• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
10

فیلترکردن شبکه های اجتماعی یا فراگیری سواد رسانه ای؟

  • کد خبر : 40606
  • 22 مهر 1394 - 9:01
فیلترکردن شبکه های اجتماعی یا فراگیری سواد رسانه ای؟

برای دور ماندن از آسیب های اجتماعی کدام بهتر است: فیلتر کردن شبکه های اجتماعیی با فراگیر کردن سواد رسانه ای ؟به گزارش نبض سحر، در ابتدای بحث  توصیه مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی را مطرح کرده تا  اهمیت موضوع را بیان کنم:”ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و […]

برای دور ماندن از آسیب های اجتماعی کدام بهتر است: فیلتر کردن شبکه های اجتماعیی با فراگیر کردن سواد رسانه ای ؟به گزارش نبض سحر، در ابتدای بحث  توصیه مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی را مطرح کرده تا  اهمیت موضوع را بیان کنم:”ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست ، اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، می توانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ مبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟”

با عبـــور از عصــر ارتباطات و گستردگی فضای سایبرنتیک، ارتباطات نوع جدید و مبتنی بر فضای مجازی شکل گرفته که این نوع از ارتباطات در نهایت با قدرت تمام به شبکه‌سازی انسان‌ها در محیط مجازی منجر شده است .

دنیای امروز را  رسانه های جدید به وجود آورده اند، رسانه ها حد و مرزها را بهم زده و روز به روز تکنولوژی جدید بستر مساعدتری را برای فعالیت آنها فراهم می سازد. تکنولوژی های جدید رسانه ای مانند تلویزیون، ماهواره، اینترنت و شبکه های اجتماعی ،انسانهای جدیدی را تربیت کرده اند . بسیاری از محققان تعلیم و تربیت در رسانه معتقد هستند که حتی در برخی از خانواده ها رسانه ها توانسته اند جای پدر و مادر (والدین) را برای فرزندان بگیرند. بدون اغراق بگوئیم در دنیای امروز هیچ فردی را یارای گریز از اثرات رسانه نمی توان یافت.

بر اساس یک آمار رسمی در کشور ایران تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد نفرات استفاده کننده از اینترنت افزون بر ۴۵ میلیون نفر اعلام شده است و به زبان دیگر حدود ۵۶ درصد مردم از اینترنت بهره مند هستند و جالب این است که این آمار در ده سال قبل یعنی سال ۲۰۰۴ حدود ۵ میلیون نفر بوده است. در سال ۱۳۹۲ سایت تبیان و روزگار نو اعلام کردند که تعداد استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی در ایران رو به افزایش است. به طور مثال استفاده کنندگان از فیس بوک علیرغم فیلتر شدن آن بین ۱۲ تا ۱۸ میلیون نفر هستند.

با این اوصاف لازم است درباره آنچه که ما ناچار به استفاده از آن هستیم اطلاعات کافی داشته و به بیان امروزی ها ما باید سواد رسانه ای را داشته باشیم. این سواد شامل اطلاعات اولیه درباره قابلیت ها، فرصتها ونحوه به کارگیری تکنولوژی های جدید وآسیب های اجتماعی ومقابله با آن است در این مقاله به بحث وبررسی در باره شبکه های اجتماعی چالشها وقابلیت های آنها وسواد رسانه واهمیت وضرورت آن پرداخته شده است. و در دنیای رسانه نیز فرد باسواد می تواند درباره آنچه در کتاب، روزنامه، مجله، تلویزیون، رادیو، فیلم، موسیقی، تبلیغات، بازی های ویدئوئی، اینترنت و شبکه های اجتماعی می بیند، می خواند، می شنود، تفکر و تعمق کند. بنابراین به جای تعطیلی یا جلوگیری از شبکه های جدید اجتماعی باید در ترویج سواد رسانه ای کوشا بود. چون جلوگیری از فعالیت تکنولوژی های جدید رسانه ای یا بازداشتن مردم از استفاده از این رسانه ها و حتی تصویب قانون، تجربه تلخی است که در کشورهای مختلف اجرا شده و جواب مطلوب حاصل نشده است.

پس این نکته را باید در نظر گرفت که شبکه‌های اجتماعی تعطیل بردار نیست و در صورت تعطیلی یا فیلتر شدن، شبکه دیگری جایگزین آن خواهد شد .شبکه‌های اجتماعی می‌توانند یک فرصت باشند اگر استفاده به جا از امکانات وفرصت ها وقابلیت های این شبکه ها ورسانه های اجتماعی بشود که این خود نیازمند سواد رسانه ای است وبه میزانی که کاربران به سواد رسانه ای مجهز باشند متقابلا به همان میزان امکان تاثیرپذیری ویا آسیب دیدگی از شبکه های اجتماعی کاهش خواهد یافت. با داشتن سواد رسانه ای کاربر اطلاعات را بدون چون وچرا وبدون تجزیه وتحلیل نمی پذیرد وبا نگاه انتقادی یک رسانه و یا شبکه را بررسی می کند و از امکانات و قابلیت های آن استفاده می کند.

انتهای پیام /نویسنده: حسین آقا میری

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=40606

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.