• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 26 May - 2024
3

“اوروشلیق آیی”، آداب مردم زنجان در این ماه

  • کد خبر : 34729
  • 26 خرداد 1394 - 13:09
“اوروشلیق آیی”، آداب مردم زنجان در این ماه

مردم زنجان در ماه رمضان همزمان با مسلمانان جهان با آداب‌ رسوم مخصوص خود میهمان سفره خدا می‌شوند. ماه رمضان در خود حلقه‌های پیوند بسیاری دارد. آداب و مراسم ماه مبارک رمضان یکی از مباحث مهم فرهنگ مردم به شمار می‌رود که به واسطه قدمت خود از قداست ویژه‌ای برخوردار است. از آنجا که این […]

مردم زنجان در ماه رمضان همزمان با مسلمانان جهان با آداب‌ رسوم مخصوص خود میهمان سفره خدا می‌شوند.

ماه رمضان در خود حلقه‌های پیوند بسیاری دارد. آداب و مراسم ماه مبارک رمضان یکی از مباحث مهم فرهنگ مردم به شمار می‌رود که به واسطه قدمت خود از قداست ویژه‌ای برخوردار است.

از آنجا که این رسوم زمینه ساز همبستگی و اتحاد روانی در جامعه و تجلی روح جمعی در میان آحاد ملل مسلمان هستند از اهمیت اجتماعی فراوانی نیز برخوردار است.

متاسفانه در هجوم عوارض فرهنگ‌های اشتباه و مشکلات زندگی شهری و ماشینی بخشی از این سنت‌های زیبا به فراموشی سپرده شده‌اند و بسیاری دیگر نیز کم رنگ‌تر از گذشته به حیات خود ادامه می‌دهند.

از گذشته تا به حال مردم برخی از مناطق استان شیوه‌هایی برای بیدار کردن همدیگر برای سحری داشتند. هنوز هم در برخی از روستا‌های دور افتاده زنجان این شیوه‌ها حاکم است.

در اذان صبح مردی با چراغ به دست در کوچه‌های تاریک روستا می‌چرخد و با زدن در همسایگان برای بیدار کردن همسایگان برای سحری اقدام می‌کند.   عطر حضور رمضان در شهر زنجان، با بوی آش رشته و شله زرد و حلیم در خیابان‌هایی که معطر به صدای اذان شده است، استشمام می‌شود.

رمضان قدم به قدم نزدیک می‌شود و زنجان، دیار دریادلان و شور و شعور حسینی بار دیگر خود را برای این ضیافت الهی آماده می‌کند.

وجود گرمای تابستانی ذره‌ای در اعتقاد مردم زنجان تاثیر نمی‌گذارد و همه اقشار مردم با تمام اعتقاد وجودی با کار در مزارع کشاورزی و یا کار ساختمانی و غیره روزه خود را می‌گیرند.

از همان روزهای نخست ماه مبارک رمضان، سنت حسنه افطاری ‏دادن نیز در میان مردم شهرها و روستاهای مختلف زنجان آغاز می‌شود و در کنار برپایی ضیافت افطاری، قرائت زیارت عاشورا و قرآن نیز حالی معنوی به مراسم می‌دهد.

‏پخت غذاهای محلی و افطاری دادن به دوستان و آشنایان یکی از آداب و رسوم زنجانی‌ها در این ماه است که با ‏پخت غذاهای خوشمزه از قبیل حلیم، شعه زرد، آش، کله کنجی، آش گندم و ‏خرما و روغن محلی بیاد ماندنی‌تر می‌شود. ‏

ماندگاری طعم غذاهای محلی در ماه رمضان آنقدر بالا است که هرگز نمی‌توان بو و مزه این غذاها را دیگر زمان‌های سال دید.

زنجانی‌ها همچنین عادت دارند در ایام ماه مبارک رمضان، کدورت و اختلاف‌های را برطرف و نسبت به‌هم محبت بیشتری ابراز کنند چراکه معتقدند لطف خدا بیشتر شامل حال کسانی می‌شود که دل مومن روزه‌داری را شاد می‌کند.

تهیه و توزیع مایحتاج عمومی از قبیل برنج‌، روغن، گوشت و آرد بین افراد و خانواده‌های نیازمند در آستانه‌ ماه مبارک رمضان و همزمان با شب‌های قدر نیز از دیگر آدابی است که ‌از سالیان دور بین زنجانی‌های رایج است.

شاید آن چیزی که بیشتر از همه در ماه رمضان نه تنها در شهر زنجان، بلکه در تمامی نقاط کشور به چشم می‌خورد دلجویی از مستمندان باشد، چرا که مردم زنجان در این ایام با قربانی کردن و نذری دادن به همسایه‌ها و نیازمندان این ماه عزیز را گرامی می‌دارند.

 

 

در این ماه برخی از مغازه‌های زنجان اقدام به پخت حلیم می‌کنند و آن را به طور رایگان بین روزه داران توزیع می‌کنند، البته در کنار این تعداد افراد بازار حلیم فروشی نیز برپا می‌شود و در این ماه پخت و فروش حلیم رونق ویژه‌ای می‌گیرد.

برگزاری دعاهای توسل، کمیل، ندبه، قرائت سی جز قرآن، فاتحه‌خوانی در مزار در گذشتگان، معطر کردن خانه‌ها به بوی گلاب، ادای نذور و نیازها از دیگر برنامه‌های مردم زنجان در ماه مبارک رمضان است.

 

 

در ماه رمضان در زنجان، در شب‌های قدر به اوج خود می‌رسد و مردم با شرکت گسترده در آئین‌های شب‌های احیا و برگزاری مراسم سوگواری و تعزیه شهادت مولای متقیان حضرت امیر‌المومنین علی(ع) را به عزاداری و نیایش با خدا می‌پردازند.

انتهای پیام/  موج رسا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=34729

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.