• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3

جان دوباره صنعت قدیمی در بازار زنجان

  • کد خبر : 74041
  • 13 تیر 1397 - 12:03
جان دوباره صنعت قدیمی در بازار زنجان

اینجا زنجان، شهر چاروق و چاقو و دیگ‌های مسی که ردپای چکش استاد کاران زبر دست زنجانی سند اصالت صنعتی باستانی است که خبر از گذشته‌های دور و دراز این هنر و صنعت در این شهر را دارد. به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ در بازار مسگران زنجان قدم […]

اینجا زنجان، شهر چاروق و چاقو و دیگ‌های مسی که ردپای چکش استاد کاران زبر دست زنجانی سند اصالت صنعتی باستانی است که خبر از گذشته‌های دور و دراز این هنر و صنعت در این شهر را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ در بازار مسگران زنجان قدم می زنیم و صدای چکش مسگران در گوش‌ها می‌پیچد.

قدمت صنعت مسگری در زنجان

وارد مغازه کوچکی می‌شویم که دود‌های کوره‌ی مسگری بر در و دیوار‌های مغازه، از سال‌های طولانی سخن می‌گوید.

آقای محمدی از مسگران قدیمی زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان به چرخش چرخ این صنعت از سالیان گذشته در زنجان اشاره می‌کند و می‌گوید: صنعت مسگری از سال‌های خیلی گذشته در زنجان رونق پیدا کرده و من نیز ۴۰ سالی هست که در این حرفه مشغول به کارم، این حرفه گاهی کم فروغ شده، ولی از بین نرفته.

 

جان دوباره صنعتی قدیمی در بازار زنجان

 

در راسته مسگر‌ها جوانی را دیدم که سخت مشغول کار بود کارگاهش را که نگاه کردم متوجه شدم که همه کارکنانش جوان هستند.
جوان مسگر گزارش ما در پاسخ به سوالات من گفت : شغل پدری و آبا و اجدادی ما مسگری و سفید گری بوده و من باتوجه به اینکه از سال‌های کودکی با مسگری آشنا شدم، این حرفه را به عنوان شغل انتخاب کردم و ادامه دادم.

 

جان دوباره صنعتی قدیمی در بازار زنجان

 

وارد کارگاه دیگری در این راسته می‌شوم و حاج جواد شعائیون از دیگر مسگران نامی زنجان به استقبال ما برمی خیزد.

حاج جواد شعائیون در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان می‌گوید: از سال ۵۰ مسگر هستم و بعد از ۴۷ سال، به صدای چکش بر روی ظرف‌های مسی عادت کرده ام. تقریبا ۴۷ سال است که با این صدا زندگی می کنم.

سال‌های اول کارگاه پر از شاگرد بود، ولی بعد از مدتی با کاهش رونق این صنعت تنها شدم، ولی ۳ سالی هست که این صنعت دوباره رونق گرفته.

 

جان دوباره صنعتی قدیمی در بازار زنجان

 

رضا پیرایش استادیار گروه مدیریت و حسابداری دانشگاه زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت: صنعت مس یکی از صنایع بسیار قدیمی است که از گذشته‌های بسیار دور در شهر و منطقه ما جا باز کرده و با بررسی‌های لازم متوجه میشویم که بخش عمده‌ای از کسب و کار در زنجان در ارتباط با این صنعت در حال فعالیت است و به قدری این صنعت در زنجان جا افتاده و افراد مختلف در آن مشغول به کارند که یکی از خیابان‌های زنجان به نام خیابان مسگر‌ها نامگذاری شده که بخش عمده‌ای ازفعالان در این صنعت اشتغال دارند؛ و اگر گشت کوچکی در شهر بزنیم متوجه می‌شویم که مغازه‌های متعددی وجود دارند که نسبت به عرضه و فروش صنایع مس اهتمام دارند واین نشان میدهد که بخش صنعت مس در زنجان، از قدمت دیرین وفعالیت گسترده‌ای را شامل می‌شود.

 

جان دوباره صنعتی قدیمی در بازار زنجان

رونق دوباره مسگری در بازار مسگران زنجان بعد از عبور از بحران

بعد ازمدت‌ها این صنعت دوباره رونق گذشته را گرفته و جانی تازه به بازار مسگران زنجان داده است واین را با قدم زدن در راسته مسگر‌ها هم می‌توان تشخیص داد.

در حرف های همه مسگر‌هایی که با ما مصاحبه کردند، رونق دوباره در صنعت مسگری نمود می‌یابد.

همه مسگران این راسته پر سرو صدا می‌گویند که ۳ سالی هست که مسگری رونق دوباره پیدا کرده، سال‌های قبل کالا‌های وارداتی نای نفس کشیدن به ما نمی دادند و دیگ‌های ما را در انبار جا داده بودند.

رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت: اوایل دهه ۹۰ اتفاق بسیار خوبی افتاد و بحث توسعه و احیای مجدد در این رشته در استان زنجان که امروزه نزدیک بیش از ۷۰۰ نفر در این حوزه مشغول به کار هستند که افزایش قابل توجهی است.

 

جان دوباره صنعتی قدیمی در بازار زنجان

 

استادیار گروه مدیریت و حسابداری دانشگاه زنجان می‌گوید: توجه به این بخش می‌تواند در درآمد زایی استان و همین طور ایجاد اشتغال در این بخش نقش موثری داشته باشد.

سایه سنگین واردات مس بر سر مسگران زنجانی

چندی پیش  مس های ترکیه ، بازار زنجان را میدان امنی برای جولان خود دیده بودند به طوری که در ویترین تمام مغازه ها این مس ها به چشم می خورد.

جان دوباره صنعتی قدیمی در بازار زنجان

مسگر جوان زنجانی می‌گوید:متاسفانه مدتی بود که مس‌های ترکیه وارد کشور ما و شهر ما شده بودند و در ویترین‌ها خودنمایی می‌کردند.

صنعت مس توسط تولید کنندگان ترکیه‌ای مورد هدف قرار گرفته و به هر حال با ارائه محصولات ارزان قیمت سعی دارند که بازار زنجان نصیب خودشان کنند.

مس‌های تزئینی و رنگارنگ ترک‌ها بازار زنجان را اشباع کرده است و بی کیفیت آن برای همه ثابت شده است.

 

جان دوباره صنعتی قدیمی در بازار زنجان

آقای محمدی در خصوص این موضوع می‌گوید: مس‌های ترکیه فقط جلوه خوب دارد در حالی که مس‌های زنجان دستی و بادوام است. ولی مس‌های ترکیه با یک فشار کوچک خم می‌شود.

حاج جواد شعائیون هم می‌گوید: مس‌های زنجان به صورت دستی و سنتی ساخته شده و ترکیه ای‌ها اصلا نمی‌توابه این صورت بسازند.

از متولیان این امر در خصوص چرایی واردات این محصولات به استان سوال کردیم.

بابایی رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان می‌گوید : مس‌های خارجی به صورت قانونی وارد استان می‌شود و شامل تعرفه و حقوق گمرکی هستند.

اگر دولت حقوق گمرکی را افزایش دهد، واردات این محصولات محدود می‌شود و وارد کننده از واردات این محصولات به کشور و فروش آن‌ها در داخل کشور سودی نخواهد برد، با این اوصاف واردات این محصولات به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

 

جان دوباره صنعتی قدیمی در بازار زنجان

حاج جواد مسگر می‌گوید: اگر واردات این محصولات کاهش یابد دوباره کارگاه من از شاگردان و کارآموزان و مسگران پر می‌شود و دیگ‌های مسی در انبار خاک نمیخورد.

صدای چکش مسگران زنجانی آهنگ موزون و هماهنگی است که صنفونی کار و تلاش را دراین شهر می‌نوازد و ما لذت شنیدن این صدا را با زرق و برق هیچ محصول خارجی بی کیفتی عوض نخواهیم کرد.

گزارشی از فاطمه عباسی

انتهای پیام/ع

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=74041

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.