بیژن زنگنه، وزیر نفت، در برنامه زنده تلویزیونی اقتصاد ایران از شبکه پنج (تهران) با بیان این که برای ایران و کشور های عضو اوپک قیمت ٧٠ تا ٨٠ دلاری برای هر بشکه نفت خود قیمتی قابل قبول است، گفت: هم اکنون برای رسیدن به این قیمت در حال مذکره با اعضای اوپک هستیم، البته خوشبختانه یا متاسفانه، تصویب هر تصمیمی در اوپک،به اجماع اعضا نیاز داشته و اجرای مصوبات هم داوطلبانه است.
قیمت نفت در محدوده ٧٠ تا ٨٠ دلار عادلانه است
زنگنه گفت: هم اکنون بیشتر اعضای اوپک قیمت ٧٠ تا ٨٠ دلاری را برای هر بشکه قابل قبول می دانند، اما متاسفانه این قیمت اکنون ۵٠ دلار است، از این رو اعضای اوپک باید برای رسیدن به قیمت مطلوب از عرضه خود بکاهند.
وزیر نفت افزود: برخی اعضای اوپک بیش از یک سال است که اعتقاد دارند با پایین نگه داشتن قیمت نفت خام و همکاری کشورهای غیر اوپکی می تواند نفتهای شیل را از بازار حذف کرد، درحالی که به نظر می رسد این سیاست با توجه به گذشت یک سال تاثیری نداشته است.
راه اندازی جایگاه های بنزین تک پمپی
وی راه اندازی جایگاههای بنزین تک پمپی را یکی از برنامه های کاری وزارت نفت خواند و گفت: هم اکنون به دلیل گرانی زمین در شهره های بزرگ شاهد توسعه کند جایگاههای عرضه بنزین و صفهای طولانی در آنها هستیم، از این رو قصد داریم با همکاری شهرداری تهران برای ایجاد صد جایگاه تک پمپی بنزین در استان تهران تلاش کنیم که با جناب آقای دکتر قالیباف هم به توافق لازم رسیده ایم. وانگهی بر اساس برآوردهای اولیه برای احداث هر جایگاه به ١٠٠ تا ١۵٠ میلیون تومان بودجه نیاز است، از این رو مردم نیز می توانند در این پروژه سرمایه گذاری و همکاری داشته باشند.
تولید نفت با لغو تحریمها ٢ برابر می شود
وزیر نفت با بیان این که با لغو تحریمهای بین المللی، تولید و صادرات نفت خام کشور ٢ برابر می شود، گفت: البته این موضوع سبب وابستگی اقتصاد ما به نفت می شود، اما در هر حال افزایش صادرات نفت، رشد اقتصادی کشور را هم به دنبال خواهد داشت.
زنگنه گفت: هم اکنون با توجه به میزان فروش نفت، اداره کشور در حد عالی نیست و خیلی کار داریم و انتظار آقای رئیس جمهور نیز فراتر از اینهاست، اما با توجه به ارائه خدمات اصلی، می توان اداره کشور را در حد قابل قبولی قلمداد کرد.
آنچه در هدفمندی یارانه اجرا شد، قانون نبود
زنگنه در پاسخ به این سئوال مجری که از وی پرسید احساس خود را درباره واژه هدفمندی یارانه ها بگویید، گفت: خیلی عذاب آور است.
وی با بیان اینکه تقریبا ٨٠ تا ٩٠ درصد درآمد ناشی از فروش شرکت گاز و ٨٠ درصد درآمد شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی از محل فروش فرآورده ها به هدفمندی یارانهها اختصاص مییابد، افزود: جمع کردن پول هدفمندی و رساندن بموقع آنها واقعا عذاب الیمی است و همان طور که آقای طیب نیا وزیر اقتصاد نیز گفتهاند، واقعا عذاب آور است.
وزیر نفت ادامه داد: بسیاری از شبها از نگرانی این که چطور باید پول هدفمندی یارانهها را تامین کنیم، در حالی که پول نداریم؛ خوابم نمیبرد، کار بسیار سختی را باید انجام دهیم.
وزیر نفت با بیان اینکه آنچه در طول سالهای گذشته در خصوص هدفمندی یارانهها اجرا شد، خلاف قانون بود و پرداخت یارانه ها اصلا طبق قانون اجرا نشد، افزود: اگر هدفمندی یارانهها براساس قانون اجرا میشد، دیگر مشکلی نداشتیم؛ منتها آنچه که اجرا شد، اصلا با نص قانون متفاوت بود.
ظرفیتهای ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید
وی با اشاره به اقدام مجلس در تصویب بند “ق” تبصره ٢ قانون بودجه، تصریح کرد: خوشبختانه نمایندگان مجلس این قانون را به ماده ١٢ قانون رفع موانع کار و تولید بدل کرده و فرصت خوبی را برای بهینهسازی مصرف سوخت در کشور ایجاد کردند.
زنگنه با بیان اینکه براساس این قانون میتوان بدون محدودیت به سرمایهگذاری در خصوص بهینهسازی مصرف انرژی پرداخت، افزود: با اینکه قانونگذار گفته است که تا سقف صد میلیارد دلار میتوان از محل این قانون به سرمایهگذاری پرداخت، منتها سقف این سرمایهگذاری بدون محدودیت است و این رقم نیز نمادی برای انجام سرمایهگذاری است.
وزیر نفت ادامه داد: با استفاده از محمل این قانون به نیروگاههای گازی و سیکل ترکیبی این اجازه داده میشود تا راندمان خود را بالا برده و از محل صرفه جویی صورت گرفته به بازپرداخت سرمایهگذاری خود اقدام کنند.
زنگنه ادامه داد: در مورد استفاده از مترو در تهران و کلانشهرها نیز طرحی را به شورای اقتصاد تقدیم کردهایم که در صورت تصویب آن، وزارت نفت به ازای هر مسافر جدیدی که به مسافران مترو اضافه میشود، پولی به شهرداری میپردازد، زیرا اضافه شدن مسافران به معنای کاهش استفاده از خودروهای شخصی و تاکسیها و در نتیجه کاهش مصرف بنزین است.
وی ادامه داد: همچنین به مسئولان شبکه ریلی نیز گفتهایم که به ازای افزایش هر تن بار و مسافر شبکه ریلی، هزینه آن را در اختیار راه آهن قرار میدهیم تا توسعه یابد.
زنگنه با بیان اینکه همچنین به ازای نوسازی کامیونها، درآمدی در اختیار آنها قرار می گیرد، افزود: بیشتر کامیونهای ایران به ازای هر صدکیلومتر، ۵٠ لیتر نفت گاز مصرف میکنند، در حالی که میانگین این رقم در دنیا ٣٠ لیتر است؛ بنابراین، نوسازی آنها در نهایت به صرفه جویی در مصرف فرآوردهها منتهی میشود.
وزیر نفت، ماده ١٢ قانون رفع موانع کار و تولید را قانون کاملی دانست که بازپرداخت آن از محل صرفهجویی انرژی تامین می شود و افزود: در حال حاضر ٢٣ میلیارد دلار طرح مصوب شده یا در آستانه تصویب از محل اجرای این قانون در شورای اقتصاد قرار دارد که هفت میلیادر دلار آن به شبکه راه آهن، ۴,۵ میلیارد دلار به گازرسانی، ۶ میلیارد دلار به شبکه مترو و ١.۶ میلیارد دلار به برقی کردن چاههای کشاورزی مربوط است. همچنین طرحهایی برای نوسازی کامیونها، اتوبوسها و تاکسیها، برقی کردن ۴٠٠ هزار موتوسیکلت به شورای اقتصاد تقدیم شده است.
زنگنه با بیان این که اجرای این قانون، سبب اشتغالزایی در کشور شده و همچنین رونق تولید را به همراه دارد، افزود: با اجرای این قانون علاوه بر این که گازرسانی به مناطق مختلف کشور از جمله سیستان و بلوچستان با سرمایه سرمایه گذار انجام شده، رضایت شهروندان را نیز به همراه دارد و منجر به بهینه شدن صنایع و تحرک بخش تولید می شود.
وزیر نفت ادامه داد: برای نمونه، زمانی که ٢,۵ میلیون خانوار از نعمت گاز برخوردار می شوند قطعا بخشی از تولید کشور به سمت تهیه تجهیزات این شبکه گرایش می یابد ضمن این که خانوارهایی که از این نعمت برخوردار می شوند، نیاز به خرید بخاریها و حتی شیرآلات و دیگر تجهیزات مورد نیاز این بخش دارند که این به معنای اشتغالزایی گسترده در کشور خواهد بود.
با هوای ایران دوست هستیم
وزیر نفت در پاسخ به این سئوال که شما گفتید با هورالعظیم دوست هستید، میانه تان با هوای تهران چگونه است؟ گفت: ما با هوای ایران و تهران دوست هستیم؛ البته قبلا نیز بنزین با کیفیت بود. منتها مقداری از این بنزین مخلوط می شد که کاری که ما انجام دادیم این بود که بنزین را مخلوط نکرده و گفتیم که بنزین با کیفیت خوب را به شهرهایی مانند تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز که تراکم جمعیتی دارند ارائه می کنیم، اما این کار به معنای رساندن آسیب به شهرهای کوچک نیست.
وی با بیان این که هم اکنون میزان گوگرد گازوییل پایین آمده و آروماتیک و میزان بنزن بنزین نیز بهبود یافته است، افزود: با توسعه صنعت سی ان جی و ارسال گاز بیشتر به نیروگاهها هوای تهران و کلانشهرها بهبود یافت و همانطور که مشاهده می کنید، ارسال گاز بیشتر به نیروگاهها به معنای سوزاندن مازوت کمتر و در نتیجه پاکتر شدن هواست و مجموع این کارها سبب شده که مردم کاهش آلودگی هوای تهران را لمس کنند.
زنگنه در پاسخ به این سئوال که آیا بنزین عامل اصلی آلودگی هواست گفت: نه این طور نیست؛ همه آلودگی به دلیل بنزین نیست، خودروهای ما بسیار آلاینده هستند و آنها نیز بخشی از آلودگی را سبب شده اند.
منبع: جهان نیوز