• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4

فرزند علی شریعتی در دانشگاه زنجان: دکتر شریعتی تجربه‌ای تازه از دین را برای جامعه ایرانی به ارمغان آورد

  • کد خبر : 31718
  • 02 اردیبهشت 1394 - 10:27
فرزند علی شریعتی در دانشگاه زنجان: دکتر شریعتی تجربه‌ای تازه از دین را برای جامعه ایرانی به ارمغان آورد

علی شریعتی با الهام از پدر فرزانه خود با استفاده از روش تلفیق هنر و ادبیات جدید تجربه‌ای تازه از دین را برای جامعه ایرانی به ارمغان آورد.  به مناسبت سالگرد تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه زنجان همایش «فلسفه دین، دموکراسی و دولت» با حضور فرزند علی شریعتی در دانشگاه زنجان برگزار […]

علی شریعتی با الهام از پدر فرزانه خود با استفاده از روش تلفیق هنر و ادبیات جدید تجربه‌ای تازه از دین را برای جامعه ایرانی به ارمغان آورد.

 به مناسبت سالگرد تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه زنجان همایش «فلسفه دین، دموکراسی و دولت» با حضور فرزند علی شریعتی در دانشگاه زنجان برگزار شد.

احسان شریعتی، فرزند علی شریعتی در این همایش اظهار داشت: امروز ایران یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و جهانی است که این تحقق آرمان شعار استقلال برای مردم ایران است.

وی با اشاره به  دو آرمان دیگر انقلاب افزود: برای تحقق کامل آرمان آزادی و آرمان عدالت در کل جامعه با کاستی‌هایی مواجه هستیم.

فرزند علی شریعتی ابراز کرد: موانعی نیز در تحقق آرمان عدالت وجود دارد که در اثر آن اختلافات فاحش طبقاتی در بین آحاد جامعه مشاهده می‌کنیم که در شان ملت و دولت جمهوری  اسلامی ایران نیست.

وی به لزوم تحقق آرمان‌های آزادی و عدالت در جامعه اشاره و اظهار داشت: با تحقق این دو آرمان به اهداف بلند انقلاب اسلامی که حفظ استقلال کشور با وجود آزادی آحاد جامعه در جامعه‌ای که عدالت محور باشد، می‌رسیم.

شریعتی به حکومت حضرت امام علی‌(ع) اشاره کرد و گفت: امام علی‌(ع) به طلحه و زبیر در زمان حکومت خود، آزادی عملکرد داد و با خوارجی که سخنرانی‌هایش را برهم میزدند به نرمی برخورد کرد.

وی به امکان انحراف روشنفکران نیز اشاره کرد و افزود: تجربه‌ها به  ما  نشان می‌دهد در کشور‌هایی مثل الجزایر و کوبا نیز که طبقه روشنفکران در راس حکومت بودند با عدم جابه‌جایی در حکومت و نسپاردن آن به طیف‌های فکری دیگر اجتماع به انحراف کشیده شده و فاسد شدند.

فرزند علی شریعتی به سخنان هگل اشاره و ابراز کرد: سخن هگل فیلسوف آلمانی در ارتباط با ایرانیان و یونانیان این است که ” ایرانیان نخستین دولت را پیش از همه  ملت‌ها ایجاد کردند ولی این  یونانیان بودند که با تحقق رویای آزادی و حکومت مردمی در جامعه‌شان توانستند بر حکومت ایرانیان چیره شوند.

شریعتی جامعه را دارای شرایط جدید خواند و اظهار داشت: شرایط  این عصر پیچیده است ولی دموکراسی به حکومت حضرت علی(ع) قرابت دارد.

وی به حوادث پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: نقدهایی برای حوادث پس از انقلاب هست ولی با  این همه این حوادث دستاوردهایی هم داشته است.

فرزند علی شریعتی با اشاره به  اینکه انقلاب اسلامی ایران جزو مسالمت آمیزترین انقلاب‌ها بوده است، افزود: پس از انقلاب گاهی با حوادثی تلخ در جامعه همراه بودیم که انتخابات ۸۸ جزو آن حوادث است.

وی به اهمیت حوادث سال ۸۸ اشاره کرد و افزود: برهه‌هایی مثل ۸۸ که با حوادثی همراه بود با وجود تلخی‌هایی که داشت سبب شده بود که جناح‌ها در حین انتخابات یکدیگر را تحمل و نقد کنند.

وی سرکوب دین  و مذهب توسط شاه را عامل اصلی انقلاب دانست و افزود: بعد از انقلاب همه چیز رنگ وبوی دینی گرفت.

فرزند علی شریعتی خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم که با دینی شدن جامعه وظیفه روشنفکر دینی بیشتر می‌شود و باید تلاش کند که از تحریف دین جلوگیری کند و جلوی انحراف  مذهب علیه مذهب بایستد.

وی اسلام را دینی جهانی خواند و گفت: اسلام دینی است که مردم محور است  در حالی که به مسائل جهانی  نیز می پردازد.

شریعتی  با اشاره به اینکه اول اردیبهشت ۹۴ مطابق ولادت امام باقر‌(ع) و بیست و هشتمین سالگرد  در گذشت علی شریعتی و هفتاد و هفتمین سالگرد در گذشت اقبال لاهوری است، بیان کرد: امام محمدباقر(ع) در عالم تشیع بعد از حادثه عاشورا، خط مشی تازه‌ای را بنا نهاد که در جهان تشیع ماندگار شد.

وی به اقدامات  اقبال لاهوری اشاره و عنوان کرد: اقبال لاهوری بعد از سید جمال الدین اسدآبادی مبانی اسلام را با آثار فرهنگی و فکر خود بنیانی دوباره نهاد.

فرزند علی شریعتی از پدر علی شریعتی یاد کرد و افزود: پدر علی شریعتی استاد محمد تقی شریعتی پس از شهریور ۱۳۲۰ که ایران توسط بیگانگان اشغال شد و جامعه ایران دو قطبی شده بود راه سومی بین دین متعصب و کومونیسم ایجاد کرد.

وی عنوان کرد: علی شریعتی با الهام از پدر فرزانه خود با استفاده از روش تلفیق هنر و ادبیات جدید تجربه‌ای تازه از دین را برای جامعه ایرانی به ارمغان آورد.

انتهای پیام /تسنیم

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=31718

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.