• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 3 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
6

ماجرای لقب کریمه اهل بیت(س) و معصومه(س) چیست؟

  • کد خبر : 56920
  • 19 دی 1395 - 11:47
ماجرای لقب کریمه اهل بیت(س)  و معصومه(س) چیست؟

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه خرمدره گفت: لقب “معصومه” را برادرشان حضرت امام رضا(ع) به وی عطا می کند و فرمود: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی». هرکس معصومه (س) را در قم زیارت کند، مثل کسی است که مرا زیارت کرده است.

حجت الاسلام مردانی در گفت و گو با نبض سحر ضمن تسلیت ایام وفات حضرت معصومه(س) گفت: حضرت موسی کاظم (ع) چهار دختر به نام های فاطمه داشت که دختر اول با نام حضرت فاطمه صغری  است که در باکو آذربایجان مدفون است و دختران دوم و سوم با نام فاطمه وُسطی شناخته می شد که مزار انان در شهرهای اصفهان ورشت است  و دختر آخر هم به نام فاطمه کبری که در شهر قم زیارتگاه  عاشقان و دوستداران است.

وی گفت: مقام حضرت فاطمه معصومه بسیار بالاست به طوری که از یک طرف فرزند امام و ازطرفی خواهر و عمه امام معصوم محسوب می شود و در زیارت نامه آن حضرت می خوانیم:” اَلسَّلامُ عَلَیْک ِ یابِنْتَ وَلِىِّ اللّه ِ ،اَلسَّلامُ عَلَیْک ِ یا اُخْتَ وَلِىِّ اللّه ِ،اَلسَّلامُ عَلَیْک ِ یا عَمَّهَ وَلِىِّ اللّه ِ ” که نشان از مقام بلند مرتبه این بانوی بزرگوار است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه خرمدره گفت: لقب “معصومه” را برادرشان حضرت امام رضا(ع) به وی عطا می کند  و  فرمود: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی». هرکس معصومه (س) را در قم زیارت کند، مثل کسی است که مرا زیارت کرده است.

مردانی تاکید کرد: همچنین بر اساس روایاتی که از امام صادق و امام رضا و امام جواد (صلوات­ا… علیهم) رسیده است که فرمودند: همانا پاداش زیارت فاطمه معصومه در قم بهشت است. این گویای جایگاه رفیع آن حضرت است. چنانکه امام رضا (ع) به سعد قمی فرمود: ای سعد ما را قبری در نزد شماست. سعد می گوید: عرض کردم فدایت شوم! منظورتان قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر (ع) است؟ فرمود: ” آری، هرکس او را زیارت کند در حالی که عارف به حق او باشد، وارد بهشت می شود”. چنانکه زیارت قبور مطهر و متبرک همه معصومین (ع) چنین است که اگر عارفا بحقوقهم باشد! زائر، شایسته پاداش ورود به بهشت می شود.

وی همچنین به لقب کریمه اهل بیت حضرت معصومه اشاره کردوگفت: شهرت این لقب برای حضرت معصومه(س) به واسطه رؤیای صادقه‌ای است که از مرحوم آیت‌الله سیدمحمود مرعشی نجفی(ره) نقل شده است. داستان به این صورت است که مرحوم سیدمحمود مرعشی نجفی  بسیار علاقه‌مند بود که به هر طریقی شده، محل قبر شریف حضرت صدیقه طاهره(س) را به دست آورد، برای این مقصود، ختم مجرّبی انتخاب کرده، چهل شب به آن مداومت کرد تا شاید خداوند به طریقی او را از محل قبر شریف حضرت زهرا(س) آگاه فرماید، شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان استراحت کرده در عالم رؤیا به محضر مقدس حضرت باقر یا حضرت صادق(ع) مشرف شد. امام(ع) به ایشان فرمود: «علیک بکریمه اهل البیت»؛ به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن، ایشان به تصور اینکه منظور امام(ع) از «کریمه اهل بیت» حضرت زهرا(س) است، عرضه داشت: بلی! قربانت گردم من نیز این ختم را برای همین گرفتم که محل قبر شریف آن حضرت را به صورت دقیق‌تر بدانم و به زیارتش مشرف شوم، امام(ع) فرمودند: «منظور من قبر شریف حضرت معصومه در قم است».

این مقام مسئول در خصوص ورود حضرت فاطمه معصومه علیها السلام به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوی کبریا در این شهر، آثار و برکات فراوانی را به همراه داشته است، افزود: از لحظه ورود  وی به شهر قم ، پیوسته این شهر از جهات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی رو به رشد و پیشرفت نهاده است، مواردی از قبیل گسترش شهر قم ، مورد توجه شدن قم، استحکام مذهبی قم،  کثرت سادات در شهر قم، توجه به امور امامزادگان ، پرورش علمای بزرگ در شهر قم ، حوزه علمیه قم می توان نام برد.

مردانی در پایان گفت:از مهم ترین ویژگی های شهر قم و آثار و برکات حضرت معصومه علیها السلام تشکیل هسته های مرکزی انقلاب اسلامی ایران در این نقطه حساس کشور می باشد. شهر قم بستر قیام و انقلاب و پرورشگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=56920

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.