• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 10 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Sunday - 16 June - 2024
4

افزایش قارچ گونه عطاری ها در زنجان/ سونامی گیاهان داروئی در زنجان

  • کد خبر : 15687
  • 07 خرداد 1393 - 14:00
افزایش قارچ گونه عطاری ها در زنجان/ سونامی گیاهان داروئی در زنجان

افزایش قارچ گونه گیاهان داروئی در شهر زنجان موجب شده تا مردم بدون اطلاع از عوارض این گونه گیاهان در دام برخی افراد شیاد بیفتند. از هنگامی که آثار درمانی گیاهان دارویی در جامعه مشاهده شده است، مردم از گیاهان دارویی از گذشته استفاده می کنند. گیاهان دارویی همواره منشا اثرات بوده و از قدیم […]

افزایش قارچ گونه گیاهان داروئی در شهر زنجان موجب شده تا مردم بدون اطلاع از عوارض این گونه گیاهان در دام برخی افراد شیاد بیفتند.

از هنگامی که آثار درمانی گیاهان دارویی در جامعه مشاهده شده است، مردم از گیاهان دارویی از گذشته استفاده می کنند.

گیاهان دارویی همواره منشا اثرات بوده و از قدیم الایام در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، امروزه هم اثرات دارویی این گیاهان مورد توجه مردم است، اما پزشکان تذکراتی در خصوص مصرف خودسرانه داروهای گیاهی می دهند که مغفول مانده و هنوز مورد توجه جدی از سوی مردم قرار نگرفته است.

استفاده خودسرانه و مصرف بی رویه داروهای گیاهی عوارض داشته و مردم بدون آگاهی از مضرات این گیاهان در مصرف خودسرانه،بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف می کنند که بعدها عوارض آن مشاهده می شود.

عطاری

اما قصه داروهای گیاهی به اینجا ختم نمی شود و افزایش اماکن توزیع داروهای گیاهی از جمله عطاری ها به شکل های مختلف در شهر زنجان به معضلی جدید تبدیل شده و هشدار پزشکان در خصوص عدم مصرف خودسرانه به جایی نرسیده است.

رشد قاچ گونه و بی رویه عطاری هایی که هیچ علمی از عطاری ندارند، موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم شده و محل درآمدی برای افراد سود جویی که همواره به دنبال تامین منافع خود هستند تا رفع مشکلات مردم، این عطاری های که از نظر دانشگاه علوم پزشکی نیز دارای سوابقی نیستند، معضللاتی را در شهر زنجان به وجود آورده است.

یک شهروند زنجانی با بیان اینکه برای درمان آسم کودکم یک داروی گیاهی از عطاری خریدم،اظهار کرد: نه تنها این دارو اثری نداشت، بلکه قرمزی چشم و خارش شدید را به مشکلات فرزندم اضافه کرد.

نسترن محمدی با اشاره به اینکه عطاری ها تنهامکانی برای درآمد افراد شده است، افزود: خیلی از این داروها غیر قابل اطمینان است.

وی از مردم خواست بدون تجویز پزشکان از مصرف اینگونه داروها اجتناب کنند.

شهروند دیگری نیز با بیان اینکه برای تهیه داروی گیاهی برای درمان ریزش موهایم به عطاری مراجعه کردیم، یادآور شد: یک جوشانده و محلولی عطاری به من داد که کمکی به حل مشکلم نکرد.

صیادی با اشاره به اینکه متاسفانه گرایش مردم به استفاده از این داروها افزایش یافته است، افزود: باید در این زمینه هشدارهای لازم به مردم داده شود.

گرایش مردم با استفاده از گیاهان داروئی در زنجان به قدری افزایش یافته است که داد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان را در آورده و از آن به عنوان سونامی گیاهان دارویی یاد می کند.

مهرداد حمیدی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه طبیبان در دوران قدیم در هنگام عیادت بیماران علاوه بر مداوای بیماری، آرامش را به آنان هدیه می دادند، اظهار کرد: عطاری حرفه مقدسی است که در آن عطاران مدت ها در بستر طبیعت می مانند و به شیوه و روش خود به بررسی و شناسایی خواص گیاهان در مداوای بیماری ها می پرداختند.

عطاری

وی با اشاره به اینکه برخی افراد سودجو به دنبال خدشه زدن به جایگاه اجتماعی این شغل اصیل و شریف در جامعه هستند، ادامه داد: همین مسئله باعث شده است تا مردم اعتماد خود به گیاهان دارویی را از دست بدهند.
این مسئول با بیان اینکه هیچ درمان فوری برای چاقی و لاغری وجود ندارد، افزود: متاسفانه در برخی موارد شاهد عرضه داروهای گیاهی با این عنوان هستیم که در قالب داروهای ترکیبی از روان گردان ها عرضه می شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه هفت هزار گونه گیاهی در استان زنجان وجود دارد که همه آنها آزمایش نشده است، خاطرنشان کرد: هریک از گیاهان دارویی در کنار آثار درمانی عوارض جانبی هم دارند.
حمیدی عطاری ها را جزء لاینفک نظام سلامت کشور دانست و خاطرنشان کرد: نباید خزانه های فرهنگی سلامت را از بین برد.

وی با اشاره به اینکه عطاری ها به عنوان واحدهای صنفی فعالیت می کنند و شیوه نظارت بر این مراکز متفاوت از نظارت بر داروخانه هاست، افزود: نفوذ طب سنتی در ایران به منزله نفوذ در اعتقادات و فرهنگ افراد جامعه است.

این مسئول نوع نظارت بر عطاری ها براساس سابقه سنتی آنها عنوان کرد و افزود: سابقه برخی از این عطاری ها چشمگیر بوده و مورد اعتماد هستند.

وی به راه اندازی معاونت طب سنتی در دولت دهم و استقبال دولت یازدهم از آن خبر داد و افزود: متخصصان این بخش آموزه ها را از منابع و کتب خطی استخراج و به علوم ما نزدیک می کنند.

*عوارض بسیاری از داروهای گیاهی ناشناخته است

معاون آموزشی دانشکده داروسازی استان زنجان نیز در سخنانی به گرایش چشمگیر مردم به سمت داروهای گیاهی در چند سال اخیر اشاره کرد و افزود: بسیاری از مردم داروهای گیاهی را بدون عارضه می شناسند و به راحتی نسبت به مصرف آن اقدام می کنند.
علیرضا یزدی نژاد با اشاره به اینکه مصرف برخی از گیاهان بخصوص سبزی های مورد استفاده از جمله نعناع و آویشن در دوران بارداری توصیه نمی شود، ادامه داد: هنوز عوارض بسیاری از داروهای گیاهی ناشناخته است و عدم اطلاع از این عوارض می تواند لطمه های جبران ناپذیری بر سلامت افراد وارد کند.

وی با اشاره به اینکه در منابع طب سنتی مقدار مصرف و عوارض برخی داروهای گیاهی ذکر شده است، خاطرنشان کرد: به جهت تنوع گونه های گیاهی هنوز عوارض بسیاری از این داروها تجربه نشده است.

این مقام مسئول به نوع بسته بندی، جمع آوری و شست و شوی داروهای گیاهی که از دامان طبیعت جمع آوری می شود نیز اشاره کرد و یادآور شد: برخی گونه های یک نوع داروی گیاهی در طبیعت با شکل ظاهری مشابه ولی گونه های سمی نیز یافت می شود که همین مساله دقت در جمع آوری این گونه ها را می طلبد.

البته مجوز فعالیت عطاری ها از طریق مجمع امور صنفی صادر می شود، داروهای ترکیبی مجهول تحت عنوان داروهای گیاهی و داروهای ترک اعتیاد که از طریق ماهواره ها تبلیغ و در درب منازل تحویل داده می شود،دارای عوارض بیشتری است..
رشد قارچ گونه عطاری های قلابی می طلبد مسئولان در این زمینه اقدامات لازم را انجام هند.

پایان خبر//منبع:موج رسا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=15687

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.