• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3

نوروز امسال را با سفر به استان زنجان تجربه کنیم

  • کد خبر : 28286
  • 10 اسفند 1393 - 12:57
نوروز امسال را با سفر به استان زنجان تجربه کنیم

بیایید نوروز امسال برای مشاهده بهار، گلهای شکفته درختان رنگارنگ زنجان را به نظاره بنشینیم، از آب چشمه شیرین سو بنوشیم و بهار را با تمام وجود درک کنیم. به گزارش نبض سحر، نرسیده به شمالغرب کشور، چند قدم مانده به غربی ترین استانها، همسایه دیوار به دیوار شمال و آشنای قدیمی پایتخت، استانی در […]

بیایید نوروز امسال برای مشاهده بهار، گلهای شکفته درختان رنگارنگ زنجان را به نظاره بنشینیم، از آب چشمه شیرین سو بنوشیم و بهار را با تمام وجود درک کنیم.

به گزارش نبض سحر، نرسیده به شمالغرب کشور، چند قدم مانده به غربی ترین استانها، همسایه دیوار به دیوار شمال و آشنای قدیمی پایتخت، استانی در نهایت آرامش و زیبایی منتظر میهمانانی است که نوروز خود را در کنار آن سپری کنند.

هر کس که دلش آب و هوایی بهاری می خواهد، باران می خواهد، هوس برف کرده و یا دلش برای زیارتی لک زده تا استخوان تازه کند، به سراغ این استان بیاید.

هر شخصی از هر گوشه جهان که دوست دارد، برگی از تاریخ را ورق بزند، تا به سالهای پیش از میلاد برود، معجزه الهی را به تماشا بنشیند، با شگفتی معماری ایرانی اسلامی آشنا شود و در آغاز بهار میوه های نوبرانه را مزه کند، به این استان سفر کند.

اگر دل کسی برای کوه نوردی لک زده، یا هوس غار نوردی کرده است و یا علاقه مند به تجربه ای نو و هیجان جدیدی است، به این استان سفر کند.

این استان نه آنقدر شلوغ است که انسان از ازدحام جمعیت در آن به ستوه آید و نه آنچنان خلوت است که سکوت و رکود بر آن حکم فرما باشد.

در هر شهر و دیاری که هستی، خواه در مونیخ آلمان، یا تیانجین چین، تاتارستان روسیه و یا آبیجان ساحل عاج، خواه ایرانی باشی یا اهل دیگر کشورهای دنیا، زنجان نه فقط برای عید نوروز، برای همیشه و هر روز سال آماده استقبال و پذیرایی از شماست.

از هر راهی که بخواهید وارد زنجان شوید می توانید، قصد سفر هوایی دارید، فرودگاه بین المللی منتظر شماست، قطار را انتخاب کرده اید، راه آهن به استقبال شما می آید یا نه با خودروی شخصی یا وسایط نقلیه عمومی قصد سفر دارید، اتوبانهای تهران – زنجان و تبریز – زنجان و جاده ترانزیت شما را همراهی خواهد کرد.

زنجان منطقه ای سراسر از شگفتی های طبیعی، تاریخی، مذهبی، علمی، اقتصادی و جغرافیایی است.

بیایید سفر خود را از پایتخت ایران زمین آغاز کنیم، از غرب تهران که خارج شوید، پس از طی ۱۵۳ کیلومتر به قزوین خواهید رسید، استانی که پیش از این بخشی از استان زنجان بود و به سبب موقعیت سیاسی به استانی مستقل تبدیل شد.

از قزوین تا زنجان، فقط ۱۷۷ کیلومتر فاصله است و شما می توانید حداکثر طی سه و نیم ساعت از تهران وارد زنجان شوید.

از همان آغاز حوزه استحفاظی استان زنجان، می توانید شاهد تغییر یافتن آب و هوا باشید، دیگر از هوای آلوده پایتخت خبری نیست.

شاید برایتان شگفت انگیز نیز باشد که ببینید به رغم آنکه در سمت چپ مسیر واحدهای صنعتی متعددی تنگاتنگ هم وجود دارند اما هوای این منطقه تمیز است و از آلودگی خبری نیست.

در ابتدای ورود به استان زنجان از شهرستان ابهر دیدن کنید، ابهر شهری زیبا، میزبان امامزاده زید الکبیر، صاحب تاکستانهای وسیع، واحدهای صنعتی گسترده و فعال و مردمی شیرین زبان است.

شهرستان ابهر صاحب سه شهر ابهر، هیدج و صایین قلعه است، شهرهایی که هر یک سرشار از جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری هستند.

می توانی در شهرستان ابهر به روستای درسجین سفر کنی، روستایی با بافت قدیمی و معماری جذاب ایرانی و با طبیعتی سحرانگیز.

از کنار ابهر چندان فاصله نگرفته ای که به شهرستان خرمدره می رسی، منطقه تاکستانها و زیبایی های بهت انگیز طبیعت.

در خرمدره باید دل را به آغوش طبیعت بسپاری و از مناطقی بازدید کنی که شاید در هیچ منطقه دیگری نتوان نمونه های آن را پیدا کرد.

خرمدره پر است از روستاهایی که هر یک به تنهایی یک جاذبه طبیعت گردی محسوب می شوند.

۶۰ کیلومتر از خرمدره که دور شوی، می توانی سمت چپ نگین فیروزه ای رنگی را به تماشا بنشینی که دردانه ایران زمین است.

باقی مانده عصر ایلخانان، بزرگترین نماد تاثیر فرهنگ ایرانی اسلامی بر قوم مغول و میراث جهانی، بنایی ایستاده بر قامت تاریخ به تماشای گذر زمان و عبور عمر.

سلطانیه شهر تاریخ است، زمانی پایتخت بزرگترین امپراطوری جهان بوده و در دلش رازهای پنهان بسیاری دارد.

کنار گنبد سلطانیه می توانی از بنای چلبی اوغلی و ملاحسن کاشی نیز بازدید کنی، حتی می توانی شب را در مهمان سرای چلبی اوغلی که زمانی خانقاه بوده است، اقامت کنی.

سلطانیه فقط به گنبدش مشهور نیست، چمنی دارد به زیبایی یشم، تا کیلومترها، تا جایی که چشم کار می کند، سبز است و سبز.

زنجان استان کوچکی است، چشم بر هم زدنی می رسی به عوارضی زنجان – تهران، اما پیش از آن در سمت راست مسیر، می توانی برخی واحدهای صنعتی

مهم و دودکشهای به آسمان رفته آنها را تماشا کنی.

از عوارضی عبور نکرده ساختمان آبی رنگ نخ تایر در سمت راست و شرکت ایران ترانسفو در سمت چپ، توجهت را جلب می کند.

اینجا زنجان است، شهری که از هر یک از دربهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی، تاریخی و مذهبی آن که وارد شوی می توانی با دنیایی از شگفتی روبرو شوی.

اما بیایید پیش از ورود به این شهر، سراغ هندوستان ایران برویم.

پیش از رسیدن به عوارضی زنجان – تهران، می توانی از همان دست راست سه راهی طارم بپیچی به منطقه ای که نه شبیه شهرهای شمال است، نه همچون شهرهای کوهستانی و نه مانند شهرهای خشک و بیابانی است.

۱۴۱ پیچ را باید بپیچی تا به دل شهرستان طارم برسی، شهرستانی که می توانی نوبرانه های بهار را در آن بچینی، بوی تند زیتون را حس کنی و در حالی که هنوز برف بسیاری از مناطق استان زنجان آب نشده شاهد به بار نشستن سیر و گوجه فرنگی در این شهرستان باشی.

صدای قزل اوزن پیر، گوش را می نوازد، می توانی کنار رود توقف کنی و پاهای خسته از ملال زندگی را در آب قزل اوزن با شادابی آشتی دهی.

طارم در شمالی ترین منطقه استان زنجان قرار دارد، می توان در آن به روستاهای نوکیان، شیت، امامزاده ماهور(ع) و غار خرمنه سر سفر کرد.

برگردیم و راه سفر از زنجان در پیش بگیریم، شهری که زادگاه مردان بزرگ بسیاری هچون شهید مجید شهریاری، دکتر رضا روزبه، آیت الله سید موسی شبیری، مرحوم آیت الله سید عزالدین حسینی و پرفسور یوسف ثبوتی است.

شهری سرشار از فرهنگ و هنر است، سوغاتی ات را به حتم از همین شهر خرید کن، با آنکه دست به چاقو سازی شگفت انگیزی دارند، اما بدان که اهل خشم و خشونت نیستند، آنان برایت چاقویی برای بریدن سیب مهر و محبت می سازند.

می توانی پیش از آنکه از تماشای ملیله کاری انگشت حیرت به دهان ببری، یک قطعه از این ساخته فوق العاده زیبا و ارزشمند به یادگار بخری.

می توانی برای کفشت جایگزینی زیبا پیدا کنی، پا در چاروقهای تاریخی زنجان کرده و راحتی را با تمام وجود احساس کنی.

می توانی حتی برای خانه و آشپزخانه ات سراغ ظروف مسی چکش کوبی بروی که استفاده از آن هم موجب مناعت طبع است و هم سلامت جان.

مسجد سید یا جامع، امامزاده سید ابراهیم(ع)، مسجد چهل ستون و ۱۰ها مسجد تاریخی دیگر برای اقامه نماز و لطافت روح آماده استقبال هستند.

می توانی برای مشاهده معجزه الهی به موزه مردان نمکی بروی و با مردانی دو هزار و ۳۰۰ ساله مواجه شوی که جسم آنان هنوز نپوسیده، لباسشان اوج هنر ریسندگی و پارچه بافی ایرانی را نشان می دهد و خود سخنگوی دوران هخامنشی هستند.

برای خرید مایحتاجت می توانی سری به طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران در دل زنجان بزنی، بازاری که یادگار دوران قاجار است و فضایی برای چرخش چرخ اقتصاد امروز مردم.

استان زنجان سه شهرستان دیگر نیز دارد، ایجرود، ماهنشان و خدابنده، از سمت جاده بیجار در جنوبی ترین نقطه شهر زنجان که خارج شوی می توانی راه ایجرود را در پیش بگیری و به شهرستانی وارد شوی که صاحب بزرگترین صنعت این استان، پتروشیمی زنجان است.

روستایی تاریخی، اسرار آمیز و رویایی خویین، سد و روستای گلابر و روستای سفید کمر از دیگر جاذبه هایی هستند که می توانی به گردش در آنها بپردازی.

روستای خویین به تنهایی دنیایی از شگفتی به شمار می آید از طبیعت وهم انگیز و میل تاریخی متعلق به قرن ششم تا غار تاریخی و اسرار آمیز دژمنده و زبان بسیار قدیمی مردم همگی می توانند تو را از تمام تعلقات دنیوی برای چند ساعتی که شده رها کنند و به سفری پر تجربه بفرستند.

شهرستان خدابنده نیز سرشار از شگفتی است، می توان در شهر قیدار به زیارت قیدار نبی(ع) رفت و راه طولانی ترین غار آهکی جهان را در پیش گرفت.

بازدید از غار کتله خور به حتم تجربه ای تکرار نشدنی برای هر مسافری است.

در سفر به ماهنشان که در مسیر زنجان – تبریز باید به سمت چپ پیچید، می توان به بازدید از ساخت و ساز سد مشمپا رفت، کوه های رنگی ماهنشان را تماشا کرد و با بازدید از قلعه بهستان، تا تاریخ دوره هخامنشی پر کشید.

می توان در ماهنشان با گذر از باغهای زردآلو، درختان رنگارنگ آذین بسته به شکوفه های بهار را تماشا کرد و در کنار لذت بردن از طبیعت بهار، سرمای زمستان را به سبب وجود برفهای گسترده در کوهستانهای برفی این منطقه با تمام وجود حس کرد.

ماهنشان شهرستان معدن است، معادنی سرشار از خاکهای ارزشمند سرب، روی، طلا، مس و آهن.

بیایید به شهر زنجان سفر کنیم و نوروز امسال را برای مشاهده بهار با تمام زیبایی هایش و گلهای شکفته درختان در این استان سپری کنیم.

 

انتهای پیام /منبع: ایرنا

 

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=28286

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.