• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4

از طولانی ترین بازار کشور تا سومین بنای بلند جهان در زنجان

  • کد خبر : 28277
  • 10 اسفند 1393 - 11:13
از طولانی ترین بازار کشور تا سومین بنای بلند جهان در زنجان

بازار، مجموعه رختشویخانه، حسینیه اعظم،دودکش جن و خانه ذوالفقاری برخی از آثار تاریخی استان زنجان محسوب می شود. استان زنجان دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری است که هر ساله در ایام نوروز گردشگران از این بناهای تاریخی در زنجان بازدید می کنند. یکی از این آثار تاریخی، بازار طولانی و مسقف زنجان است […]

بازار، مجموعه رختشویخانه، حسینیه اعظم،دودکش جن و خانه ذوالفقاری برخی از آثار تاریخی استان زنجان محسوب می شود.

استان زنجان دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری است که هر ساله در ایام نوروز گردشگران از این بناهای تاریخی در زنجان بازدید می کنند.

یکی از این آثار تاریخی، بازار طولانی و مسقف زنجان است که ساخت آن در دوران آقا محمد خان قاجار آغاز و در سال ۱۲۱۳ در زمان فتحعلی شاه قاجار خاتمه یافته است.

بازار زنجان

 مساجد و سرا‌ها و گرمابه‌ها در سال ۱۳۲۴ به مجموعه بازار زنجان اضافه شده است،مجموعه بازار قدیمی به صورت یک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است، این بازار طویل‌ترین بازار ایران است.

بنای رختشویخانه یا مجموعه تاریخی رختشویخانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان احداث شده ‌است، مردم شهر لباس و رخت خود را در آن محل می‌شسته‌اند، این بنا در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازار زنجان

زمین این بنا توسط علی اکبر خان توفیقی اولین شهردار وقت زنجان خریداری شد و در سال ۱۳۴۵ ه‍. ق توسط او ساخته شده است.

دودکش جن که در اصلاح زمین‌شناسی “هودو” (Hoodoo) نامیده می‌شود در حقیقت به نوعی از فرسایش گفته می‌شود که بر اثر آن مناره‌های طویلی از رسوبات و سنگ‌ها از لایه‌های ابتدایی باقی می‌مانند. نمونه‌ای از این پدیده طبیعی در زنجان وجود دارد.

دودکش جن

 خانه ذوالفقاری مربوط به دوره قاجار است و در خیابان طالقانی شهر زنجان واقع شده است، عمارت ذوالفقاری در یکی از محلات قدیمی شهر زنجان موسوم به محله دالان آلتی در ضلع شمالی سبزه میدان و مسجد جامع قرار دارد. این خانه به سبک بناهای اواخر دورهٔ قاجار ساخته شده‌ است، سبک ساختمانی آن از بناهای گوتیک اروپایی الهام گرفته شده‌ است.

خانه ذوالفقاری

معبد داش کسن بنایی صخره‌ای است که در حاشیه روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه (زنجان) واقع شده است.

 این معبد با طرح اژد‌ها یادگاری از دوره ایلخانیان است، این بنا به دو نقش برجسته اژد‌ها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر مزین است، نمونه‌های مشابه نقش‌های اژدهای آن در جای دیگری از ایران دیده نمی‌شود.

خانه ذوالفقاری

 حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان است که در جنوب شهر زنجان واقع شده ‌است، قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد این حسینیه توسط دو نفر به نام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف گردید.

 مجموعه تفریحی و کوهستانی ائل داغی زنجان یا مجموعه تفریحی گاوا‌زنگ زنجان در شمالی‌ترین نقطه زنجان و در دامنه کوه گاوازنگ قرار دارد.

آلاچیق‌های چوبی، رستوران، آسیاب، آبشار مصنوعی و غیره از جمله تسهیلات موجود در این مجتمع است.

گنبد سلطانیه مقبره اُلجایتو است که از ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ در شهر سلطانیه )پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به شمار می‌رود، گنبد مزبور در پنج فرسخی سمت شرقی شهر زنجان در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته و بنایی است هشت ضلعی که طول هر ضلع آن ۸۰ گز است، هشت مناره نیز در اطراف گنبد قرار دارد و قدیمی‌ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است.

 انتهای پیام/ مو ج رسا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=28277

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.