• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4

منطقه شکار ممنوع زنجان به منطقه حفاظت شده ارتقا می‌یابد

  • کد خبر : 32558
  • 14 اردیبهشت 1394 - 10:37
منطقه شکار ممنوع زنجان به منطقه حفاظت شده ارتقا می‌یابد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: مناطق شکار ممنوع استان زنجان از جمله خرمنه‌سر و فیله خاصه به منطقه حفاظت شده ارتقا می‌یابد. تورج قاسمی  با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی منطقه حفاظت شده انگوران در دست اجرا است، اظهار داشت: بر اساس ضوابط اعلام شده تمامی مناطق حفاظت شده باید […]

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: مناطق شکار ممنوع استان زنجان از جمله خرمنه‌سر و فیله خاصه به منطقه حفاظت شده ارتقا می‌یابد.

تورج قاسمی  با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی منطقه حفاظت شده انگوران در دست اجرا است، اظهار داشت: بر اساس ضوابط اعلام شده تمامی مناطق حفاظت شده باید طرح مطالعاتی داشته باشند بر همین اساس پناهگاه حیات وحش انگوران با هدف حفظ محیط زیست زون‌بندی می‌شود تا نقاط بحرانی، تعداد واحدهای صنعتی فعال در این مناطق و سایر مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: بنا داریم تا ۵۰ دستگاه دوربین مدار بسته برای کنترل هر چه بیش‌تر منطقه حفاظت شده سرخ آباد خریداری کنیم.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به تجهیز یگان حفاظت این اداره کل به ۱۰ دستگاه ماشین کمک‌دار، ۳۰ دستگاه موتور سیکلت و سایر امکانات از جمله تجهیزات ارتباطی نظیر بی‌سیم ابراز کرد: درخواست خرید یک دستگاه تراکتور به منظور کشت علوفه برای حیات وحش مناطق هدف ارائه شده است.

وی بر تجهیز مناطق تحت حفاظت و مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان به سیستم آبیاری نوین تاکید کرد و افزود: به دلیل مقابله با بحران کم آبی و عدم تاثیر سوء این موضوع بر حیات وحش استان زنجان بیش از ۳۰ هکتار از منطقه سهرین به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند.

قاسمی با اشاره به مستثنیات ۹۵ درصدی منطقه تحت حفاظت شده سرخ آباد و دشت سهرین به تسنیم گفت: قسمتی از این مستثنیات از مردم خریداری شده و به کشت علوفه اختصاص یافته است.

وی عنوان کرد: هدف از کشت علوفه در اراضی خریداری شده را ایجاد محیطی امن برای زاد و ولد حیات وحش و پناهگاهی مطمئن در فصول سرد سال برای آن‌ها است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به عملکردهای شاخص این معاونت تصریح کرد: مناطق شکار ممنوع استان زنجان از جمله خرمنه‌سر و فیله خاصه به منطقه حفاظت شده ارتقا می‌یابند.

وی با بیان اینکه این مورد در دست پیگیری است، خاطرنشان کرد: موافقت های اولیه در مورد موضوع ارتقا این ۲ منطقه از شکار ممنوع به حفاظت شده گرفته شده و قابل طرح در شورای عالی محیط زیست است که امیدواریم یکی از این ۲ منطقه به منطقه حفاظت شده ارتقا یابند.

قاسمی در مورد ویژگی‌های منطقه شکار ممنوع خرمنه سر یک به تسنیم گفت: این منطقه به دلیل گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به فرد خود برای اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان بسیار با اهمیت است.

وی با اشاره به گونه‌های حیات وحش این منطقه افزود: حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش،گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در مورد پوشش گیاهی منطقه خرمنه‌سر بیان کرد: این منطقه دارای گونه‌های گیاهی نظیر اٌرس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، آلبالوتلخه، بادام کوهی ،راش و انواع گون است.

وی اظهار داشت: در سال ۹۳، ۲۱۳ فقره پروانه شکار قوچ، ۲۳۱ فقره پروانه ماهی شکار با قلاب ، ۹فقره پروانه شکار ماهی با تور در استان زنجان صادر شده است.

قاسمی میزان دفترچه‌های شناسه شکارچیان صادر شده در سال قبل را یک هزار و ۳۶۹ فقره عنوان کرد و افزود:در این مدت ۵۵ فقره پروانه شکارچیان گلوله زن در استان زنجان صادر شد.

تشکیل ۱۲۳ پرونده تخلف در مراجع قضایی زنجان

وی ابراز کرد: سال گذشته ۱۲۳ پرونده تخلف در محاکم قضایی استان زنجان تشکیل شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به گشت و کنترل شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان در مناطق هدف خاطرنشان کرد: در این مناطق ۵۹ قبضه اسلحه مجاز و ۱۶ قبضه اسلحه غیرمجاز از متخلفان کشف و ضبط شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات تعارض انسان و گرگ با حضور استان‌های کردستان و همدان و سازمان مرکزی در استان زنجان در سال گذشته گفت: در این جلسات مصوبات خوبی هم ارائه شد.

قاسمی تصریح کرد: سال گذشته در بحث کنترل و پایش معادن واحدهای آلاینده استان مشمول مالیات بر ارزش افزوده شدند.

وی با اشاره به سرشماری پستاندران سرخ آباد، انگوران، خرمنه سر و سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی که همزمان با سراسر دنیا در بهمن ماه سال گذشته انجام شد، خاطرنشان کرد: سرشماری مورد نظر در عرض ۲ هفته در استان زنجان  در زنجان ۲ هفته‌ای انجام شد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به برنامه‌های امسال این معاونت در سال ۹۴ عنوان کرد: تامین علوفه برای حیات وحش، احداث آبشخوارها در مسیر گذر حیات وحش و خرید تانکرهای چرخ دار به منظور انتقال آب و انتقال آب به مکان های پرتردد حیات وحش از جمله این برنامه‌ها است.

وی بیان کرد: به منظور حفظ محیط زیست آموزش جوامع محلی در دستور کار مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان قرار دارد.

قاسمی با اشاره به قانون سال ۸۴ که مربوط به فعالیت معادن در منطقه حفاظت شده و تحت مدیریت است، افزود: بر اساس این قانون فعالیت معادن جدید ممنوع بوده و فعالیت معادن قدیمی به منظور حفظ محیط زیست به صورت شبانه‌روزی و محسوس و نامحسوس پایش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته به برخی از این معادن با نظر سازمان مرکزی اجازه فعالیت می‌دهیم اما بیش از ۹۹ درصد به فعالیت معادن هدف مجور فعالیت داده نمی‌شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به گونه‌های در معرض تهدید استان زنجان بر اساس طبقه‌بندی IUCN افزود: در رده پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهیها گونه بحرانی – CR – وجود ندارد.

وی ابراز کرد: در رده پرندگان، خروس کولی جزو گونه‌های بحرانی استان زنجان به شمار می‌آید.

قاسمی تصریح کرد: گونه‌های در معرض خطر انقراض یا EN، پستانداران، پرندگان و خزندگان به ترتیب پلنگ ایرانی، بالابان و افعی البرزی است.

وی با اشاره به گونه‌های آسیب‌پذیر یا VU استان زنجان اظهار داشت: گونه‌های آسیب پذیر یا VU استان زنجان شامل گوسفند وحشی و آهوی ایرانی و پاژن و اردک مرمری و لاک پشت مهمیزدار است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان تعداد گونه ‌پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها را به ترتیب ۴۶، ۲۳۱، ۴۶، ۶ و ۱۷ اعلام کرد و افزود: تعداد گونه‌های پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌های کشور به ترتیب ۱۹۴، ۵۲۱، ۲۱۲، ۲۰ و ۱۸۰است.

وی تصریح کرد: درصد گونه پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌های استان نسبت به کشور به ترتیب ۲۳.۱۹، ۴۴.۳۳، ۲۱.۶۹، ۳۰ و ۹.۴ است.

انتهای پیام/تسنیم

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=32558

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.