• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
9

دانشجوی سیاسی، آری یا نه !

  • کد خبر : 23400
  • 16 آذر 1393 - 9:00
دانشجوی سیاسی، آری یا نه !

امروز شانزدهم آذر، روزی است که سه دانشجوی دانشگاه تهران در اعتراض به دخالتهای امریکا و انگلیس در امور ایران و سفر “ریچارد نیکسون” معاون رییس جمهوری امریکا به تهران، همراه دیگر دانشجویان بپاخاستند و در این راه به شهادت رسیدند، این روز، روز دانشجو نام گرفته است. به گزارش نبض سحر، در جامعه ی […]

امروز شانزدهم آذر، روزی است که سه دانشجوی دانشگاه تهران در اعتراض به دخالتهای امریکا و انگلیس در امور ایران و سفر “ریچارد نیکسون” معاون رییس جمهوری امریکا به تهران، همراه دیگر دانشجویان بپاخاستند و در این راه به شهادت رسیدند، این روز، روز دانشجو نام گرفته است.

به گزارش نبض سحر، در جامعه ی کنونی جمهوری اسلامی ایران جوانان دانشجوی علاوه بر تحصیل و علم آموزی وظایف دیگری نیز دارند و ما به یک مورد آنها “سیاست” اشاره می کنیم:

مشارکت‌ سیاسی‌ یکی از مهمترین‌ و اساسی‌ترین‌ مطالبات دانشجویی کشور است؛ و مقام معظم رهبری همواره بر ضرورت فعالیت سیاسی دانشجویان و شرکت فعال و مثبت آنان در مباحث سیاسی تاکید دارند .

دانشجوی سیاسی مطلوب در نظام اسلامی ، به کسی اطلاق می شود که در دانشگاه به درجه بالایی از بینش و درک سیاسی رسیده و در قبال سرنوشت خود ، جامعه ومسائل سیاسی حساسیت لازم را داشته باشد.

سیاسى بودن دانشجو بدین معناست که یک دانشجوی متعهد تنها نباید در محور مسائل فردى وشخصی خود متمرکز باشد. و از رویدادهای جامعه و جهان غافل گردیده ونسبت به آن بی تفاوت باشد. بلکه باید با اصول و مبانى منطقی ومعقول به تحلیل حوادث و رویدادهاى جهانى و داخلى بپردازد و موضع مناسب و قاطع اتخاذ نموده و حساسیت لازم را دارا باشد.

آن گونه که حضرت امام (ره) ، همواره از دانشجویان و دانشگاهیان انتظار داشتند که همچون ناظرى بصیر و آگاه، هوشمندانه و متعهدانه عملکردها و تصمیم‏گیرى‏ها را مد نظر گیرند و با نقادى دلسوزانه خطا و لغزش احتمالى را گوشزد نمایند و همچون مشاوران و کارشناسانى امین، مساعدت خویش را از دست‏اندرکاران و مجریان امور دریغ نکنند . همچنین در رخدادها و مراحل حساس و تعیین‏کننده‏اى همچون انتخابات، همراه با دیگر بازوان فکرى جامعه، با ارائه ملاک‏ها و معیارهای صحیح ، مردم را براى مشارکت و حضور مؤثر در سرنوشت‏ خویش مدد رسانند و در جهت‏ گیرى‏ها و خلق بسترهاى اجتماعى – فرهنگى تسهیل‏ کننده راه تحکیم مقاومت ملى و انقلابى در برابر جهان‏خواران، امت اسلام را حامى و هادى باشند و به مدد قدرت فنى و دانش خویش در تشخیص و افشاى ترفندهاى دشمنان، لحظه‏اى درنگ به خود راه ندهند .( ر.ک : جنبش دانشجویى، امیدها و بیم‏ها، عسگرى آملى ، پگاه حوزه شماره ۱۰۶ .)

حضرت آیت الله خامنه ‏اى نیز تصریح می نمایند: «مسئولیت‏ بزرگ دانشجویان بسیجى تحلیل درست، بررسى کارشناسانه و ریشه‏ یابى مسائل اساسى کشور و جهان اسلام و حضور هوشیارانه، بانشاط و فعال در صحنه است.» [بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار جمعى از اعضاى بسیج دانشجویى دانشگاههاى سراسر کشور ، ۲۵/۱۱/۱۳۷۹.]

همانطور که اشاره شد دانشجو باید با بصیرت کافی و آگاهی های لازم در عرصه های سیاسی کشور حضور فعال داشته باشد.

دانشجو باید بتواند با تحلیل مسائل سیاسی جریان های منحط فکری و معاند نظام را تشخیص بدهد تا مبادا دچار دام این نوع جریان های سیاسی قرار بگیرد.

دانشجو نباید به عنوان یک ابزار برای پیشبرد اهداف برخی از جریان های سیاسی، که فکری جز تخریب و تضعیف نظام جمهوری اسلامی دارند قرار بگیرد.

امروزه دیگر وظیفه ی دانشجو صرفا تحصیل و کسب علم نیست و دانشجو باید در مسائل سیاسی نیز مشارکت لازم را داشته باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=23400

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.