• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
6

سازمان ملل به “سازمان ایالات متحده” تبدیل شده

  • کد خبر : 7886
  • 10 آذر 1392 - 11:49
سازمان ملل به “سازمان ایالات متحده” تبدیل شده

رئیس مجلس با انتقاد از یکجانبه گرایی‌ها در سازمان ملل، گفت: امروز سازمان ملل به سازمان ایالات متحده بیشتر شباهت یافته است. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز در نطق پیش از دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به سالروز شهادت مرحوم مدرس و روز مجلس اظهار داشت: امروز دهم آذرماه سالروز شهادت مرحوم […]

رئیس مجلس با انتقاد از یکجانبه گرایی‌ها در سازمان ملل، گفت: امروز سازمان ملل به سازمان ایالات متحده بیشتر شباهت یافته است. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز در نطق پیش از دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به سالروز شهادت مرحوم مدرس و روز مجلس اظهار داشت: امروز دهم آذرماه سالروز شهادت مرحوم مدرس و روز مجلس است؛ یاد آن مرد بزرگ و نماد مجلس در ایران را گرامی داشته و روز مجلس را به نمایندگان تبریک می‌گویم.وی ادامه داد: مدرس ستاره درخشان بر تارک کشور بود و امام خمینی(ره) درباره او فرمودند “شهید بزرگ ما مرحوم مدرس که القاب برای او کوتاه و کوچک است، ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضاشاهی تاریک می‌نمود و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد، ارزش این شخصیت عالی‌مقام را نمی‌تواند درک کند.”

رئیس مجلس افزود: ملت ما مرهون خدمات و فداکاری‌های مدرس است و اینک که با سربلندی از بین ما رفته، بر ما است که ابعاد روحی و بینش سیاسی و اعتقادی او را هر چه بهتر بشناسیم و بشناسانیم، ابعاد فکری مدرس متنوع و آموزنده است و مناسب است که در این وقت اندک، از سیر مطالعه و اندیشه‌ها و خدمات آن مرد بزرگ که نماینده فعال در ۵ دوره مجلس بوده است، برای حرکت امروز مجلس و کشور چه درسی می‌توان گرفت.

لاریجانی اظهار داشت: مدرس در دوره دوم مجلس شورای ملی، یعنی سال ۱۳۲۷ هجری قمری به عنوان مجتهد مسلم و یکی از علمای تراز اول مملکت از طرف مراجع نجف اشرف نامزد شد و پس از انتخاب برای نظارت در امور شرعی و قوانین از اصفهان به تهران می‌آید و به عنوان نماینده مجلس وارد سیاست می‌شود.

وی ادامه داد: در تمام دوره دوم مجلس نقش مدرس بی‌بدیل بود. البته نقش مدرس در مجالس بعدی تا مجلس ششم به دلیل فضای بسیار متغیر سیاسی و اجتماعی در هر یک به نحوی ظاهر شد. اما در تمام این دوره‌ها یعنی زمانی که رهبری اکثریت و اقلیت را برعهده داشت، یک ویژگی ممتاز در شخصیت او همگان را تحت تاثیر قرار می‌داد و آن تفکر عمیق اسلامی و فضل و کمالات معنوی او بود. البته این امر متاثر از سوابق تحصیلی او چه در مکتب اصفهان و چه در مکتب فقهی نجف بوده است.

رئیس مجلس با اشاره به سوابق تحصیلی مدرس گفت: مدرس در ۱۳ سال تحصیل در اصفهان فرصت یافت که از محضر میرزاجهانگیرخان قشقایی، آخوند ملامحمد کاشانی و میرزا عبدالعلی هرندی استفاده کند و در نجف از دو مرجع بزرگ یعنی مرحوم آخوند خراسانی و آقا سیدکاظم یزدی ۷ سال بهره برد و از آنها اجازه اجتهاد گرفت. این تعالیم معنوی و دینی او را حامل نگاهی نافذ به دین کرد و قدرت رهبری و تاثیرگذاری بر موافق و مخالف بخشید. به طوری که مجلس با حضور او تغییر شرایط پیدا می‌کرد.

لاریجانی اظهار داشت: امام خمینی(ره) درباره مدرس می‌فرماید، “من آن زمان برای تماشا به مجلس رفتم. مجلس آن وقت تا مدرس نبود مثل این بود که چیزی در آن نیست؛ مثل اینکه محتوا ندارد و مدرس با آن عبای نازک و قبای کرباسی وقتی وارد می‌شد مجلس یک مجلس می‌شد و طرح‌هایی که در مجلس داده می‌شد، آن شخصی که مخالف طرح‌ها بود و مطلب را می‌ماساند، مدرس بود.”

وی اظهار داشت: مرحوم ملک‌الشعرای بهار نیز در مورد شخصیت مرحوم مدرس می‌گوید، “ما رجال اصلاح‌طلب و شجاع و فداکار مانند امیرکبیر، سیدجمال، سیدعبدالله بهبهانی و سیدمحمد طباطبایی بسیار داشتیم، اما مدرس از حیث تمامی چیز دیگری بود و در مدرس جنبه فنی، هنری و صنعتی بود که او را از دیگران ممتاز کرده بود و علاوه بر آنکه از جنبه علمی، تقدس و پاکدامنی دست کمی از هیچ کسی نداشت، سرآمد این خصال، سادگی و شهامت او بود و مهمتر از همه از خودگذشتگی و فداکاری شهید مدرس بود که در احدی دیده نمی‌شد.”

رئیس مجلس ادامه داد: مدرس به معنای تمام کلمه فقیر بود. آن فقری که باعث فخر پیامبر اکرم(ص) می‌شد و ایشان می‌فرمود همان فقری که عین بی‌نیازی، توانگری و عظمت او بود. مدرس پاک، راست و شجاع بود و این خصوصیات برجسته حتی دشمنان او در داخل و خارج را تحت تاثیر قرار می‌داد.

لاریجانی گفت: دکتر “میلسپو” مستشار مالی و رئیس خزانه‌داری کشور در سال ۱۳۰۱ بعد از پایان ماموریت خود در کتابی می‌نویسد “مشخص‌ترین چهره و رهبر روحانیون در مجلس مدرس است و شهرت او به این دلیل است که برای پول ارزشی قائل نیست. او در خانه‌ای ساده زندگی می‌کند که جز یک قالیچه و تعدادی کتاب چیز دیگری در آن نیست، لباس روحانیون را می‌پوشد و مردی فاضل است و در ملاقات با او محال است که تحت تاثیر سادگی و قدرت رهبری او قرار نگیرید.”

وی در خصوص تاثیرگذاری مدرس افزود: میرزاده عشقی در ابتدای مجلس چهارم از مخالفین سرسخت مدرس بود و حتی علیه او شعر سرود، اما تحت تاثیر شخصیت مدرس قرار گرفت و متوجه اشتباهش شد و همراه سید شد، ولی در دوره مجلس پنجم که ترورهایی توسط رضاخان راه افتاده بود، میرزاده نیز ترور شد.

رئیس مجلس اظهار داشت: مدرس شخصیت مولدی بود؛ چه در عرصه علمی که در مدرسه سپهسالار یا شهید مطهری فعلی درس مستمری داشت و چه در حوزه سیاست که در این عرصه نیز عنصر فعال و طراحی بود و در سخت‌ترین شرایط با حضور خود اقدامات تاریخ‌ساز به وجود می‌آورد. مانند حرکتی که در برابر اولتیماتوم قشون روس در مجلس و کشور به وجود آورد یا در مخالفت با جمهوری رضاخوانی و در فعالیت‌های تقنینی مجلس که در تدوین قوانین مادر نقش جدی داشت.

لاریجانی با اشاره به اظهارات مدرس در خصوص حرکت تقنینی مجلس گفت: مدرس می‌گوید “من که می‌بینید در مسائل مالی چقدر دقیق هستم، ولی پیشنهاد می‌کنم چون امروز شخصی از مشیرالدوله پیرنیا قویتر در زمینه مسائل حقوقی نداریم، مجلس هر چقدر او می‌خواهد بپردازد تا او یک دوره قانون برای کشور تهیه کند.” این دقت نظر مدرس را در یک صد سال پیش را نشان می‌دهد که تدوین قانون جامعه و دقیق نیاز به کار کارشناسی دارد.

وی اظهار داشت: حتی مدرس می‌گوید “من که به سختگیری در مسائل مالی مشهور هستم، هر چه در این زمینه خرج شود باید انجام گیرد”. بنده با تجربه‌ای که در این چند سال در مجلس حاصل کردم، نگاه مرحوم مدرس را عمیقا باور دارم و معتقدم که برای تعمیق مردمسالاری در کشور، تقویت مجلس و بهبود شرایط کشور ضروری است که موسسات صاحب فکر و تجربه از افراد متخصص را رسمیت بخشیم تا کمیسیون‌های مختلف برای تدوین طرح‌ها از این ظرفیت استفاده کنند و نتیجه کار آنها در مسیر کار کمیسیون و تصویب مجلس قرار گیرد و این کار نباید صرفا متکی به مرکز پژوهش‌های مجلس باشد. گرچه این مرکز خدمات ارزشمندی داشته و از کارشناسان زبده‌ای برخوردار است.

رئیس مجلس گفت: براین اساس است که مدرس می‌گوید “نمایندگان باید در رای دادن به قوانین بسیار هوشیار و دقیق باشند، چون این قوانین با سرنوشت یک مملکت بازی می‌کند و ادامه می‌دهد این طریق وضع قانون مملکت نیست و باید در اطراف آن تامل کرد و بی‌دلیل رای نداد. لذا می‌گوید عقیده من این است که مجلس شورا مجلس انس نیست و در مجلس شورای ملی تمام عقاید و مطالب باید گفته، حلاجی و در نهایت حل شود”.

لاریجانی ادامه داد: مدرس نگاه خاصی در توسعه کشور داشت. او استقلال علمی، فنی و  اقتصادی کشور را اصل قرار داده بود. مدرس در دوره سوم جلسه ۵۶ می‌گوید “امروز که پروگرام هیئت دولت را آوردند، بنده دو اصل را تصدیق کردم؛ یکی اینکه مخارج مملکت باید از داخل تهیه شود و جلوی مخارج زائد گرفته شود”. مدرس به شدت مخالف خرج‌تراشی در هزینه‌های جاری کشور است. مخصوصا اگر این ازدیاد مخارج به وابستگی کشور منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی بودجه عدلیه به مجلس ارائه شد، مدرس که به مسائل مالی حساس بود گفت “باید مخارج را کم کنیم و در صورتی که مداخل داشته باشیم، دست به اصلاحات بزنیم و به نمایندگانی که می‌خواهند بودجه عدلیه را تصویب کنند، می‌گویم باید بدانیم مالیه ممکلت چقدر است و چقدر می‌توانیم خرجش را معین کنیم. شاید بنده اینطور فهمیده باشم که همین خرج که در مرکز عدلیه است کم باشد، ولی اگر پول نداشته باشیم و محتاج به پول شویم و مجبور شویم از استقراض خارجی که مایل به این کار نیستیم، تحصیل کنیم همین تشکیلات مرکزی عدلیه را کسر خواهیم کرد و شاید باید آن را تعطیل هم کنیم. چون نکته مهم بقاء و استقلال کشور است و اگر قرار شود استقلال کشور خدشه‌دار شود، بهتر است که این ادارات نیز وجود نداشته باشد.”

رئیس مجلس خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: آیا مشکل امروز کشور ما این نیست؟ آیا نباید این سخن مدرس را مبنی بر اینکه نکته مهم بقا و استقلال کشور است، با طلا نوشت و بر سردر مجلس و دولت آویزان کرد؟ اگر بودجه جاری کشور ما به این میزان متورم نبود، کشورهای زیاده‌خواه غربی می‌توانستند اینقدر نسبت به مسائل هسته‌ای کشورمان گردن‌کلفتی کنند و با ابزار تحریم حرف زور بزنند؟

لاریجانی ادامه داد: همه دولت‌ها در ادوار مختلف پس از انقلاب از کوچک کردن دولت و کاهش هزینه‌های جاری سخن گفتند، اما کدام موفق شدند؟ امروز متاسفانه درآمد کل کشور برابر با هزینه جاری ادارات شده است و چیزی برای عمران کشور باقی نمانده که مردم از آن منتفع شوند؛ چرا این وضع وجود دارد؟

وی افزود: ریشه آن این است که دولت‌ها و مجالس همه با رای مردم سر کار می‌آیند و اینگونه جراحی‌های اقتصادی که قطعا به نفع ملت و کشور است، وقتی در کشمکش سیاست داخلی قرار می‌گیرد، کسی شجاعت اقدام نمی‌یابد. اینگونه اصلاحات با افکار پوپولیستی اتفاق نمی‌افتد و این افکارپوپولیستی نوعی عوام‌زدگی است نه مردمی بودن و رعایت مصالح کشور که نمونه اینگونه تصمیمات در نحوه اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها رخ داد و به جای ایجاد مجال برای توسعه و عمران کشور عملا هزینه جاری کشور به میزان حداقل ۲۷ هزار میلیارد تومان اضافه شد.

رئیس مجلس ادامه داد: تصور نشود که مرحوم مدرس به توسعه تنگ‌نظرانه نگاه می‌کرد. به عکس در زمان خود کمتر کسی نگاه توسعه‌ای مدرس را درک می‌کرد. اما در توسعه واقعی، نه خرج‌تراشی و توسعه‌ای که منجر به بی‌نیازی کشور شود و نه وابستگی به دیگران. مدرس در سال ۱۳۰۶ گفت “باید صنعت هواپیماسازی در کشور داشته باشیم” چقدر نگاه بلند است، ولی هنوز بعد از یکصد سال ما این صنعت را به معنای درست در کشور نداریم و در جای دیگر می‌گوید “امروز احتیاج به اقتصاد و توسعه زندگانی از برای عموم فوق‌العاده است”. این موضوع در واقع از اهم امور است، یعنی اگر شب و روز دولت بخواهد کار کند، باید در این موضوع کار کند و ما راه آن را تکیه بر اقتصاد درونی و بالا بردن توان ملی اقتصادی کشور می‌دانیم.

لاریجانی گفت: مدرس در مورد تربیت نیروی متخصص می‌گوید “گفته شده که ۱۰ نفر محصل به خارج بروند تا در علم مهندسی متخصص شوند، ولی بنده می‌گویم ۱۰ تا و ۱۰۰ تا هم کم است. ما متخصص زیاد می‌خواهیم، اما باید دانست اگر دولت ۲۰ نفر را به خارج بفرستد از آنها متخصص پیدا نمی‌شود. در دوره‌های گذشته از همین مجلس ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر به خارج از کشور فرستاده شد در صورتی که متخصص درجه اول که سهل است، متخصص درجه ۲ و ۳ هم به دست نیامد. باید راه دیگری پیدا کرد و باید بگردیم و ببینیم آن ایرانی که بهره از علم دارد، به علم او اثر دهیم تا ایجاد متخصص شود”. ملاحظه می‌کنید که مدرس مخالف تحصیل در خارج نیست و راه استقلال کشور را در گسترش دانش و تخصص در داخل می‌داند.

وی با بیان اینکه مدرس در جای دیگر عنوان می‌کند که می‌ترسم گوشت و پنیر از خارج وارد کنیم، گفت: مدرس نگران کشاورزی کشور بود، اما راه استقلال اقتصادی را تکیه اقتصاد ملی بر مردم می‌داند؛ تکیه بر ملت و نه دولت. وی می‌گوید “تجربیات ما نشان می‌دهد که دولت نه ملاک خوبی، نه تاجر خوبی و نه مدیر حمل و نقل خوبی است و هر چه به این کارها دست بزند، موجب خسارت دولت است و اگر من یا دیگری صاحب ملکی باشیم که در دست دیگری صد خروار عایدی داشته باشد به دست ما ۱۵۰ خروار عایدی خواهد داشت”.

رئیس مجلس گفت: سال‌ها است که سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شده است و قانون آن تصویب شده، ولی آیا امروز اقتصاد و صنعت کشور در دست ملت است یا سایه بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی همچنان اقتصاد را به بیماری مزمن کم بهره‌گی مبتلا کرده است؟ اکثر پروژه‌های عمرانی کشور از سنخ پروژه‌های اصل ۴۴ است که باید به بخش خصوصی واگذار شود. در شرایط فعلی که بر حسب گزارش رئیس جمهور حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در دست اجرا داریم و حداکثر ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی می‌توانیم برای سال آینده تدارک کنیم، باید تصمیم بگیریم که این پروژه‌ها را بر حسب پند مرحوم مدرس به مردم واگذار کنیم، نه اینکه این ثروت را معطل کنیم، چرا که بعد از سال‌ها تازه باید طبق اصل ۴۴ آنها را واگذار کنیم.

لاریجانی با اشاره به بودجه سال ۱۳۹۳ تصریح کرد: در آستانه بودجه سال آینده هستیم؛ شما قدرت تغییر شرایط را بر این اساس دارید.

وی با اشاره به نگاه مرحوم مدرس در عرصه سیاست خارجی، گفت: مرحوم مدرس در سیاست خارجی یک شخصیت استقلال‌طلب واقعی بود و او در مجلس ششم گفت ایرانی مسلمان باید مسلمان ایرانی باشد و دشمن دیانت ما دشمن استقلال ما است و بدانید این قانون اسلام است که ما را نگه می‌دارد و اگر ما نسبت به این قانون بی‌اعتنا شویم، آنگاه نه مملکت و نه شرافت برای ما باقی می‌ماند. مدرس سرافرازی کشور را در استقلال می‌دانست و استقلال کشور را در پناه دیانت اسلام قابل تحقق می‌شمرد و این امر در تجربه تاریکی یکصدسال بر ما اثبات شده است و به تعبیر شهید مطهری توفیق نهضت‌های کشورهای اسلامی در پناه اسلام محقق می‌شود.

رئیس مجلس ادامه داد: در سال ۱۳۳۳ هجری قمری که روس‌ها تا منجیل پیش آمدند و به سمت قزوین حرکت کردند، به دولت صمصام‌السلطنه اولتیماتوم دادند که دولت ایران باید هزینه نگهداری از مناطق اشغالی را بپردازد و اگر این کار را نکند، پایتخت را اشغال نظامی می‌کنیم؛ احمدشاه تصمیم گرفت به اصفهان برود و کابینه هم از مجلس اختیار تام خواست که تسلیم دولت روسیه شود و مردم هم مضطرب شدند. مجلس تشکیل شد و نمایندگان بلاتکلیف بودند، اما مدرس در این لحظه گفت، “آقایان اگر مشیت امور به این باشد که آزادی و استقلالمان به زور از ما سلب شود، سزاوار نیست که ما آن را به دست خودمان امضا کنیم و آنگاه با فریاد می‌گوید نه؛ ما هرگز تسلیم نمی‌شویم و مقاومت می‌کنیم و از این تهدیدها نمی‌هراسیم. سپس دستان لرزان خود را به سمت تماشاچیان و مردم به دادخواهی دراز کرد و مردم با شعار زنده باد ملت و مرگ بر بیگانگان و زنده باد مدرس به خیابان‌ها ریختند و در نتیجه کابینه صمصام ساقط و کابینه بعدی اولتیماتوم روسیه را مردود اعلام کرد.

لاریجانی اظهار داشت: بعد از شاه شدن رضاخان مدرس به او گفت، به انگلیسی‌ها بگو نه؛ آنگاه پشت تو را می‌گیریم و نمی‌گذاریم تو را بردارند. رضاخان پاسخ داد نمی‌توانم چرا که تعهد سپردم و اگر بگویم نه، با اشاره آنها همین پیشخدمت که چای می‌آورد به من سم می‌خوراند. پس از شنیدن این جواب مدرس از جا برخاست و گفت در این شرایط اگر بمیری باز هم رضاخانی. مدرس معتقد بود استقلال و پیشرفت کشور در گرو حضور دیانت در سیاست است و در غیر این صورت تضمینی وجود ندارد.

وی ادامه داد: مدرس می‌گوید یک روز در نجف آب قطع شد و بنده به بابل رفتم و دیدم اروپایی‌ها عتیقه‌جات آنجا را استخراج می‌کردند. فکر کردم که چرا ممالک اسلامی رو به ضعف و ممالک اسلامی رو به ترقی رفته‌اند. بالاخره فهمیدم که در ممالک اسلامی سیاست و دیانت را از هم جدا کردند. ولی ممالک دیگر سیاست‌شان عین دیانت‌شان و یا جزئی از آن است. لذا در ممالک اسلامی اشخاصی که متدین هستند از کسانی که در داخل سیاست حضور دارند دوری می‌کنند. به همین دلیل رو به عقب می‌روند. پس از آن با دو نفر از اساتید بزرگ این مسئله را مذاکره کردند و بالاخره با مشروطه منطبق شد که به واسطه آن این اختلاف از میان برداشته شود که هر کس امین‌تر است، بیشتر به سیاست مملکت خدمت کند.

رئیس مجلس گفت: این حرف مبنایی مدرس بود که قوام استقلال و توسعه کشور را در مشروطه در یکی دانستن سیاست و دیانت دانست و معتقد بود استبداد و مشروطه اصلا با هم مناسبتی ندارد که بگوییم این بهتر است یا آن و این تباین است.

لاریجانی با اشاره به دیدگاه مدرس در عرصه خارجی گفت: مدرس در سیاست خارجی چند محور داشت؛ او معتقد بود باید در سیاست خارجی توازن عدمی را نسبت به همه رعایت کنیم، نه توازن وجودی را؛ آمادگی عمومی مسلمانان در دفاع از کشورهای اسلامی یعنی اینکه عموم مسلمین مهیا باشند تا اگر اتفاقی افتاد، بتوانند دفاع کنند و اگر اتفاقی بیفتد می‌توانند جهاد هم بکنند. یعنی حمله به غیر نمی‌کنیم، اما اگر کسی به ما حمله کند، مانند واجب بودن نماز، واجب است که دفاع کنیم.

وی افزود: مدرس معتقد بود که سیاست کشور باید پرهیز از درگیری باشد و سیاست ما باید مانند بز کوهی باشد؛ سیاست بز کوهی این است که همیشه بین‌الطلوعین چرا می‌کند که هوا به قدری روشن باشد که علف را ببیند و هوا به قدری روشن نباشد که صیاد او را صید کند. ما ایرانی‌ها باید سیاست‌مان طوری باشد که زندگی کنیم، اما صیاد ما را صید نکند. ما در سیاست خارجی کشور باید همگرایی همه جانبه با همسایگان داشته باشیم. مدرس می‌گوید عقیده من این است که با همسایگان مملکت‌مان در اقتصاد و سیاست و تمام خصوصیاتمان روابط حسنه و خوب داشته باشیم.

رئیس مجلس اظهار داشت: مدرس اعتقاد داشت که با همه کشورهای صاحب توان علمی تبادل علمی و فنی فراهم کنیم و می‌گوید که عقیده من بر این است که تبادل فرهنگی در تمام زمینه‌ها بین ممالکی که علم، عمل و صنعتی دارند به نحو اکمل و احسن انجام شود و هیچ مملکتی از علم مملکت دیگر بی‌نیاز نیست، البته ایران نباید به سازمان ملل و سایر تشکل‌های بین‌المللی با حسن ظن برخورد کند.

لاریجانی افزود: مدرس می‌گوید گرچه من حسن ظنی نسبت به جامعه ملل ندارم، ولی تنها نمی‌توانم استقامت کنم به اینکه حالا عضویت در سازمان ملل را بر هم زنیم. اما می‌گویم من می‌میرم و شما می‌مانید، لذا همین‌قدر می‌گویم که حسن ظنی به جامعه ملل نسبت به خودمان ندارم و چه وقت نتیجه ببخشد، بعد از این معلوم خواهد شد. این حدس من است و حدس آخوندی است.

وی در خصوص نگاه مرحوم مدرس در حوزه سیاست خارجی و عمیق بودن این نگاه تاکید کرد: نگاه مرحوم درس در سیاست خارجی واقعا عمیق و همه جانبه است و در همین بحث هسته‌ای ملاحظه کنید که تشکیلات سازمان ملل ،چه آژانس و چه شورای امنیت که با کمکهای مالی کشورها از جمله ایران اداره می‌شود، تصمیم به  تحریم ایران و این‌همه فشار بر ایران گرفتند و عملا آلت فعل آمریکا شده‌اند. در این مدت چه مشکلی از کشورهای اسلامی را حل کردند؟ مثلا مشکل کشور فلسطین در سازمان ملل حل شد یا سازمان ملل از اشغال عراق و افغانستان جلوگیری کرد؟ در مسئله جنگ ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۸ روزه مردم لبنان و فلسطین کاری از سازمان ملل حاصل شد؟

رئیس مجلس تاکید کرد: مدرس از دنیا رفت، اما پس از یکصد سال حدس مدرس به واقعیت پیوست و سازمان ملل متحد به سازمان ایالات متحده بیشتر شباهت یافت. سخن خود را با نوشته عارفانه مدرس در محبس و یک متلک شیرین او به رضاخان به اتمام می‌رسانم؛ مدرسه در نوشته خود گفت “انشاءالله با حال اختیار کامل از اعمال، افکار و اذکار قبل از دارفانی به مقام رضا و تسلیم خود را برسانم و با این حال امیدوارم به مقام شهادت فی‌سبیل‌الله که سالهای متمادی از خداوند مسئلت کردم، موفق شوم”.

لاریجانی در خصوص متلک مدرس به رضاخان گفت: در آستانه به سلطنت رسیدن رضاشاه، اولین مجسمه او در میدان سپه آن روزگار نصب شد و این مجسمه متشکل از دو نیم‌رخ صورت رضاشاه بود که از پشت به هم چسبیده بود. طی مراسمی رضاشاه به اتفاق وزرا و وکلا و همچنین مرحوم مدرس به میدان سپه رفتند. رضاشاه برای اینکه به نوعی به مدرس گفته باشد بالاخره من موفق شدم، از سر غرور و تکبر رو به مدرس کرد و به او گفت مدرس نظرت راجع به این مجسمه چیست؛ مدرسه با لهجه شیرین اصفهانی و همان طنز خاص و نیشدار خود گفت “بله خیلی خوب است، ولی حیف که مثل شما دورو است” حال با بهره‌جستن از شعر زیبای حضرت حافظ می‌توان در مقام شهید مدرس چنین گفت “ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد/  عصاره فضائل ملت حضرت مدرس شد”.

وی در پایان با اشاره به حادثه زلزله برازجان گفت: کمیسیون عمران و شوراهای مجلس لازم است به وضعیت زلزله‌زدگان رسیدگی کنند و گزارش آن را به مجلس ارائه دهند ضمن اینکه نمایندگان مجلس با خانواده آسیب‌دیدگان همدردی می‌کنند.

رئیس مجلس همچنین فوت همشیره سقائی نماینده نی‌ریز و استهبان را به وی تسلیت گفت و برای او از خداوند علو درجات درخواست کرد./منبع:فرهنگ نیوز

انتهای پیام
لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=7886

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.