• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
9

مهم‌ترین پیام عاشورا اقامه امر به معروف و نهی از منکر است

  • کد خبر : 22036
  • 06 آبان 1393 - 9:06
مهم‌ترین پیام عاشورا اقامه امر به معروف و نهی از منکر است

قیام امام حسین(ع) در عاشورای سال ۶۱ هجری قمری بر محور استکبارستیزی و احیاء امر به معروف و نهی از منکر شکل گرفت و امروز اقامه این فریضه راه را بر بسیاری از بزهکاری ها صد می‌کند. امام حسین(ع) در وصیت‌نامه خود به برادرش محمد حنیفه در اشاره به فلسفه قیام خود؛ بر امر به […]

قیام امام حسین(ع) در عاشورای سال ۶۱ هجری قمری بر محور استکبارستیزی و احیاء امر به معروف و نهی از منکر شکل گرفت و امروز اقامه این فریضه راه را بر بسیاری از بزهکاری ها صد می‌کند.

امام حسین(ع) در وصیت‌نامه خود به برادرش محمد حنیفه در اشاره به فلسفه قیام خود؛ بر امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرده و می‌فرماید: “من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم”

این سخن، جایگاه اساسى و اصلى امر به معروف و نهى از منکر را نشان می‌دهد. امام حسین(ع) با این عبارت، می‌‏خواهند نقش محورى امر به معروف و نهى از منکر را نشان دهند؛ به گونه‌‏اى که هدف نهایى قیام خویش را تحقق این امر می‌‏دانند.

اگر توجهى به جایگاه اصیل امر به معروف و نهى از منکر شود، مقصود حضرت از این سخن روشن‏‌تر خواهد شد. اصل «امر به معروف و نهى از منکر» در تمامى ادیان ابراهیمى مطرح و وظیفه تمامى پیامبران، رسولان، ائمه (ع) و مؤمنان است.

این مسأله یک وظیفه شرعى و فقهى صرف نیست؛ بلکه ملاک، معیار و در واقع علت فرستادن رسولان الهى است؛ زیرا عالم مادى، عالم اختلاط خوبى‏‌ها و بدى‏‌ها، حق و باطل، خوش‏آیند‌ها و بدآیند‌ها، ظلمت و نور، فضایل و رذایل است و این امور گاهى چنان درهم تنیده مى‏شوند که شناخت آن‌ها و سپس تأسى و عمل به آن، دشوار می‌گردد.

ادیان الهى با شناساندن معروف و منکر و در واقع خوب و بد، حق و باطل، ظلمت و نور، فضایل و رذایل به انسان‏‌ها و به دنبال آن دستور به انجام معروف‏‌ها و بازداشتن از منکر‌ها، هدایت الهى را به آدمى می‌‏آموزند و او را به صراط مستقیم رهنمون می‌شوند. رسول خدا (ص) درباره اهمیت و جایگاه ویژه امر به معروف و نهى از منکر مى‏فرماید: «کسى که امر به معروف و نهى از منکر کند، جانشین خدا در روى زمین و جانشین کتاب خدا و جانشین رسول خداست» و حضرت على (ع) فرموده‌‏اند: «قوام شریعت امر به معروف و نهى از منکر است».

یکی‌ از خصوصیات‌ بارز حضرت‌ سید الشهداء(ع) در میان‌ ائمه‌ اطهار احیاء امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر است، ‌ولی‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر آن‌ حضرت‌ با تمامی‌ امر به‌ معروف‌ها و نهی‌ از منکر‌ها تفاوت داشت‌.

اما امروز که جامعه ما دستخوش برخی حوادث و بزهکاری‌هاست، احیاء امر به معروف و نهی از منکر و انجام صحیح این فریضه دینی راهکاری مناسب برای کاهش بزه‌ها و آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

انتهای پیام/منبع:باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=22036

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.