• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

ارتباط مناسب و مؤثر ابزار مهم جایگاه روابط عمومی است

  • کد خبر : 83436
  • 27 اردیبهشت 1403 - 11:23
ارتباط مناسب و مؤثر ابزار مهم جایگاه روابط عمومی است

امروزه، ادارات برای بقا و پیشرفت در عرصه رقابت، ناگزیر به برقراری ارتباطی شفاف، سازنده و مستمر با مخاطبان خود هستند. اینجاست که روابط عمومی به عنوان پلی میان سازمان و مخاطبان، نقشی محوری ایفا می‌کند.

در دنیای پیچیده و پویای امروز، که ارتباطات با سرعتی چشمگیر در حال گسترش است، نقش روابط عمومی در ادارات از اهمیتی حیاتی برخوردار شده است. دیگر زمان آن فعالیت‌های سنتی و انزواطلبانه در ادارات به سر رسیده است.

امروزه، ادارات برای بقا و پیشرفت در عرصه رقابت، ناگزیر به برقراری ارتباطی شفاف، سازنده و مستمر با مخاطبان خود هستند. اینجاست که روابط عمومی به عنوان پلی میان سازمان و مخاطبان، نقشی محوری ایفا می‌کند.

روابط عمومی، وظیفه‌ای خطیر بر دوش دارد. این بخش، به مثابه “صدای رسای ادارات” در میان مردم عمل می‌کند و وظیفه دارد تصویری واقعی و دقیق از عملکرد، دستاوردها، اهداف و برنامه‌های سازمان را به مخاطبان ارائه دهد.

به بهانه روز روابط عمومی و ارتباطات گفتگویی با  “سولماز شاکری” مسئول راوبط عمومی اداره فرهنگ وارشاداسلامی شهرستان خرمدره انجام داده ایم که در ادامه به آن می پردازیم.

نبض سحر: در ابتدای گفتگو لطفا خودتان را معرفی نموده و در خصوص نقش و وظایف اصلی روابط عمومی در سازمان شما چیست؟

شاکری: با سلام ، اینجانب سولماز شاکری دارای مدرک لیسانس و از سال ۷۹ در سمت روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی خرمدره مشغول به هستم ، با توجه به اینکه روابط عمومی چشم و گوش سازمان است و پاسخگویی و پشتیبانی و رصد نظرات مراجعه کنندگان  از مهمترین وظایف روابط عمومی می باشد  و همچنین اطلاع رسانی محتواهای تولید شده و تبلیغات برنامه های فرهنگی و هنری و ارتباطات اداره با جامعه، هنرمندان و رسانه‌ها و حتی ارتباط با کارکنان  نیز از دیگر وظایف روابط عمومی می باشد .

نبض سحر: چگونه با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنید و از نظرات آنها آگاه می‌شوید؟

شاکری: ارتباط مناسب و مؤثر ابزار مهم روابط عمومی است و بنده  از طریق گفتگوی حضوری ، تماس تلفنی از نظرات مخاطبان آگاه می شوم  و از این طریق از تجارب ارزنده آنها نیز استفاده می کنم .

نبض سحر: در مواجهه با یک بحران روابط عمومی، چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

شاکری: هر بحران‌ها باتوجه به شرایطش  اقدامات متفاوتی را می‌طلبند. ابتدا جلسه فوری با حضور کارشناسان اداره برگزار و زوایایی مشکل بررسی و راهکارهایی برای رفع مشکل  ارائه می شود . و اولویت بنده صادق بودن با مخاطبان است و سعی بر این دارم که بهترین راهکار را برای رفع بحران استفاده کنم .

نبض سحر: مهمترین دستاوردهای روابط عمومی در سازمان شما طی سال گذشته چه بوده است؟

شاکری : همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها و تنظیم برنامه مدون و سالیانه، انعکاس دستاوردهای فرهنگی و هنری  در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف این اداره، برگزاری دوره های آموزش خبرنویسی باهدف ارتقای توانایی‌های اصحاب رسانه شهرستان است.

نبض سحر: بزرگترین چالش‌هایی که در حوزه روابط عمومی با آنها روبرو هستید، چه هستند؟

با توجه به اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یک واحد فرهنگی است روابط عمومی ها در این وزارت خانه از جایگاه ویژه ای برخوردارند و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان توجه ویژه ای به حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی دارند  و بزرگترین چالش از نظر بنده  ارتقاء جایگاه روابط عمومی در کشور است که خوشبختانه جدیدا به آن پرداخته می شود .

نبض سحر: به نظر شما، چه عواملی در موفقیت یک متخصص روابط عمومی نقش دارند؟

شاکری: به نظر من ، انگیزه ،تخصص ،نشاط و پویایی ، امکانات مناسب ، رعایت اصول برنامه ریزی ، اطلاع رسانی درست و به موقع فعالیت های سازمان عوامل موفقیت یک فرد مسئول روابط عمومی هستش.

نبض سحر:  نقش روابط عمومی را در ارتقای و افزایش جایگاه یک سازمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شاکری: روابط عمومی نقشی موثر در سازمان دهی افکار عمومی و پیشبرد اهداف عمومی سازمان دارد،در واقع روابط عمومی ها با ارتباط مستمر خود با رسانه ها، باعث ارتقا سازمان خواهدشد.

نبض سحر: چگونه از جدیدترین ابزارها و روش‌های روابط عمومی در کار خود استفاده می‌کنید؟

شاکری: با توجه به گران بودن کاغذ، رسانه ها بیشتر به شکل دیجیتال و شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند این اداره نیز  از طریق رسانه های دیجیتال و رسانه های محیطی فعالیت می کند .

نبض سحر: چه توصیه‌ای برای افراد علاقه‌مند به ورود به حوزه روابط عمومی دارید ؟

شاکری: توصیه بنده این است که برنامه ریزی را سرلوحه کارهای خود قرار داده وبا رعایت اصول اخلاقی در افکار عمومی نفوذ پیدا کرده و ارتباط موثر با رسانه ها داشته  و به دیدگاه های مخاطبان  در قبال پیامهایی که در رسانه ها درج می کند توجه داشته باشند   .

نبض سحر: نقش روابط عمومی را در ترویج فرهنگ و مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها چگونه می‌بینید ؟

شاکری: به نظر بنده شناخت افکار عمومی نقش بسیار زیادی در فرایند فرهنگ سازی خواهد داشت  که در اینجا روابط عمومی به عنوان نماینده رسمی برای  مطالعه افکار عمومی اهمیتی مضاعف می یابد. روابط عمومی به عنوان نهادی که یکی از کارکردها و وظایف اصلی آن آموزش و اطلاع‌رسانی است می‌تواند نقش مؤثری در «فرهنگ‌سازی» داشته باشد.

نبض سحر: از نظر شما، مهمترین ویژگی‌های یک خبر خوب برای انتشار در رسانه‌ها چه هستند؟

شاکری: به نطر بنده  تنظیم خبر با بی طرفی و واقع بینی و اینکه خبر باید به موقع اطلاع رسانی شود.

 نبض سحر: از شبکه‌های اجتماعی در فعالیت‌های روابط عمومی خود چگونه استفاده می‌کنید؟

در عصر حاضر، با ظهور و گسترش فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، روابط عمومی نیز دستخوش تحولات چشمگیری شده است، امروزه  شبکه های اجتماعی همه ابعاد زندگی ما را تحت الشعاع قرار داده اند، شناخت این فضا و تاثیرات آن در تمام زمینه ها برای هر فرد یا سازمانی یک الزام به شمار می رودو انتقال پیامهای سازمان از این طریق صورت می پذیرد .

نبض سحر: چگونه عملکرد روابط عمومی را ارزیابی و رصد می‌کنید؟

شاکری:  از طریق بازتاب پیامهای ارسالی به رسانه ها

 

 نبض سحر: نقش روابط عمومی را در ایجاد و حفظ روابط مثبت با ذینفعان کلیدی یک سازمان چگونه می‌بینید؟

شاکری: روابط عمومی با ایجاد فضایی باز و صمیمی برای گفتگو میان سازمان و مخاطبان، زمینه را برای تعامل سازنده و مشارکت فعال مردم در امور مربوط به اداره فراهم می‌کند و  کیفیت ارتباط بین سازمان و عموم افرادی که با آن سر و کار دارند، عامل اساسی در تحقق اهداف سازمان و ارتقاء جایگاه آن است و باعث ایجاد تصویر مثبت از سازمان در ذهن مخاطبان می شود .

 

در پایان از صبر و حوصله شما کمال قدردانی را داریم.

 

 

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=83436

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.