• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
4

بقا اسلام در میراث داری از عاشورا است

  • کد خبر : 22390
  • 16 آبان 1393 - 19:10
بقا اسلام در میراث داری از عاشورا است

امام جمعه زنجان به برگزاری مراسم عزاداری با شکوه و حماسه دسته حسینیه اعظم زنجان اشاره کرد و گفت: بقای اسلام در گرو روشنگری و میراث‌داری از عاشورای حسینی است. آیت‌ الله علی خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه امروز با توجه به اینکه میراث‌داران عاشورایی باید در بقای واقعه عاشورا و پیامد‌های آن تلاش کنند، […]

امام جمعه زنجان به برگزاری مراسم عزاداری با شکوه و حماسه دسته حسینیه اعظم زنجان اشاره کرد و گفت: بقای اسلام در گرو روشنگری و میراث‌داری از عاشورای حسینی است.

آیت‌ الله علی خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه امروز با توجه به اینکه میراث‌داران عاشورایی باید در بقای واقعه عاشورا و پیامد‌های آن تلاش کنند، اظهار کرد: امام حسین(ع) با عاشورا اسلام را زنده کرد زنده نگه داشتن اسلام برعهده میراث‌داران عاشورا است.

وی با بیان اینکه وظیفه میراث‌دران عاشورای حسینی مقابله با استکبار و ظلم است، گفت: میراث‌داری یعنی اینکه در اشاعه فرهنگ شهادت و منطق و آرمان شهید آنچه از دست بر می‌آید انجام شود که مقابله با استکبار و ظلم هم باید از راه‌های درست انتخاب و عملی شود.

آیت‌الله خاتمی با توجه به اصل عزاداری امام حسین(ع) خاطر نشان کرد: اصلی‌ترین عزاداری برای امام حسین(ع) باید بعد از عاشورای حسینی انجام شود و افرادی که مراسم عزاداری در منازل خود برگزار می‌کنند بهتر است در ایام بعد از عاشورای حسینی این مراسم را برپا کنند.

وی با توجه به اینکه مبارزه بین حق و باطل تا ابد ساری و جاری است، بیان کرد: جنگ میان حق و باطل همیشه وجود دارد و اگر شرایط برای مبارزه برابر باشد نوع مبارزه از نوع مبارزه مثبت بوده و طلایه داران حق و باطل با یکدیکر به شکل مستقیم می‌جنگند و در غیر اینصورت مبارزه منفی بوده و شیوه مبارزه به روش‌های دیگری انجام می‌گیرد.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) پایه گذار مبارزه منفی است، افزود: در زمان امام علی(ع) دشمنان می‌خواستند با به راه انداختن تفرقه و مبارزه میان مسلمانان دین اسلام را ریشه کن کنند در حالیکه امام علی(ع) با شیوه مقابله و مبارزه منفی توانستند بر دشمنان اسلام پیروز شوند که فاطمه زهرا(س) بعد از پیامبر اکرم(ص) از بنیان گذاران مبارزه منفی هستند.

وی با اشاره به اینکه ریشه تمام بلایای اتفاق افتاده در کربلا تقوا است، افزود: تقوا شوق گناه را از ذهن و زبان انسان می‌زداید و نبود تقوا در انسان سبب بی‌بند و باری در درگاه الهی می‌شود.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه مسائل عاشورا برای مردم عبرت آموز است، عنوان کرد: دشمن هنگام وقوع واقعه عاشورا خود را پیروز می‌دانست اما غافل بود از اراده خداوند متعال که هیچ گاه نور الهی خاموش نمی‌شود و حق، اسلام و قرآن باقی می‌مانند.

وی با اشاره به اینکه بقای دین در گرو تبلیغ و تبیین مباغان است، ابراز کرد: برای بقای راه‌های مختلفی وجود دارد که تبلیغ یکی از راه‌ها است و خون دادن در راه خداوند و مبارزه با ظلم و استکبار نیز از جمله دیگر راه‌های ماندگاری دین محسوب می‌شوند.

امام جمعه زنجان به وظیفه مردم مسلمان در عصر امروز به عنوان میراث‌داران وقایع عاشورای حسینی و دین اسلام اشاره کرد و گفت: بقای اسلام در گرو روشنگری و میراث‌داری از عاشورای حسینی است.

شعار‌های عزاداران حسینی زنجان برگفته از هیهات مناالذله بود

وی با توجه به اینکه شعارهای عزاداران حسینی همگی برگرفته از هیهات منالذله بود، افزود: شعارهای سرداده شده در عزاداری امسال همگی برگرفته از شعار هیهات مناالذله و بیانات ولی فقیه بود.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم بنده دنیای گذرا شده‌اند، اظهار کرد: بسیاری از مردم بنده دنیای خود هستند و زمانی که دینداریشان به مسائل دنیوی آنان لطمه‌ای وارد کند و چیزی از مال دنیایی خود را از دست بدهند آن وقت دینداری آنان به لغزش می‌افتد که این خود نشانگر میزان دینداری آنان است.

وی با توجه به برگزاری مراسم باشکوه عزاداری مردم زنجان بیان کرد: بیشتر هیئت‌های مذهبی تمامی موارد لازم برای اجرای مراسم عزاداری‌که در شان امام حسین(ع) باشد را رعایت کردند ولی مراسم عزاداری را در سال‌های آینده را می‌توان باشکوه‌تر از مراسم امسال نیز برگزار کرد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان با اشاره به پخش مراسم عزاداری مردم زنجان از رسانه‌های ملی عناون کرد: استان‌های دیگر از مراسم عزاداری زنجان الگو برداری می‌کنند که این بار مسئولیت برگزاری هر چه بهتر مراسم را سنگین‌تر می‌کند.

وی با توجه به اینکه عاشورا جریان فرهنگ است، خاطر نشان کرد: واقعه عاشورا یک روز نبود بلکه این واقعه مانند خون‌های جاری در بدن انسان‌های زنده همیشه ماندگار و جاودان است و ادامه دارد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه اثرات مثبت اخلاقی نشات گرفته از عزاداری امام حسین(ع) بعد از عزاداری در مردم عزادار باید دیده شود، ابراز کرد: اگر مراسم به نحو احسن و به شکل اصولی برگزار شود تا بعد از ماه محرم تغییرات مثبتی را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

موج رسا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=22390

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.