• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1

فرش زنجان نزدیک به دوران افول/ ۶۰ هزار قالیباف زنجانی در انتظار تدبیر مسئولان

  • کد خبر : 26261
  • 07 بهمن 1393 - 23:37
فرش زنجان نزدیک به دوران افول/ ۶۰ هزار قالیباف زنجانی در انتظار تدبیر مسئولان

طرح های بیدگینه، قولتوق،ماهی و خمسه از طرح های مختص استان زنجان در عرصه فرش داخلی و بین المللی است که در بین تجار و بازرگانان داخل و خارج کشور شناخته شده و اکنون نیز مراحل ثبت رسمی کشوری آن در حال اجراست طرح های بیدگینه، قولتوق،ماهی و خمسه از طرح های مختص استان زنجان […]

طرح های بیدگینه، قولتوق،ماهی و خمسه از طرح های مختص استان زنجان در عرصه فرش داخلی و بین المللی است که در بین تجار و بازرگانان داخل و خارج کشور شناخته شده و اکنون نیز مراحل ثبت رسمی کشوری آن در حال اجراست

طرح های بیدگینه، قولتوق،ماهی و خمسه از طرح های مختص استان زنجان در عرصه فرش داخلی و بین المللی است که در بین تجار و بازرگانان داخل و خارج کشور شناخته شده و اکنون نیز مراحل ثبت رسمی کشوری آن در حال اجراست

در حال حاضر در اکثر نقاط استان زنجان فرش بافی متداول است و این میزان در مناطقی چون  قره پشتلو، ماهنشان، خدابنده و طارم بیشتر بوده ودر روستاهای شهرستان ایجرود تا۷۰درصد نیز می رسد.

فرشبافی

همچنین حدود ۵۰ درصد تولیدات فرش در زنجان از نوع فرش ابریشمی است که بخاطر ارزش افزوده بالا طرفداران زیادی یافته است.

وجود ۳۰ هزار بافنده فرش و تابلو فرش در استان زنجان افقی روشن در زمینه تولید کمی و کیفی فرش دارد اما نبود شرایط مطلوب در این زمینه موجب شده فعالان این صنعت همواره در مقاطع زمانی متفاوت با چالش هایی مواجه شوند.

امروز  توجه و تکیه به صادرات غیر نفتی به عنوان یک امر مهم در راستای توسعه اقتصادی جوامع محسوب می شود به گونه ای که جوامع خروج از اقتصاد تک محصولی را به عنوان یک اصل مورد توجه قرار داده اند، در این میان هنر و صنعت فرش دستباف به عنوان کلید اساسی و تاثیرگذار می تواند نقش اساسی در توسعه و خروج از اقتصاد تک قطبی در جامعه ایران داشته باشد.

در حالی زنجان به عنوان یکی از استان های مهم در زمینه تولید فرش دستباف محسوب می شود که تنها با نگاهی گذرا به نام استان های صادر کننده فرش جای خالی صادرات فرش زنجان را نشان می دهد،دارهای قالی که در کارگاها و خانه های مناطق مختلف استان زنجان ایجاد شده همه دارهایی هستند برای دیگران، به نام زنجان ولی به کام سایر استانها، سفارش دهندگانی که از سایر استانها هنر دست هنرمندان زنجانی را به بهای ناچیز خریداری می کنند و با نام استان دیگر به خارج از ایران صادر می کنند.

*فرش استان زنجان به نام سایر استان ها صادر می شود

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه فرش استان زنجان به نام سایر استان ها صادر می شود،گفت: متاسفانه صادرات فرش زنجان به نام استان های دیگر از گمرکات استانها صادر می شود و این عامل صنعت فرش زنجان را با مشکل مواجه کرده است.

محسن جعفری افزود: طرح شناسنامه دار کردن فرش قالی بافان از اول مهرماه سال جاری شروع شده است.

فرش زنجان

وی اظهار داشت: قالی بافان برای شناسنامه دار کردن قالی خود به اتحادیه فرش و قالی بافان مراجعه کنند و یک نسخه از طرف اتحادیه را به سازمان تامین اجتماعی بدهند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: اگر قالی بافان شناسنامه دریافت نکنند از اول دی ماه بیمه آنها صادر نخواهد شد.

جعفری تاکید کرد: در شهرستانها قالی بافان به ادارات صنعت، معدن و تجارت و یا دفاتر شرکتهای تعاونی روستایی مراجعه کنند و قالی خود را شناسنامه دار کنند.

وی گفت: هدف از شناسنامه دار شدن قالی فرش بافان این است که میزان بافت قالی فرش کنترل شود و در این دستور العمل تعیین شده به اداره فرش میزان بافت  مشخص شده است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در ادامه به نظارت بر دار قالی ها اشاره کرد و یاد آورشد: طرح نظارت و بازرسی از دار قالی ها در زنجان از ۳۱ مردادماه سالجاری شروع شده و هدف از اجرای آن این است که افرادی که از بیمه تامین اجتماعی قالیبافان استفاده می کنند شناسایی و افرادی که ذی حق هستند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی برای بیمه قالی بافی متقاضی جدید ثبت نام نمی کند، گفت: از آغاز اجرای نظارت و بازرسی از دار قالیبافان بیمه دو هزار و  ۵۰ نفر در زنجان لغو شده است.

جعفری  تاکید کرد: با لغو شدن بیمه این تعداد افراد برای متقاضیان جدید بیمه رد خواهد شد ولی هنوز ثبت نام شروع نشده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر دو هزار نفر متقاضی جدید برای بیمه تامین اجتماعی هستند.

*استان زنجان ۶۰ هزار بافنده دارد

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: در حال حاضر استان زنجان ۶۰ هزار بافنده دارد.

جعفری افزود: با لغود افرادی که مستحق بیمه نبودند براساس پایش انجام شده ۱۵ هزارقالی باف در استان زنجان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی دارابودن سن پایین تر از ۵۵ سال، داشتن مدرک فنی و حرفه ای و دریافت کارت قالیبافی از اتحادیه قالیبافان را از جمله این شرایط  عنوان کرد و گرفتن مدرک فنی و حرفه ای را منوط به قبولی در آزمون دانست.

این مقام مسئول تصریح کرد: فرشبافان می توانند پس از دریافت معرفی نامه از این سازمان اقدام به تکمیل فرم های مربوطه در سازمان تامین اجتماعی کرده و با پرداخت هفت درصد حق بیمه تعیین شده با عنوان مشاغل آزاد از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند ولی در حال حاضر تسهیلاتی برای متقاضیان جدید برای بیمه وجود ندارد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: متاسفانه برخی اوقات در یک خانه چندین نفر به فرشبافی اشتغال دارند اما به دلیل بیمه شدن سرپرست خانوار و تحت پوشش قرار دادن اعضای خانواده، دیگر اعضا اقدام به استفاده از بیمه تامین اجتماعی نمی کنند.

جعفری یاد آورشد: تعرفه برای بیمه فرشبافان هر ماه ۳۰ هزار تومان است که هر چهار ماه یک بار به حساب سازمان واریز می شود.

وی در ادامه گفت: متاسفانه به دلیل وجود سرمایه گذاران غیر بومی آمار دقیقی از میزان فرش بافته شده در استان وجود ندارد و فرش زنجان عمدتا با نام سایر استانها دربازار عرضه می شود.

*نبود سرمایه گذار بومی بزرگترین مشکل صنعت فرش زنجان
این مقام مسئول نبود سرمایه گذار بومی را بزرگترین مشکل صنعت فرش زنجان دانست و گفت: رفع این مشکل نیازمند همت مضاعف متولیان فرش و مسئولان است.
وی فرش دستباف زنجان را بسیار ارزشمند و بی نظیر در کشور اعلام کرد و افزود: طبیعی بودن مواد پشم و ابریشم و رنگ مورد استفاده در آنها را موجب افزایش کیفیت این فرشها عنوان کرد.

فرش زنجان

جعفری ابراز کرد: صادرات ۹۰ درصد فرش دستباف تولیدی زنجان بنام سایر استانها است.

وی خاطر نشان کرد: صادرات فرش استان زنجان از گمرک استان نیست و از تهران صادر می شود و به خاطر همین صادرات فرش استان زنجان قابل گزارش نیست.

جعفری گفت: فرش استان زنجان به کشورهای خلیج فارس، آلمان، کانادا، روسیه و ایتالیا صادر می شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن وتجارت استان زنجان افزود: متاسفانه نسل امروزی از صنعت فرش استقبال نمی کند واین امر چالش جدی در حوزه صنعت فرش استان زنجان است و باید راهکارهای لازم برای جذب جوانان به صنعت فرش در دستور کار ارگان های ذیربط قرار گیرد.

* ۳۰هزار قالیباف فعال در زنجان

رئیس اتحادیه قالی بافان استان زنجان نیز از وجود ۶۰ الی ۵۰ هزار بافنده فرش در استان زنجان خبر داد و افزود: در این راستا تنها ۳۰ هزار نفر از این قالیبافان فعال هستند.

 علی نجفلو به مشکلات تولید فرش در استان زنجان اشاره کرد و افزود: واحدهای تولیدی در تولید مواد اولیه نیاز به تسهیلات دارد که کارگاههایی که تولید فرش متمرکز هستند با قانون ما مطابق نیستند.

وی افزود: در استان ۱۰۰ واحد تولیدی فرش وجود دارد که وام ۱۰ میلیونی تومانی ۵ ساله به آنها پرداخت شده است.

رئیس اتحادیه قالی بافان استان زنجان گفت: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی در زمینه بیمه قالیبافان در استان زنجان برخورد ندارد و بیمه قالیبافان را به علت فاصله زمانی استراحت آنها در زمان اتمام بافت فرش و آغاز بافت فرش جدید لغو می کند.

نجفلو با اشاره به اینکه بازرسی و نظارت صلاح نیست گفت: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی یک جانبه گرایی می کنند چرا که ما قالی بافی داریم که ۵ سال برای تولید فرش زحمت کشیده و بعد از پایان کار یک ماه استراحت می کند و سازمان تامین اجتماعی در نظارت و بازرسی خود بیمه آنها را لغو می کند.

وی تصریح کرد:ما در استان ۳۰ هزار بافنده داریم که از این تعداد تنها ۱۴ هزار نفر بیمه هستند تامین اجتماعی هستند.

*هیچ استانی نظارت و بازرسی از دار قالی ها را ندارد

رئیس اتحادیه قالی بافان زنجان با اشاره به اینکه هیچ استانی نظارت و بازرسی از دار قالی ها را ندارد، گفت: باید تامین اجتماعی با اخلاق و منصفانه نظارت و بازرسی را انجام بدهد در حالی که استانهای دیگر به اندازه زنجان قالی باف ندارند ولی در این استان در حق قالیبافان ظلم می شود.

رئیس اتحادیه فرش بافان استان با بیان اینکه مشوق لازم در زمینه تولید فرش در زنجان برای فرش وجود ندارد، گفت: از مسئولین می خواهیم زمینی را در اختیار قرار دهد تا ارگانهای متمرکز در حوزه تولید فرش ایجاد کنیم.

*سند راهبردی خوشه فرش دستباف زنجان به تصویب رسیده است

گفتنی است،سند راهبردی سال اول خوشه فرش دستباف زنجان در شورای راهبری خوشه به تصویب رسیده است.

دومین جلسه شورای راهبری خوشه فرش دستباف زنجان با حضور مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان، نمایندگان دستگاههای اجرایی و تشکل های غیر دولتی مرتبط و فعالان حوزه فرش در سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان برگزار شد.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان زنجان با اشاره به پتانسیل موجود در حوزه فرش دستباف و قدمت این هنر در زنجان گفت: ۶۳ هزار نفر در استان زنجان روزانه پشت دار قالی می نشینند ولی متاسفانه این هنرمندان چیره دست گمنام مانده اند.

صیدی به بحث بیمه تامین اجتماعی فرشبافان اشاره  و تصریح کرد: طبق اعلام آمار مسئولان مربوطه تنها ۱۷ هزار نفر از این افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

فرش زنجان

وی فرش دستباف را هنر بی نظیر ایرانی دانست و گفت: صنعت فرش در زنجان شاید مظلوم ترین صنعتی باشد که با بی مهری مواجه است. این مقام مسئول اضافه کرد: طبق آمارهای ارائه شده میزان صادرات فرش دستباف کشور در سال گذشته ۳۱۴ میلیون دلار بود که از این میزان ۱۵ میلیون دلار سهم استان زنجان بوده است.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد با توسعه خوشه های صنعتی فرش در کشور و به ویژه استان زنجان شاهد حل مشکلات و رفع تنگناهای این صنعت بومی و اصیل باشیم.

انتهای پیام/موج رسا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=26261

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.