• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
4

مناطق محروم زنجان از کمبود پزشک رنج می برند/ حرکت در مسیر سخت تحقق یک هدف درمانی

  • کد خبر : 17382
  • 17 تیر 1393 - 9:32
مناطق محروم زنجان از کمبود پزشک رنج می برند/ حرکت در مسیر سخت تحقق یک هدف درمانی

در حالی اجرای طرح سلامت در کشور چندماهی است آغاز شده که در حال حاضر مردم شهرستان های طارم، ماهنشان و خدابنده و برخی مناطق محروم استان زنجان با مشکلات متعدد در حوزه بهداشت و درمان مواجه هستند و به امید اجرای کامل طرح تحول سلامت در شهرهایشان نشسته اند تا شاید مشکلات منطقه و […]

در حالی اجرای طرح سلامت در کشور چندماهی است آغاز شده که در حال حاضر مردم شهرستان های طارم، ماهنشان و خدابنده و برخی مناطق محروم استان زنجان با مشکلات متعدد در حوزه بهداشت و درمان مواجه هستند و به امید اجرای کامل طرح تحول سلامت در شهرهایشان نشسته اند تا شاید مشکلات منطقه و شهرشان رفع شود.

به گزارش نبض سحر به نقل از  مهر، مدت هاست ساکنان برخی  شهرستان های استان زنجان از کمبود یا نبود پزشک در درمانگاه ها و مراکز درمانی  محل زندگی خود رنج می برند حال آنکه تلاش آن ها برای رفع این مشکل نیز راه به جایی نبرده است.

نبود پزشک حتی پزشک عمومی در بخش ها و شهرستان های تابعه استان زنجان مشکلات متعددی برای ساکنان این مناطق به وجود آورده است و هزینه های بسیاری بر آن ها تحمیل کرده است.

مردم شهرستان هایی که با کمبود پزشک مواجه اند برای مراجعه به پزشک باید مسافتی را طی کنند تا در مرکز استان ویزیت شوند این رفت و آمد ها علاوه بر اینکه هزینه و خطرات بسیاری را پیش روی بیماران قرار می دهد موجب ازدحام در مطب های مرکز استان نیز شده است.

حالا باید مردم  شهرستان های طارم، خدابنده و ماهنشان پس از سال ها انتظار به اجرای طرح تحول سلامت امیدوار باشند شاید با اجرای این طرح گره از مشکلشان گشوده شود.

عضو شورای شهر چورزق در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد از کمبود پزشک در درمانگاه این شهر گفت: در شرایطی که مردم شهرستان طارم به ویژه بخش چورزق در تلاش برای شبانه روزی کردن درمانگاه  هستند که درمانگاه این بخش پزشک ندارد.

محمد محمدی خاطر نشان کرد: طرح پزشک قبلی به اتمام رسید ه و درمانگاه این بخش بدون پزشک مانده است، درمانگاه های درام و سانسیز هم از این قاعده مستثنا نمانده اند.

وی افزود: در چنین شرایطی شبکه بهداشت شهرستان طارم به صورت یک روز در میان پزشک عمومی را در هر یک از درمانگاه ها مستقر می کند و حتی شخص رییس شبکه بهداشت شهرستان بعضی شیفت ها را شخصا در درمانگاه ها طبابت می کند که البته  جای تقدیر دارد.

عضو شورای استان و نماینده  استان در شورای عالی استان ها  با بیان اینکه مردم شهرستان ارم در رابطه با دریافت خدمات درمانی با مشکل  مواجه هستند اظهار کرد: متاسفانه تلاش مسولان برای رفع این مشکل ثمر بخش نبوده و نشان از این دارد که تامین پزشک مشکل منطقه ای نبوده و مشکل کلی است که باید در سایه تدبیر رفع شود.

کمبود پزشک از مشکلات دیرینه شهرستان خدابنده است

عضو شورای اسلامی استان زنجان و عضو شورای شهر زرین رود به خبرنگار مهر گفت: کمبود پزشک از مشکلات دیرینه شهرستان خدابنده است.

حسن رضا بیگدلو با بیان اینکه کمبود پزشک در منطقه خدابنده همواره مشکلات زیادی را بری شهروندان خدابنده ای ایجاد کرده است افزود: کمبود پزشک حتی پزشک عمومی از چالش های بخش بهداشت و درمان شهرها و بخش های شهرستان خدابنده است.

وی ادامه داد: به رغم فعالیت های صورت گرفته در حزوه بهداشت و درمان خدابنده در حال حاضر با مشکلات متعدد در این حوزه مواجه هستیم که باید هر چه سریعتر این مشکلات رفع شود

توزیع پزشک در مناطق مختلف کشور خوب مدیریت نمی شود

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اذعان به کمبود پزشک در برخی مناطق استان زنجان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت:  توزیع پزشکان در مناطق نیاز به مدیریت دارد و متاسفانه مدیریت کار در کشور ضعیف است و مسائل خوب مدیریت نمی کنند.

محسن علمیردانی با تاکید بر اینکه  اگر کمبود پزشک در مناطق محروم حل شود حجم مشکلات هم کاهش می یابد افزود: از اول انقلاب تاکنون مشکل کمبود پزشک متخصص در کشور بوده است و هنوز به سمت ایده آل حرکت نکردیم.

به گفته علمیردانی در کشور برنامه ریزی خوب وجود ندارد که پزشک با مزایای خوب به مناطق دور دست برود بنابراین باید پزشکان را با دادن مزایای خوب به روستاها تشویق کنیم.

علیمردانی با بیان اینکه  خیلی از پزشکان تمایل ندارند به مناطق دور دست بروند و اگر هم مایل باشند بروند باید از مزایایی خاص برخوردار باشند گفت: در مناطق دور دست باید زمینه کار برای پزشکان مهیا شود و تنها با این کار می توان به کمبود پزشک در مناطق دور دست کمک کرد و مشکل مردم حل شود.

کمبود پزشک در مناطق محروم زنجان با اجرای طرح تحول نظام سلامت برطرف می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در گفتگویی اظهارداشت: کمبود پزشک در این استان با اجرای بسته های طرح تحول نظام سلامت برطرف می شود.

علیرضا بیگلری با اشاره به اینکه برخی مراکز بهداشتی و درمانی شهرستانهای تابعه این استان با کمبود پزشک متخصص مواجه هستند، افزود: این معضل تنها به استان زنجان اختصاص ندارد و یک موضوع گسترده در سطح ملی است.

وی یادآورشد: متاسفانه پایین بودن دستمزدهای پزشکان موجب شده که این قشر زحمتکش جامعه رغبت چندانی برای ماندگاری و ارایه خدمات مناسب به بیماران در مناطق محروم نداشته باشند.

بیگلری با تاکید بر اینکه دراجرای طرح تحول نظام سلامت به چگونگی پرداختی و ماندگاری پزشکان و متخصصان در مناطق مختلف توجه خاصی شده است، افزود: توجه دولت تدبیر و امید در این طرح رفع معضلات و مشکلات بوجود آمده حوزه بهداشت و درمان و در نهایت جلب رضایت پزشکان و بیماران است.

وی، اظهار کرد: در حال حاضر  ۳۰درصد مراکز بهداشتی و درمانی کشور فاقد پزشک عمومی هستند و این مهم به نوبه خود خدمات رسانی را با مشکل روبرو کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، تصریح کرد: بر این اساس شهرهای طارم، ماهنشان و خدابنده با کمبود پزشک مواجه هستند که تغییر در وضعیت پرداختی ها این معضل را به حداقل کاهش خواهد داد.

وی، همچنین حضور پزشکان و متخصصان مقیم در بیمارستانهای تحت پوشش این دانشگاه را گامی مهم در رفع نقایص و مشکلات بوجود آمده عنوان و اظهار کرد: متاسفانه نبود متخصصان مقیم مشکلاتی را در ارایه خدمات بهینه به مراجعه کنندگان ایجاد کرده بود و با اجرای یکی از بسته های طرح تحول سلامت خدمات رسانی در این بخش وضعیت بهتری یافته است.

بیگلری خاطرنشان کرد: اجرای بسته های متعدد طرح تحول نظام سلامت علاوه بر افزایش شمار مراجعه کنندگان رضایتمندی را نیز در میان بیماران و همراهان فراهم کرده است.

به هر حال شهروندان مناطق مختلف استان زنجان به خصوص مناطق محروم منتظر تحقق جامع و کامل طرح نظام سلامت هستند مناطقی که سالها است پزشک نداشته و در بهترین حالت یک بهوز فعالیت های بهداشتی آن مناطق را انجام می دهد.

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=17382

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.