حجتالاسلام حسینعلی زاهدیپور، امام جمعه شهرستان خرمدره شامگاه ۲۶ تیرماه در گردهمایی مسئولین هیات مذهبی و مادحین و ذاکران حسینی (ع) خرمدره اظهار داشت: مبنای حرکت عاشقانه سید الشهدا(ع)، معرفت مبتنی بر عقلانیت قدسی در مقابل عقلانیت ابزاری و منفعت طلبانه است
وی افزود: در نگاه عاشورایی، اوج عقلانیت، بندگی برای محبوب است؛ بندگی او، اوج عشق عاقلانه است که تنها مسیر سعادت دنیوی و اخروی جامعه به شمار میرود. آن جا که در حدیث نبوی (ص) میخوانیم که اوج انسانیت انسان، در عشق انسان، و بالاترین عشق انسان، به بالاترین معشوق یعنی خدای خالق عقل و عشق تعلق گیرد.
امام جمعه خرمدره گفت: عاشورا و حرکت امام حسین(ع)، ظهور عینی آن عشق متعالی است که فقط در منطق عقلانیت و عشق عاشورایی قابل تفسیر و تبیین است.
وی اذعان کرد: به نظر میرسد آن چه موجب توهم تعارض عشق و عقلانیت در قیام عاشورا شده و بالتبع، مانع از الگو شدن آن برای زندگی شده، تسری نگاه آشفته و نادرست به عشق است که به تعبیر حکیم متعالیه، صدر المتألهین شیرازی، به دلیل جدایی از عقلانیت درست، واقعیتی جز هوی و هوس نداشته، نام عاریتی عشق را به خود گرفته، و به فرمایش امیرمؤمنان (ع) نتیجهای جز سقوط در پرتگاه ندارد.
حجتالاسلام زاهدیپور گفت: در یک چارچوب تبیینی دقیق است که به تعبیر علامه مصباح یزدی (ره)، با تلفیق عاطفه و معرفت، قیام عاشورا از قالب تحمیلی یک حماسه عاطفی و احساسی صرف خارج شده و به الگوی زندگی یک انسان وارسته و جامعه انسانی تبدیل شده و در قالبی مانند انقلاب اسلامی ایران، حماسهای عقلانی، جامعه ساز، سیاسی و تکرار شدنی بروز و ظهور یافته و تبدیل به یک پدیده جهانی میشود.