاورزان  خرده مالک دارد و برای اینکه بتوانیم خرده مالک هایی که امروزه  دارند مصرف میکنند؛ اکثرکشت صنعتها به این نتیجه رسید تا از آب خوب استفاده کنند ؛۸۹درصد خورده مالکی داریم و برنامه دادن از طریق جهاد و وزارت نیرو قادر به برنامه دادن نیستند و یک پارچه سازی و انسجام ممکن نیست و ماندیم که یک بحران آب و دنبال سیستم هایی که از این بحران رد بشیم.

img-20150824-wa0009

خانمحمدی گفت:  با نشست هایی که با وزیر داشتیم و با معاون آب وزارت نیرو تصمیم بر این شد تا از طرح های جدید استفاده کنیم که هم کشاورزان استفاده کنند،هم منابع آب ملی محفوظ بماند به همین خاطر “میکرو جت” سیستم آبیاری جدید  که در کشورهای توسعه یافته در حال استفاده است را  استفاده کنیم.

وی از مزایای این سیستم گفت: در این سیستم آبیاری نیرویی که در پمپ ها ایجاد میکند بسیار کم است  و ما باید یک و نیم اتمسفر میتوانیم آب رسانی داشته باشیم بدون اینکه فشاری به برق بیاید،خود پمپاژها و لوله های آنچنانی استفاده کنیم  ،میکروجت زیر سطحی را در الویت قرار میدهیم ،در میکروجت زیر سطحی  : به هیچ عنوان از سم های علف کش استفاده نمیشود چون آب زیر زمینی و بصورت چشمه است پس علف های هرزی رشد نمی کند.

دبیر اجرایی بنیاد گندم کشور گفت: در این روش  کاهش هزینه ها را داریم   ، از طرف دیگری میتوانیم چون ماده عالی خاک  کشاورزی را افزایش داد که با میکروجت میتوان در عرض ۵ الی ۱۵ سال ماده عالی را افزایش  دهیم.

وی هزینه راه انداری برای یک هکتر را  از ۱۲ تا ۱۸میلیون تومان عنوان کردو گفت: با این روش  در راندمان آب و تبخیر آب پیشرفت داریم و تبخیر را به صفرمیرسانیم و ۱۵ سال مفید و  ۵سال غیر مفید از  این استفاده می کنیم  و در این روش میکروجت  به هیچ عنوان گرفتگی لوله هابوجود نمی آیدو هیچ نگرانی ندارد .

رئیس  نظام صنفی کارهای کشاورزی استان زنجان همچنین گفت: افرادی که سیستم های آبیاری تحت فشار دارند می توانند به  با با یک لوله جانبی با یک قیمت پایین   سیستم آبیاری را به میکروجت تبدیل کنند ، در ابهر و خرمدره و استان زنجان ۱۲۰هتکار میخواهیم اجرا کنیم که ۵ هتکار به صورت پایلوت اجراشده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=54967

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.