• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

مشکلات خبرنگاران زنجانی از زبان عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات

  • کد خبر : 18695
  • 17 مرداد 1393 - 8:46
مشکلات خبرنگاران زنجانی از زبان عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان زنجان مشکلات خبرنگاران زنجانی را تشریح کرد. سولماز شهبازی در حاشیه مراسم روز خبرنگار اظهار داشت: همچنان با یاس و امید، دلهره و اقتدار، همراه با جریان خیر و شر، منفعت‌طلبی و حق طلبی، با نبودن‌های آنچه باید بود و بودن‌های آنچه نباید باشد برای مخابره آنچه لازم و […]

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان زنجان مشکلات خبرنگاران زنجانی را تشریح کرد.

سولماز شهبازی در حاشیه مراسم روز خبرنگار اظهار داشت: همچنان با یاس و امید، دلهره و اقتدار، همراه با جریان خیر و شر، منفعت‌طلبی و حق طلبی، با نبودن‌های آنچه باید بود و بودن‌های آنچه نباید باشد برای مخابره آنچه لازم و حق مردم است، هستیم.

وی بیان داشت: گاهی آنچنان در میدان وقایع می‌تازیم که خود را از یاد می‌بریم و گاه آنچنان مایوس از تغییر به سمت کمال انزوا می‌جوییم که جریان زندگی نیز منفعل می‎شود.

وی اضافه کرد: خبرنگاران هدایت رفتار اجتماعی را به سمت الگوهای سالم به عهده دارند بنابراین خود باید با پایبندی به معیارهای اخلاق خبرنگاری رفتار حرفه‎ای یک رسانه را تضمین و اعتماد عمومی را به سمت رسانه جلب کنند، با صداقت همچون یک آینه در انعکاس واقعیت‎ها بکوشند و رابط امین بین مردم و وقایع جاری باشند.

وی تصریح کرد: نقش رسانه و مطبوعات در توسعه جامعه به اندازه‎ای است که به عنوان رکن چهارم دموکراسی از آن یاد می‌شود البته گر چه همین تعریف پیش نیازهایی را می‎طلبد و لازمه رکن دموکراسی بودن آن است که رسانه بستر تاثیرگذاری را داشته باشد.

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان زنجان متذکر شد: آنچه امروز  اصحاب رسانه را نه تنها در استان زنجان بلکه در اقصی نقاط کشور آزرده خاطر کرده و گاه موجب از بین رفتن کارکردهای مثبت آن شده یکی در حوزه فکری و اخلاقی اصحاب رسانه و دیگری در بخش فنی است.

شهبازی اقتصاد ضعیف رسانه‌های جمعی اعم از نشریات و خبرگزاری‌ها،عدم حمایت از آنها، نبود دوره‌های آموزشی و عدم سرمایه‌گذاری برای پرورش و به کارگیری نیروی حرفه‌ای، نبود قراردادهای مناسب و حقوق و مزایا، سخت گیری‌های بیمه، برخوردهای غیر حرفه‌ای،لابی‌های منفی، نفوذ روابط عمومی‌ها در رسانه‌ها به شکل ناسالم، ضعف اخلاق حرفه‌ای، نبود فضای گردش نخبگان به ویژه در شهرهای کوچک، نبود انجمن‌های صنفی کارآمد را از جمله اتفاقات ناگوار در رسانه‌ها دانست.

این خبرنگار اذعان داشت: شاید اگر درد نان گریبان گیر جامعه خبری نبود به آفت غیر حرفه‌ای‌گری نیز مبتلا نمی‎شدند، البته چه بسا راهکارهای مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد اما شاید برای جمعی مطلوب‌تر، ضعیف نگهداشتن جامعه خبری و وابسته کردن اصحاب رسانه به منابع قدرت و ثروت باشد که قطعا این خواسته ناشایست با مسلح شدن به اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای تا حدودی مرتفع شود.

وی گفت: قطعا یک روزنامه نگار و خبرنگار نیز نیازهای معمول زندگی را دارد و عاقلانه نیست که تصور کنیم عشق و علاقه به این حرفه مانع تامین نیازهای مالی می‎شود و معقول‌تر اینکه نگاه «حرفه‌ای» به هر فعالیتی یعنی آن فعالیت به عنوان حرفه تلقی شود و لاجرم نیازهای مادی و معنوی فرد را تامین کند.

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان زنجان ادامه داد: اقتصاد ضعیف نشریات و خبرگزاری های محلی سال‌هاست که فضای فعالیت‌های حرفه‌ای را برای خبرنگاران و عکاسان خبری استان زنجان برچیده است، سال‎ها است مشکل نبود امنیت شغلی، سخت‎گیری در بیمه و نبود قراردادهای کاری مشخص خبرنگاران را از بهبود وضعیت موجود مایوس کرده است.

شهبازی یادآور شد: خبرنگاران و عکاسان خبری حتی از نخستین حقوق خود که برخورداری از بیمه و قرارداد کاری مشخص و امنیت شغلی است بی‎بهره هستند.

این مسئول افزود: در معدود رسانه‎ای قراردادهای مشخص که کارفرما و خبرنگار به آن متعهد باشند وجود دارد خبرنگاران پس از ماه‎ها فعالیت یا حقوقی دریافت نمی‎کنند یا با تاخیر چند ماهه و یا آن قدر ناچیز که هزینه ایاب و ذهابشان را کفاف نمی‌کند چه برسد به اینکه با همان چندر غاز بتوانند کتاب بخرند و دوره آموزشی ثبت نام کنند و …

وی اظهار داشت: خبرنگاران به هیچ نحوی درجه‎بندی و امتیازدهی نمی‎شوند و غربال نشدن آنها موجب شده بسیاری به نام خبرنگار فرصت‎های کاری و بیمه را به ناحق از آنها بستانند و در شرایطی که خبرنگار واقعی برای بیمه شدن سه سال فعالیت مستمر نیاز دارد بسیاری از غیر خبرنگاران به راحتی از خدمات بیمه خبرنگاری بهره‎مند شوند.

این خبرنگار ادامه داد: این قشر از جامعه گر چه همواره به دلیل ماهیت کار خود مورد توجه عام و خاص بوده‎اند  اما برای استیفای حقوق خود هیچ قانون کاری از آنها حمایت نمی‎‌کند.

شهبازی با بیان اینکه خبرنگاران همان گونه که  از بسیاری از حقوق اولیه خود بی‎بهره هستند و سهل انگاری بر آنان روا داشته می‎شود، تصریح کرد: ورودشان به این حرفه نیز سهل است و گزینش و شناختی صحیح نسبت به آنان انجام نمی‎شود و این گر چه به ظاهر ساده تلقی می‎شود اما در بلند مدت وجهه جامعه خبری را تخریب می‎کند.

این مسئول اشاره کرد: متاسفانه از دیگر دلایلی که سبب ناامیدی و رکود فعالیت خبرنگاران در استان زنجان شده نبود فضای کاری مناسب و چرخش کاری صحیح است به گونه ای که عمدتا پست‎ها در دفاتر خبری بین عده‎ای محدود در چرخش است و برخوردهای سلیقه‎ای و جانبدارانه خبرنگاران را در رده‎ای ثابت نگه می‌دارد و امکان ترفیع رتبه برای آنها وجود ندارد به گونه‎ای که گاه خبرنگارانی باهوش و خبره به اجبار در سیستمی با مدیریتی ضعیف مجبور به ادامه فعالیت هستند و این نارضایتی شغلی به مرور عملکرد فرد و رسانه را تضعیف می‎‌کند.

وی اضافه کرد: این بی‌توجهی‌ها که ریشه در اخلاق و اقتصاد فعالان این حوزه دارد سبب شده رسانه کارکردهای خود را از دست دهد، ابزار رشد ثروتمندان و قدرتمندانی شود گاه به ناحق و بی توجهی به استانداردها و نیازهای مخاطب عام، اعتماد را از آن سلب کند.

شهبازی همچنین اذعان داشت: آنچه مسلم است اینکه در نخستین گام خود اصحاب رسانه باید برای حفظ شان خود بکوشند، با بازنگری در رفتار، رفع فقر فکری و مطالعاتی، استیفای تمام و کمال حقوق خود از کارفرما و مسئولان، مطالبه‎گری بجا و استاندارد سازی فعالیت‎‌های خود و اخلاق مداری این تغییر رویکرد را با ارتقا سطح اقتصادی خود و رسانه از طریق یافتن راه‌های کسب درآمد شفاف و حرفه‌ای از طریق مهارت‌های خبرنگاری و استاندارد سازی فعالیت‌ها و در پی آن جلب اعتماد عمومی همراه کنند.

انتهای پیام/فارس

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=18695

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.