• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 24 May - 2024
3

نرخ بیکاری استان زنجان در پائیز سالجاری ۸.۷ درصد است

  • کد خبر : 25741
  • 30 دی 1393 - 8:15
نرخ بیکاری استان زنجان در پائیز سالجاری ۸.۷ درصد است

استاندار زنجان گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کشور در فصل پاییز امسال ۱۰.۵ درصد اعلام شده است که این رقم برای مدت زمان یاد شده در استان زنجان ۸.۷ دهم درصد است. جمشید انصاری شامگاه یکشنبه درنشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه با استناد به آمارها می توان گفت نرخ […]

استاندار زنجان گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کشور در فصل پاییز امسال ۱۰.۵ درصد اعلام شده است که این رقم برای مدت زمان یاد شده در استان زنجان ۸.۷ دهم درصد است.

جمشید انصاری شامگاه یکشنبه درنشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه با استناد به آمارها می توان گفت نرخ بیکاری این استان چیزی در حدود ۱.۸ دهم درصد از بیکاری کشور کمتر است.

وی ادامه ادامه داد: نرخ بیکاری در حوزه  شهری و جوانان که نگرانی هایی را در سالهای گذشته فراهم کرده بود، اکنون این وضعیت نسبت  به دو سال گذشته بهبود یافته است.

انصاری افزود: آمارها بیانگر آن است که نرخ بیکاری شهری این استان از متوسط شهری کشوری کاهش یافته است.

انصاری افزود: استانها به لحاظ  نرخ بیکاری در سه رده تقسیم بندی شده اند و گروه نخست استانهایی قرار می گیرد که نرخ بیکاری پایین دارند و از متوسط کشوری کمتر هستند. همچنین گروه دوم و سوم نیز به ترتیب استانهایی را تشکیل می دهد که نرخ بیکاری نسبت به متوسط کشوری بالاتر است. البته استان زنجان در رده نخست جای گرفته است.

انصاری افزود: در آمارسال ۹۱ حدود دو درصد نرخ بیکاری شهری استان از متوسط نرخ بیکاری کشور بالاتر بود که کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: وضعیت نرخ بیکار ی جوانان سنین ۲۹-۱۵ سال این استان نیز وضعیت نگران کننده ای دارد و ازمتوسط کشوری بالاتر بود اکنون این  روند  از متوسط کشوری حدود ۲۲ درصد است که در این استان به ۱۸ درصد رسیده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه  سهم  اشتغال خدمات این استان در مقایسه با کشوری ۳۶.۶ درصد است، گفت: بر این اساس ۱۲.۲ درصد کمتر ازمتوسط کشوری در بخش خدمات اشتغال ایجاد شده ست.

انصاری با اشاره به اینکه یکی از سیاست های اصلی این استان  توجه و گسترش اشتغال در بخش خدمات است گفت: اشتغال بخش خدمات با سرعت و در زمان کمی به وقوع می پیوندد و فرصت های شغلی در فاصله زمانی کوتاهی انجام می شود.

وی با بیان اینکه هزینه ایجاد اشتغال در خدمات و در مقایسه با صنعت و کشاورزی به مراتب کمتر است، افزود: در حوزه خدمات اشتغال کاملا به صورت مستقیم از سوی مردم شکل می گیرد و نیاز به برنامه ریزی خارج از این بخش ندارد.

استاندار زنجان ادامه داد: در صورت برنامه ریزی توسعه اشتغال در بخش خدمات می توان با سرعت بیشتر ی نرخ این بخش را در سطح کلان و این استان ارتقا داد و همکاری دستگاههای مربوطه و اتحادیه های صنفی می تواند به اشتغال این بخش کمک فراوانی کند.

انصاری با اشاره به  وضعیت حوزه اشتغال بخش خدمات در کشور  گفت: تقریبا نرخ اشتغال در بخش خدمات حدود ۴۸ درصد است. که نزدیک به نیمی از نیروی اشتغال کشور در این بخش فعالیت می کنند.

استاندار زنجان در ادامه به عملکرد استان در زمینه صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی طی ۹ ماهه سالجاری اشاره کرد و گفت:  در بخش سرمایه‌گذاری سال گذشته حدود ۱۰۰ جواز تأسیس صادر شده و این در حالی است که در ۹ ماه گذشته این تعداد به ۱۱۹ جواز افزایش‌یافته و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال به ۱۵۰ مورد برسد.

انصاری افزود: در بخش صنعت و معدن نیز در سال گذشته ۵۱۰ جواز تأسیس صادر شده و در ۹ ماهه امسال این آمار به ۳۹۵ تا رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال به حدود ۵۰۰ جواز برسد.

استاندار زنجان افزود: زیرساخت‌های لازم برای تبدیل استان به قطب برق، الکترونیک و آی‌تی در منطقه وجود دارد و در برنامه‌ریزی که در این رابطه انجام‌شده است ۶ دستگاه مشارکت داشته تا استان را به یک‌قطب برق و الکترونیک و IT تبدیل کنیم.

انصاری گفت: در این خصوص به مطالعه جامع توسط مشاور ذیصلاح نیاز داریم که سهم استان را نسبت به برنامه‌های ملی و کشوری مشخص کند و پیشنهاد‌های لازم را ارائه دهد.

مطبوعات اطلاعات درست و دقیق را در اختیار مردم بگذارند

استاندار زنجان در ادامه از انتشار مطالب نادرست در برخی مطبوعات و جراید انتقاد کرد و گفت:اصحاب قلم با آگاهی نسبت به انتشار اخبار دقیق و صحیح در این استان مبادرت کنند تا بتوانند به برنامه ریزی  و تصمیم گیری های لازم دست بزنند.

انصاری افزود: متاسفانه در مطالبی که توسط  اصحاب رسانه در نشریات و خبرگزاری ها درج می شود کمتر وجه تخصصی و حرفه ای رعایت می شود.

وی با بیان اینکه حتی در برخی موارد و جلسات برگزار شده بر مواردی خاص  تاکید شده اما مطالب به گونه دیگر نقل قول شده است.

استاندار زنجان افزود: در برخی مواقع  نیز مطالب و اخبار در مطبوعات درج می شود که ابتدایی ترین اصول کار حرفه ای اقتضا می کند از مراجع مسوول نقل قول شود، این در حالی است که سخنان افراد غیر مسوول منعکس شده است.

استاندار زنجان در ادامه یادآور شد: جلساتی که با فعالان بخش صنعت و معدن استان زنجان برگزار شد تاکید شد باتوجه به دغدغه هایی که در بین مردم در خصوص آلایندگی بعضی از صنایع ممکن است وجود داشته باشد شاید ضروری باشد که بخش صنعت در جهت اجرای برنامه های همراهی با محیط زیست حضور موثر تر و فعال تری را داشته و از سوی مردم وشهروندانی که دغدغه دارند این گونه احساس نشود که آنهایی که در این حوزه فعال هستند صرفا بهره فعالیت در آن حوزه را می برند.

انصاری در ادامه متوسط بارندگی استان  زنجان را ۳۲۰ میلی متر  در سال آبی سالجاری عنوان کرد و گفت:  بارش ها در استان در واقع از متوسط کشور بالاتر است.

وی افزود: امسال در بارندگی سه ماه پاییز نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه هستیم که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=25741

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.