• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
4

دوران اسارت، مدرسه بزرگی برای رزمندگان بود

  • کد خبر : 18994
  • 26 مرداد 1393 - 23:29
دوران اسارت، مدرسه بزرگی برای رزمندگان بود

یک آزاده زنجانی گفت: دوران اسارت مدرسه بزرگی برای رزمندگان اسلام بود که مقاومت رزمندگان موجب شده بود تا این دوران به بطالت نگذشته و هر کدام از رزمندگان موفقیت های چشمگیری به دست آورند. محمود هاشمی آزاده زنجانی، متولد ۱۳۴۷ است که در سال ۱۳۶۲ در عملیات خیبر، در جزیره مجنون در منطقه عمومی […]

یک آزاده زنجانی گفت: دوران اسارت مدرسه بزرگی برای رزمندگان اسلام بود که مقاومت رزمندگان موجب شده بود تا این دوران به بطالت نگذشته و هر کدام از رزمندگان موفقیت های چشمگیری به دست آورند.

محمود هاشمی آزاده زنجانی، متولد ۱۳۴۷ است که در سال ۱۳۶۲ در عملیات خیبر، در جزیره مجنون در منطقه عمومی هور و هویزه در سن ۱۴ سالگی به اسارت گرفته شد،وی که دارای دو فرزند دختر و پسر است،دغدغه خود را عدم حفظ ارزش ها در جامعه می داند و معتقد است، نباید ارزش ها را از یاد برده و ضد ارزش ها در جامعه حاکم شود.

این آزاده زنجانی رواج بدحجابی، پارتی بازی ها، حاکمیت روابط و مهجوریت خانواده های شهدا را از چراهایی عنوان کرد که باید از جامعه پرسیده شود.

وی حفظ ارزش های اسلامی را بر هر مقوله دیگری مقدم می داند و معتقد است اگر هر زمان درخت تنومند انقلاب اسلامی به وجودش نیاز داشته باشد، بازهم در صحنه حضور خواهد داشت.

این آزاده زنجانی حفظ ارزش ها و نهادینه شدن احکام الهی را هدف ۲۲۰ هزار شهید،جانبازان و ایثارگران جامعه می داند و گله مندی رزمندگان اسلام را از حاکمیت ضد ارزش ها در جامعه گوشزد می کند.

وی معتقد است، رزمندگان اسلام به خاطر پست و مقام و کسب جایگاه در جبهه حضور نیافتند که امروز برای کسب چنین موقعیتی هایی تلاش کنند.

هاشمی می گوید، رزمندگان اسلام با خدا معامله کردند و نیازی به پست و مقام و جایگاه ندارند و خدا روزی رسان است و رزمندگان به این امر معتقد هستند.

در این گفت و گو بخشی از خاطرات محمود هاشمی را از دوران اسارات بیان می کنیم.

وی با بیان اینکه در اولین عملیات آبی و خاکی جزیره مجنون از دست دشمن خارج شده بود، افزود: نیروهای ایرانی برای حفظ این جزیره وارد شدند.

هاشمی ادامه داد: دشمن آتش سنگینی را علیه نیروهای ایرانی آغاز کرد و یکی از رزمندگان معتقد بود، عراق در تاریخ هفتم اسفند سال ۶۲ نیم میلیون موشک به این منطقه زده بود و با همه تجهیزات برای ازپس گیری جزیره مجبنون تلاش می کرد.

وی گفت: پس از دفاع جانانه رزمندگان اسلام و در برخی مناطق با جنگ تن به تن، مقدرات بر این شد که من به همراه دو کمک خود در این روز به اسارت دشمن درآمده و روزهای اسارت را پیش روی خود ببینیم.

*لحظه لحظه آرزوی شهادت داشتیم

این آزاده زنجانی با بیان اینکه رزمندگان اسلام به همه چیز جز اسارت فکر می کردند، افزود: لحظه لحظه آرزوی شهادت داشتیم اما حتی یک بارهم به ذهنمان خطور نمی کرد،اسیر شویم، اکثر رزمندگان به خاطر مجروح بودن، اسیر شدند.

وی گفت: پس از اسارات ما را به بصره بردند، هفت روز آنجا بودیم و سپس به استخبارات عراق برده و پس از سه روز به اردوگاه موصل یک انتقال دادند.

هاشمی رزمندگان اسلام را مطیع ولایت، مخلص و ناب ناب معرفی می کند و معتقد است رزمندگان چه در جبهه و چه در دوران اسارت با نماز شب ها و دعا به خدا نزدیک تر می شدند.

 *دوران سخت اسارت

وی افزود: ما معتقد بودیم، لباس رزمندگی عوض شده اما اعتقادات ما باقی است و باید با همین اعتقادات در برابر دشمن در زمان اسارت ایستادگی کنیم،اگرچه سلاح خود را زمین گذاشته بودیم اما هنوز جنگ ادامه داشت و رزمندگان با دفاع جانانه دوران اسارت را تحمل می کردند.

این آزاده زنجانی با اشاره به آزار روحی و روانی که از سوی دشمن در زمان اسارت به رزمندگان وارد می شد، افزود: بارها هنجارها و ارزش های ما در دوران اسارت مورد تهاجم قرار می گرفت و تا حد کتک خوردن پیش می رفت، اما نیرو و ایمان قلبی رزمندگان موجب می شد تا ایستادگی کنیم.

وی با اشاره به تحولات روحی رزمندگان در دوران اسارت، افزود: برخی از رزمندگان که بی سواد بودند در دوران اسارت حافظ قرآن شدند، دعاها را حفظ کردند، منطق و فلسفه یاد گرفتند، بعدها به قهرمانان ورزشی و علمی تبدیل شدند.

هاشمی معتقد است، دوران اسارت مدرسه بزرگی برای رزمندگان اسلام بود که مقاومت رزمندگان موجب شده بود تا این دوران به بطالت نگذشته و هر کدام از رزمندگان موفقیت های چشمگیری به دست آورند.

وی با اشاره به خاطره خود از شهید دوستعلی نوروزی افزود: وی اهل ابهر بود و در بغداد و اردوگاه خیلی کتک خورد تا بگوید سپاهی است اما مقاومت او باعث شد تا دشمن هیچ وقت نتواند بفهمد او بسیجی است یا سپاهی، برای چندمین بار که او را برای بازجویی می بردند، بهش گفتم،بسیجی هستی یا سپاهی، گفت: من همان بسیجی ام، چنان کتکش زده بودند که پوست و گوشت صورتش کنده شده بود و خون می چکید، اما این سرباز دلاور اسلام هیچ وقت لو نداد که سپاهی بود.

هاشمی گفت: اسرا در اسارت با اقتدا به امام و زینب وار مقاومت می کردند، وقتی آتش بس اعلام شد، عراقی ها خیلی خوشحال بودند، اما اسرا هر کدام در گوشه ای نماز و قرآن می خواندند که این امر موجب تعجب عراقی ها شده بود.

وی یادور شد: بهترین و شیرین ترین لحظات زندگی من در اسارت گذشت و همه عمرم را با یک روز اسارت عوض نمی کنم، دوران اسارت قطعه ای از بهشت در دنیای دنی بود.

*روز رحلت امام، اسرا نیازی به نوحه خوان نداشتند

این آزاده زنجانی با اشاره به رحلت امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد گفت: چند روز بود روزنامه داخل اردوگاه نمی دادند و خبر رحلت امام در باکوت خبری بود اما پس از اینکه این موضوع مشخص شد، اسرا نیازی به نوحه خوان نداشتند، هر کدام در گوشه ای از اردوگاه برای امام گریه می کردند، اما ۱۵ خرداد با انتخاب مقام معظم رهبری به عنوان رهبر جامعه، ورق برگشت و اسرا خیلی خوشحال بودند.

وی با بیان اینکه وقتی می دیدیم اسیری توسط ۱۵ سرباز عراقی کتک می خورد بدترین خاطره مان بود و وقتی همان عزیز مقاومت می کرد و به اردوگاه بر می گشت شیرین ترین خاطره مان رقم می خورد.

هاشمی ادامه داد: در وقت آمارگیری، باید پنج نفر، پنج نفر در صف می ایستادیم، جایی که بیشترین کتک خورده می شد از آن ایثارگران بود، صف اول آمارگیری همیشه خیلی زود پر می شد چون بچه ها به آیه السابقون، السابقون بسیار اعتقاد داشتند.

وی با اشاره به ساخت فیلم و سریال های مختلف در خصوص اسارت تصریح کرد: این سریال ها و فیلم ها منعکس کننده یک هزار وقایعی که در این دوران رقم می خورد، نیست.

پایان خبر//منبع:موج رسا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=18994

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.