• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
6

مرثیه ای برای صنعت و معدن / ظرفیت هایی که نادیده گرفته شده است

  • کد خبر : 17200
  • 11 تیر 1393 - 9:40
مرثیه ای برای صنعت و معدن / ظرفیت هایی که نادیده گرفته شده است

واحدهای صنعتی و معدنی همواره مورد توجه بوده و حل مشکلات این واحدها به دلیل اشتغالزایی بالا و میزان جذب سرمایه گذار مورد توجه بوده است. به گزارش نبض سحر به نقل از موج رسا, استان زنجان به دلیل  قرار گرفتن در مسیر جادۀ ترانزیت، دسترسی به امکانات و تأسیسات زیر بنایی تجهیز شدۀ استانی […]

واحدهای صنعتی و معدنی همواره مورد توجه بوده و حل مشکلات این واحدها به دلیل اشتغالزایی بالا و میزان جذب سرمایه گذار مورد توجه بوده است.

به گزارش نبض سحر به نقل از موج رسا, استان زنجان به دلیل  قرار گرفتن در مسیر جادۀ ترانزیت، دسترسی به امکانات و تأسیسات زیر بنایی تجهیز شدۀ استانی و ملی و مزیت‌های نسبی آشکار شده، شرایط مطلوبی برای فعالیت‌های صنعتی و تمرکز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد نموده است.

همچنین با توجه به شرایط مناسب اقلیمی عمدۀ فعالیت‌های صنعتی استان در زمینه ‌های صنعت سرب و روی، صنعت برق فشارقوی ، تولید انواع نخ تایر، صنایع نساجی، صنایع فلزی، صنایع ساختمانی، صنایع غذایی، سلولزی، شیمیایی و صنایع معدنی است.

وجود ذخایر قابل توجهی از گرانیت، گچ، سیلس، کائولن، خاک های صنعتی و آهن و … که زمینه ساز ایجاد صنایع معدنی و صنایع وابسته به مواد اولیه معدنی است، از مهمترین قابلیت ها و مزیتهای استان محسوب می شود.

ظرفیت هایی که نادیده گرفته شده

وجود پتانسیل های مواد معدنی فلزی برای سرمایه گذاری در بخش اکتشاف،وجود شهرکهای صنعتی فعال و در دست احداث در تمامی شهرستانهای استان،استقرار شبکه های زیر بنایی از قبیل راه، راه آهن، برق و گاز،قرار گرفتن شهرهای عمده شهرستان در مسیر ترانزیت تهران – تبریز و اروپا و وجود نیروی انسانی کارآمد و مراکز آموزش عالی و فنی حرفه ای از دیگر مزیت های استان است.

رخدادهای زمین‌شناسی باعث تشکیل کانسارهای متنوعی در استان شده که شامل سرب و روی، براسیت، سیلیس، خاک‌های صنعتی، فلدسپات ،گچ آهن و … است.

از معادن استان می توان به سرب و روی­انگوران ، پتاس­ایلجاق (پیکرومریت)، آهن سرخه دیزج و مروارید ، معادن ترآورتن منطقه دندی، معادن گرانیت ابهر و خرمدره، معادن سیلیس (تاب کوارتزیت )، برآسیت وپرلیت، فلدسپات، خاک صنعتی و… اشاره کرد.

وجود بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه و معادن برآسیت قره گل و مشمپا، وجود گرانیت در کوه‌های طارم، عبور باند سیلیس از کوه‌های سلطانیه و وجود ذخائر عظیمی از فلدسپات، سیلیس و ذخائر آهک و رس فراوان از ویژگی های منحصر به فرد این استان است.

گفتنی است،ظرفیت های صنعتی و معدنی استان زنجان مطلوب است ولی استفاده مطلوبی از این ظرفیت ها نشده است.

سعید سیاری امروز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار موج رسا با تبریک روز صنعت و معدن به صنعتگران استان زنجان اظهار کرد: استان زنجان از ظرفیت ها و پتانسیل های ارزشمند کشاورزی، باغی،معدنی برخوردار است و موقعیت جغرافیایی آن موجب استقرار واحدهای صنعتی و معدنی شده است.

*موقعیت زنجان زمینه ساز جهش صنعتی است

وی ادامه داد: موقعیت استان زنجان می تواند زمینه ساز جهش صنعتی و راه اندازی و بهره برداری تعداد زیادی از واحدهای جدید در استان شود.

این مسئول با بیان اینکه واحدهای فرآوری و کانی آرایی با پتانسیل های معادن استان زنجان فاصله بسیار زیادی دارد، خاطرنشان کرد: ضروری است از این ظرفیت ها به نحو مطلوبی استفاده شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص تعداد واحدهای صنعتی استان زنجان اظهار کرد: با توجه به دستور مقام عالی استان طرح تمام شماری از واحدهای صنعتی و معدنی در حال حاضر انجام می شود، آمار دقیق تعداد این واحدها به زودی اعلام می شود.

سیاری با اشاره به اینکه علل راکد شدن برخی از واحدها در سال جدید بررسی می شود، خاطرنشان کرد: درصد ظرفیت کاری نیز مورد توجه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه همه تلاش سازمان، حل مشکلات واحدها و فعال کردن واحدهای صنعتی و معدنی است، تصریح کرد: متاسفانه آثار تحریم در کشور موجب کاهش نقدینگی واحدها شده است.

ظرفیت هایی که نادیده گرفته شده

وی تعیین تکلیف مطالبات معوق بانکی را انجام شده عنوان کرد و گفت: در مرحله بعد اعطای تسهیلات سرمایه در گردش در دستور کار قرار می گیرد.

این مسئول با اشاره به سایر مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی ادامه داد: فقدان بازار،استهلاک ماشین آلات،به روز نبودن فنآوری و مشکلات حقوقی از مشکلات واحدهای صنعتی ومعدنی محسوب می شود.

وی یادآور شد: برای حل این مشکلات دستور العمل های مختلفی وجود دارد که باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

سیاری عدم جذب سرمایه گذار خارجی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: عدم اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی و معدنی از دیگر مشکلات محسوب می شود.

وی با اشاره به فعالیت یک هزار و ۱۷۶ واحد فعال دارای پروانه بهره برداری در استان خاطرنشان کرد: این تعداد واحد، زمینه اشتغال ۳۶ هزار و ۸۴۷ نفر را در استان فراهم کرده است.

این مسئول با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۱ جواز تاسیس و طرح توسعه در استان وجود دارد، بیان داشت: این جوازها و طرح زمینه اشتغال ۶۸ هزار و ۶۵۹ نفر را فراهم کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به صدور ۱۰۰ پروانه بهره برداری در سال ۹۱ افزود: این میزان در سال ۹۲ به ۱۰۲ پروانه رسیده است.

سیاری با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۲ واحد صنعتی پروانه بهره برداری اخذ کرده اند، اضافه کرد:‌از این تعداد ۵۱ واحد جدید الاحداث بوده و ۵۱ واحد اقدام به اصلاح پروانه بهره برداری، اجرای طرح توسعه و افزایش میزان سرمایه گذاری ظرفیت و اشتغال کرده اند.

وی میزان صادرات استان زنجان را در سال ۹۱ حدود ۳۳۴ هزار و ۸۲۶ تن عنوان کرد و گفت: این میزان در سال گذشته با ۱۶۴ هزار و ۲۲۱ تن کاهش یافته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: استان زنجان دارای ۲۲۸ معدن است که این تعدد ۲۰۹ واحد فعال، ۳۷ واحد غیرفعال و شش معدن متروکه است.

سیاری استخراج سالانه معادن استان زنجان را ۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تن و ذخیره قطعی معادن را ۴۹۵ میلیون تن اعلام کرد و افزود: برای یک هزار و ۵۲۹ در زمینه معدن اشتغالزایی شده است.

وی پروانه های اکتشاف استان را ۲۱۸ فقره عنوان کرد و گفت:‌۳۵ فقره نیز گواهی کشف ارائه شده است.

این مسئول محدوده بلامعارض استان را ۵۱۵ فقره اعلام کرد و افزود: محدوده درخواست اولیه ۳۸۰ فقره است.

سیاری بیان داشت: بلوک محیط زیست ۲۱۸ فقره و محدوده مزایده اکتشافی ۴۶۳ فقره است.

*فعالیت صنعتی رتبه دوم تولید ناخالص ملی را دارد

استاندار زنجان نیز در همایش استانی بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن،اظهار کرد: فعالیت صنعتی رتبه دوم تولید ناخالص ملی را پس از خدمات به خود اختصاص داده است و سهم مهمی نیز در امر اشتغال دارد، لذا به برنامه‌ریزی جدی نیاز دارد تا به جایگاه واقعی خود در زمینه اقتصاد برسد.

 “جمشید انصاری” افزود: در حال حاضر سهم تولید ناخالص ملی صنعت و معدن در کشور ۴۶ درصد است که این میزان در زنجان ۳۷ درصد برآورد شده که با توجه به پتانسیل‎‎های معدنی در استان، علت پایین بودن این سهم در زنجان باید بررسی شود.

 وی تصریح کرد: سهم اشتغال بخش معدن کشور ۳۴ درصد است و این آمار در زنجان ۳۲.۴ درصد بوده که تقریباً در یک سطح با آمار کشور هستیم.

ظرفیت هایی که نادیده گرفته شده

نماینده عالی دولت در استان زنجان با بیان اینکه ۲۸.۵ درصد نیروی اشتغال استان در بخش کشاورزی فعال هستند، تاکید کرد: در حال حاضر در مورد اینکه محور توسعه استان بخش کشاورزی است و یا صنعت، مناقشه وجود دارد که باید با منظور کردن یک رویه به این امر پایان داد که با برنامه‌ریزی در راهبردهای ۱۰ گانه توسعه‎ای استان توجه به صنعت و کشاورزی کردن بخش صنعت مورد توجه قرار گرفته است.

 وی افزود: طبق این راهبرد به این مناقشه پایان داده و پس از این حتی به فعالیت کشاورزی باید به دید صنعتی نگاه کرد، زیرا کشاورزی به شیوه سنتی نه تنها توان ایجاد اشتغال به صورت گسترده نداشته، بلکه ارزش افزوده چندانی ندارد.

 انصاری خاطرنشان کرد: سرمایه‎گذار بخش صنعت نباید هزینه مضاعف برای تامین زیرساخت‎ها پرداخت کند و این وظیفه دولت است که با فراهم کردن این موارد از جمله راه‎های دسترسی، آب، برق و گاز سرمایه‏‎گذار را در این حوزه یاری کند.

 وی با مهم برشمردن استفاده از پتانسیل شرکت‎های بزرگ سرمایه‎گذاری که به نوعی وابسته به بخش عمومی است، گفت: اصلاح بهبود فضای کسب و کار و مواردی که توسط دستگاه‎‏های اجرایی باید در این حوزه رعایت شود تا بتوان فضای کسب و کار را در استان به نحو مطلوب فراهم کنیم.

 استاندار زنجان با بیان اینکه می‎توان از پتانسیل‎های ملی در جهت اشتغال‎زایی و توسعه صنعت استان استفاده کرد، تصریح کرد: در حال حاضر صنایع برق و نساجی که بومی این استان نیست، ولی به خوبی در زنجان پا گرفته و در حال توسعه است که این ناشی از تصمیم‎ مدیریتی بوده و این موضوع در خلق ثروت اهمیت ویژه‎ای دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

*راه ‏اندازی دانشگاه صنعتی در زنجان

 نماینده عالی دولت در استان زنجان، از راه‏ اندازی دانشگاه صنعتی در زنجان خبر داد و گفت: با هدف تربیت نیروی ماهر فعال در عرصه صنعت اقدامات اولیه برای راه‎اندازی دانشگاه صنعتی در زنجان با بهره‎گیری از مشارکت دانشگاه‏های صنعتی معتبر انجام و موافقت‎های اولیه در این حوزه اخذ شده است.

ظرفیت هایی که نادیده گرفته شده

*تعطیلی و رکود واحدهای فعال در هشت سال گذشته

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این همایش گفت: طی ۸ سال گذشته درصد بالایی از واحدهای فعال در شهرک‎های صنعتی سراسر کشور دچار تعطیلی و رکود شدند.

 “سعید سیاری” اظهار کرد: در یک تحقیق میدانی ۷۳ درصد تعطیلی و رکود واحدهای صنعتی در شهرک‎های صنعتی سراسر کشور مربوط به اواخر دوره سال‎های ۸۴ تا ۹۲ بوده که دلایل آن به ویژه در استان زنجان احصاء شده است.

ظرفیت هایی که نادیده گرفته شده

 وی افزود: راه ‏اندازی فضای کسب و کار تنها به سرعت راه‎اندازی یک بنگاه نیست، بلکه همزمان مجموعه قوانین پولی و بانکی، قوانین مالیاتی، مقررات صادرات و واردات و در نهایت حمایت برای ادامه این فعالیت مهم است.

 سیاری تصریح کرد: تسهیل فضای کسب و کار توسط مسوولان و تاکید بر تولید با کیفیت توسط فعالیت عرصه صنعت می‎تواند در رشد و پایداری اشتغال در این زمینه بسیار موثر باشد.

 رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این مراسم گفت: بسیاری از قوانینی که با عنوان بهبود فضای کسب و کار و یا رفع موانع تولید تصویب شده‌اند، اجرایی نمی‌شود.

*شرط اصلی فعالیت یک واحد تولیدی پول نیست

 “سجاد نباتچیان” اظهار کرد: شرط اصلی فعالیت یک واحد تولیدی پول نیست، بلکه اراده است و کارفرما باید سخت‌کوش بوده و کفش آهنی بپوشد و تحمل بالایی داشته باشد.

 وی افزود: برخی از نهادهای دولتی به جای حمایت، با مشکلاتی که برای فعالان این عرصه به وجود می‌آورند حتی زمینه ورشکستگی واحد و بیکاری کارگران‌شان را به وجود می‌آورند.

 نباتچیان تصریح کرد: جدیداً اداره مالیات پرونده‎های ۶ سال قبل را که فعالیت آن‎ها تمام شده و مالیات سنگین به آن‎ها می‎بندد که باید به این مساله رسیدگی شود.

ظرفیت هایی که نادیده گرفته شده

 این مسئول با بیان اینکه پس از اجرای هدفمندی یارانه‎ها صنعت دچار رکود قابل توجهی شد، گفت: تاکنون ۱۳۵ هزار میلیارد تومان پول نقد بابت یارانه پرداخت شده است و اگر برای هر اشتغال ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر بگیریم یک میلیون و ۳۵۰ هزار اشتغال ایجاد می‌شد. هر چند در برخی از اشتغال‎های خرد و کوچک، افراد با ۳۰ میلیون تومان هم سرمایه‎گذاری کرده‎اند.

به نظر می رسد برای استفاده از پتانسیل های صنعتی و معدنی استان زنجان باید منتظر بود و دید برنامه دولت برای حمایت از صنعتگران و معدنکاران چیست و به کجا می انجامد.

پایان خبر//

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=17200

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.