• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 10 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Sunday - 16 June - 2024
5

زنجان در رتبه نخست افزایش فوتی‌ های حوادث رانندگی کشور

  • کد خبر : 15724
  • 08 خرداد 1393 - 16:50
زنجان در رتبه نخست افزایش فوتی‌ های حوادث رانندگی کشور

استان زنجان رتبه نخست افزایش فوتی‌ های حوادث رانندگی در کشور را به خود اختصاص داده است. تصادف همواره برای افراد جامعه گران تمام شده و به نقص عضو یا مرگ افراد منجر می شود، بررسی علل تصادفات استان زنجان همواره مورد تاکید بوده و به نظر می رسد همدلی و همکاری دستگاه های اجرایی […]

استان زنجان رتبه نخست افزایش فوتی‌ های حوادث رانندگی در کشور را به خود اختصاص داده است.

تصادف همواره برای افراد جامعه گران تمام شده و به نقص عضو یا مرگ افراد منجر می شود، بررسی علل تصادفات استان زنجان همواره مورد تاکید بوده و به نظر می رسد همدلی و همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط در این زمینه مهم است.

استان زنجان همواره از استان های کم تصادف کشور محسوب می شود، اما افزایش میزان تصادفات و فوتی های آن موجب شده تا مسئولان در خصوص علل تصادفات بررسی های لازم را انجام دهند.

با اجرایی شدن قانون افزایش جرایم رانندگی در سراسر کشور این قانون نیز در استان انجام شد، نیروی انتظامی٬ راهنمایی و رانندگی زنجان به دلیل اعمال قانون افزایش جرائم در استان و به دلیل اعتراض مردم به این موضوع و طرح آن از سوی رسانه ها،مجبور به کاهش جرایم رانندگی در زنجان شد.

تصادف

در سال ۸۷ تعداد تلفات جانی ناشی از رانندگی در استان زنجان ۴۵۷ نفر بود٬ بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با توجه به افزایش خودروها خوشبختانه شاهد کاهش تلفات به ۳۱۴ نفر در سال ۹۲ بودیم.

۹۰ درصد از تصادفات فوتی و ۹۳ درصد از تصادفات جرحی دنیا به کشورهای جهان سوم اختصاص دارد، در سال ۸۸ تعداد نفرات کشته شده در تصادفات رخ داده در ایران ۱۸ هزار نفر بود در حالی که در طول برنامه‌ریزی‌های انجام شده این رقم در سال ۹۲ به ۱۸ هزار نفر رسید.

اکثر سن فوت شدگان در حوادث رانندگی از ۲۵ سال تا ۳۴ است که این قشر جمعیت فعال اقتصادی محسوب می‌شوند.

۳۹ درصد از مصدومان حوادث رانندگی استان زنجان در صحنه تصادف جان خود را از دست داده‌اند و ۶۱ درصد دیگر در حین انتقال و یا در مراکز درمانی جان خود را از دست داده‌اند.

به نظر می رسد، رشد بی‌رویه تولید وسایل نقلیه موتوری، دادن یارانه سوخت، دسترسی آسان به سوخت و نداشتن فرهنگ مناسب در استفاده از کلاه ایمنی در موتور سواری از علل تصادفات است.

استان زنجان در بحث اعمال جریمه‌ها یک روند کاهشی را داشته است، به طوری که در اعمال قانون جریمه‌های درون و برون شهری ۳۷ درصد  کاهش داشته است.

*وجود ۸۶ نقطه حادثه خیز در استان زنجان

در بحث تصادفات ۸۶ نقطه حادثه خیز در استان وجود دارد، که  ۴۰ نقطه از این نقاط مربوط به داخل شهر و ۴۶ نقطه دیگر خارج از شهر است.

فقدان پارکینگ، سد معبر، فقدان گذرگاه‌های مخصوص عابر پیاده، کمبود پل عابر پیاده، توقف ماشین آلات سنگین در اتوبان ۲۲ بهمن، حفاری‌های غیر مجاز و عدم توجه مسئولان به نصب و راه اندازی سیستم‌های هوشمند هدایت ترافیکی برای کاهش بار ترافیکی از علت‌های قابل بررسی برای کاهش تصادف در درون شهر است.

استان زنجان رتبه سوم عدم رسیدگی به مجروحان را دارد، متاسفانه زنجان رتبه نخست افزایش فوتی‌های حوادث رانندگی در کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

نقطه حادثه خیز

فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان با بیان اینکه پلیس اقدامات فرهنگی برای کاهش تصادفات انجام داده است، ادامه داد: اقداماتی مانند آموزش فرهنگ رانندگی در مدارس و اعطای کارت همیار پلیس به دانش‌آموزان، تهیه تیزرها، راه‌اندازی استودیو خبری پلیس، آموزش در مهد کودک‌ها، استفاده از ظرفیت‌ تابلوهای دیجیتال در سطح شهر و جلوگیری از حفاری‌های غیر مجاز از اقداماتی است که پلیس در راستای کاهش تصادفات و تلفات رانندگی به کار برده است.

سردار صالحی با بیان اینکه از ۳۱۴ فوتی در حوادث رانندگی سال ۹۲ تعداد ۶۰ نفر مربوط به حوادث سطح شهر بود، افزود: حوادث درون شهری بازتاب بیشتری نسبت به بیرون شهری دارند.

*کاهش ۳۷ درصدی اعمال قانون توسط پلیس در زنجان

وی از کاهش ۳۷ درصدی اعمال قانون توسط پلیس در زنجان خبر داد و بیان کرد: زنجان پایین‌ترین شهر در رتبه اعمال قانون است.

این مسئول  اظهار داشت: ۹۰ درصد فوتی ها و ۹۳ درصد تصادفات جرحی و خسارتی در کشورهای در حال توسعه است.

فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: ایران در تصادفات فوتی در رتبه بالا قرار دارد و در سال ۸۴ ، ۲۸ الی ۳۰ هزار نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده اند.

سردار صالحی گفت: با یک برنامه ریزی درست ۱۰ ساله در سال ۹۰ تعداد فوتی ها به ۱۰ هزار نفر کاهش یافت و تعداد فوتی ها به ۱۸ هزار نفر رسید.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۳۱۴ نفر در تصادفات درون شهری جان خود را از دست دادند و در این میان ۱۲ درصد مجروحین حین انتقال به بیمارستان، ۳۹ درصد سر صحنه و ۴۹ درصد در مراکز درمانی فوت شدند.

سردار صالحی افزود: از سال ۸۷ تا ۹۱ در استان زنجان یک کاهش خوبی در تصادفات فوتی درون شهری داشتیم چرا که  در این مدت  در تصادفات فوتی درون شهری در سال ۸۷، ۴۵۷ نفر فوتی بود که در سال ۹۱ به ۳۰۵ نفر رسید و در سال ۹۲  به ۳۱۴ نفر رسید.

یادآور می شود،ترافیک و مرگ و میر ناشی از تصادفات به صورت یک اپیدمی در آمده و در کشورهای در حال توسعه روند صعودی و در کشورهای توسعه یافته روند نزولی دارد.

نقطه حادثه خیز

سال گذشته خودروهای دستگاههای اجرایی متخلف ۹۵ میلیون تومان جریمه شدند.

همچنین در سال گذشته ۱۵ نفر از مدیران دستگاههای اجرایی ۵ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان جریمه شدند.

در سال گذشته تصادفات درون شهری ۶۰ نفر بود چرا که با اقدامات فرهنگی ناجا تصادفات درون شهری در استان کاهش یافته است.

اگر چه در خصوص افزایش میزان تصادفات در استان زنجان بارها تذکراتی داده شده است و استان زنجان در تصادفات درون شهری با مشکلاتی مواجه است، اما به نظر می رسد نگاه جدی به این مسئله نشده است.

موضوع افزایش تصادفات در استان زنجان منجر به انتقاد دادستان استان زنجان از عملکرد شهرداری و آسفالت نامناسب در سطح استان زنجان شد.

حجت الاسلام مظفری ادامه داد:  تعدادی از تصادفات در سطح زنجان و جاده‌های استان به ویژه آزاد راه‌ها به دلیل وضعیت بد جاده‌های استان است.

وی با اشاره به وضعیت بد آسفالت خیابان‌ های استان ادامه داد: آسفالت‌های ریخته شده در سطح خیابان‌های زنجان با آسفالت‌های سایر استان‌ها متفاوت و از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

این مسئول با انتقاد از آسفالت‌ نامرغوب جاده‌های فرعی استان افزود: بسیاری از آسفالت‌های استان از بین رفته و نیازمند ترمیم هستند.

دادستان استان زنجان کم کاری شهرداری را از دیگر علل تصادفات داخل شهر عنوان کرد و گفت: پل برقی عابر پیاده روبروی دادگستری زنجان به دلیل عدم کارکرد بسیاری از مردم به ویژه افراد سالمند از خیابان طول عبور می ‌کنند که این امر موجب افزایش تصادفات در این نقطه شده است.

دادستان استان زنجان حجت‌الاسلام مظفری

حجت‌الاسلام مظفری به نقاط حادثه خیز و سرعت کاه‌های موجود در سطح زنجان اشاره کرد و گفت: باید سرعت‌کاه‌ها در مکان‌های مناسب و با مهندسی درستی ایجاد و نصب شود تا از بروز هرگونه تصادف جلوگیری کند نه اینکه خود عامل تصادف باشد.

البته قصه تصادفات استان زنجان سر دراز دارد و در این مجال کم نمی گنجد، اما تذکر رسانه ها در این زمینه همواره کار ساز بوده و به نظر می رسد رسانه های استان در این زمینه تنها به تذکر اکتفا نخواهند کرد و گزارش تصادفات استان را با جدیت دنبال خواهند کرد.

پایان خبر//منبع:موج رسا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=15724

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.