• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4

قریب ۸۰۰ بیمار مبتلا به MS در زنجان وجود دارد

  • کد خبر : 33717
  • 06 خرداد 1394 - 20:05
قریب ۸۰۰ بیمار مبتلا به MS در زنجان وجود دارد

عضو جمعیت خیریه حمایت از بیماران MS استان زنجان گفت: بررسی ها و آمارهای رسمی حکایت از ابتلا قریب به ۸۰۰ نفر از اهالی این استان به بیماری ام اس دارد. ناصر غفاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تعداد زنان مبتلا به ام اس در استان زنجان را در مقایسه با […]

عضو جمعیت خیریه حمایت از بیماران MS استان زنجان گفت: بررسی ها و آمارهای رسمی حکایت از ابتلا قریب به ۸۰۰ نفر از اهالی این استان به بیماری ام اس دارد.

ناصر غفاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تعداد زنان مبتلا به ام اس در استان زنجان را در مقایسه با مردان بسیار بالا خواند و افزود: از این تعداد افراد مبتلا به بیماری ام اس ۶۰۰ نفر زن هستند و مابقی را نیز مردان تشکیل می دهد.

وی با اشاره به اینکه ابتلا به بیماری ام اس در زنجان در مقایسه با سال های گذشته روند افزایشی به خود گرفته است اظهار کرد: هم اکنون از این تعداد مبتلایان به این بیماری در استان حدود ۴۵۰ نفر در شهرستان زنجان، ۲۱۰ نفر در شهرستان های ابهر، خرمدره و سلطانیه، ۴۰ نفر در شهرستان های ماهنشان و ایجرود، ۳۰ نفر در شهرستان طارم و ۷۰ نفر نیز در شهرستان خدابنده، زیست می کنند.

غفاری به میزان تحصیلات بیماران مبتلا به ام اس استان زنجان اشاره کرد و افزود: هشت درصد آنان بی سواد، ۳۰ درصد سیکل تا دیپلم، ۶۰ درصد کاردان تا کارشناس و دو درصد نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

عضو جمعیت خیریه حمایت از بیماران MS استان زنجان با اشاره به اینکه پنج پزشک (دو مرد و سه زن) در بین مبتلایان به این بیماری در زنجان وجود دارد، گفت: در زمان حاضر بیماران ام اس زنجان در تهیه و تامین دارو مشکل خاصی ندارند و بخش قابل توجهی از هزینه های دارویی مورد نیاز مبتلایان، توسط دولت و این جمعیت و مابقی نیز از سوی خود بیماران تامین می شود.

غفاری با تاکید براینکه مبتلایان به بیماری ام اس در زنجان در مراجعه به داروخانه های این استان به راحتی داروی مورد نیاز خود را دریافت می کنند، افزود: بیماران ام اس در شهرستان های ابهر و خرمدره نیز داروهای خود را از بیمارستان امدادی ابهر تهیه می کنند.

وی تصریح کرد: این بیماری در سال ۱۸۳۵ میلادی (۱۷۸) سال پیش توسط پروفسور شارکو فرانسوی شناخته شده و به نام multiple sclerosis معرفی گردید و چون تلفظ نام این بیماری سخت بود بنابراین نام اختصاری MS بر آن نهاده شد.

غفاری با بیان اینکه در زمان حاضر بیماری ام اس درمان قطعی ندارد اما می توان جلوی پیشرفت آن را با داروهای موجود گرفت، افزود: این عارضه یک بیماری خود تخریبی است یعنی اینکه بدن علیه سیستم عصبی مبارزه می کند.

وی تصریح کرد:در واقع ام اس نوعی خودخوری عصبی است و سیر بیماری نیز در افراد کاملا متفاوت بوده و قابل پیش بینی نیست.

انتهای پیام /ایرنا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=33717

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.