• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Monday - 17 June - 2024
6

سرانه مطالعه در زنجان ۹۳ دقیقه است /بیم و امیدهای یک آمار و رتبه دومی که به دل نمی چسبد

  • کد خبر : 7271
  • 28 آبان 1392 - 10:27
سرانه مطالعه در زنجان ۹۳ دقیقه است /بیم و امیدهای یک آمار و رتبه دومی که به دل نمی چسبد

به گزارش نبض سحر به نقل از خبرگزاری مهر: استان زنجان در حالی بعد از تهران با دارا بودن ۹۳ دقیقه و ۲۳ ثانیه به عنوان دومین استان در بالا بودن سرانه مطالعه مطرح است که این استان در زمینه مطالعه کتاب با ۱۹ دقیقه و ۵۰ ثانیه آمار قابل اتکایی در زمینه مطالعه کتاب […]

به گزارش نبض سحر به نقل از خبرگزاری مهر: استان زنجان در حالی بعد از تهران با دارا بودن ۹۳ دقیقه و ۲۳ ثانیه به عنوان دومین استان در بالا بودن سرانه مطالعه مطرح است که این استان در زمینه مطالعه کتاب با ۱۹ دقیقه و ۵۰ ثانیه آمار قابل اتکایی در زمینه مطالعه کتاب ندارد و نیازمند اصلاح وضعیت موجود است.

ربیع احمد خانی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سرانه مطالعه کتاب در استان زنجان ۱۹ دقیقه و ۵۰ ثانیه، روزنامه ۴۲ دقیقه و ۱۱ ثانیه، نشریه غیر روزنامه ۴ دقیقه و ۵۶ ثانیه ، قرآن ۲۷ دقیقه و ۱۱ ثانیه که در مجموع سرانه مطالعه در استان ۹۳ دقیقه و ۲۳ ثانیه است.

احمدخانی با بیان اینکه کشور ما از سالیان دور کشوری با قدمت فرهنگی بالا بوده و نویسندگان و شاعران درخشانی داشته است ولی متأسفانه سرانه مطالعه و کتابخوانی، زیبنده مردم ما نیست، اعلام کرد: همین که آمار دقیق از میزان مطالعه مردم موجود نیست، خود نشانی از مهجوریت کتاب و کتابخوانی در جامعه ما است. در ریشه‌یابی این معضل باید از کودکی شروع کنیم.

وی می افزاید: اولین نهادی که در آن، کودک با کتاب و کتابخوانی، انس می‌گیرد، خانواده است. پدر و مادر، بهترین معلم کودک هستند که باید شوق مطالعه را در او تقویت کنند. همچنین در منازل باید محلی اختصاصی برای کتابخانه در نظر گرفته شود.

احمد خانی تاکید می کند: اگر والدین و افراد بزرگتر خانواده به مطالعه علاقمند باشند، فرزندان آنها نیز، که همواره از اثرات طبیعی روابط عمیق عاطفی حاکم در خانواده های ایرانی برخوردار هستند، با کتاب، بیشتر و بهتر آشنا شده و به مطالعه و کتابخوانی عادت می کنند.

احمد خانی در این خصوص می گوید: انسان با مطالعه کتاب های متنوع ذهن خود را در همه زمینه ها تقویت کند و می تواند در همه رشته ها و زمینه ها مهارت داشته باشد و می توان مطالعه کتاب را به مثابه غذا خوردن یاد کرد و همانطور که غذا باعث انرژی گرفتن فرد می شود کتاب هم باعث تقویت روح انسانها می شود.

ربیع احمدخانی تاکید می کند: در استان باید سرانه مطالعه افزایش یابد چرا که مطالعه کتاب فرهنگ افراد را بالا می برد و این امر یک اصل ویژه است.

مدیر کل نهاد عمومی کتابخانه های استان زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان دارای ۷۴ باب کتابخانه عمومی فعال است می گوید: ۵۴ هزار نفر عضو این کتابخانه ها هستند.

احمد خانی ادامه می دهد: در هشت ماهه سالجاری دو میلیون و ۳۸۸ هزار و ۹۳۶ نفر به این کتابخانه ها مراجعه کرده اند و یک میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۹۷ جلد کتاب به امانت گرفته شده است.

وی می افزاید: ۵۳ درصد از مراجعه کنندگان را بانوان و ۴۷ درصد را مردان تشکیل می دهند.

مدیر کل نهاد عمومی کتابخانه های استان زنجان به کلنگ زنی کتابخانه خیری گلشهر کاظمیه اشاره کرده و ادامه می دهد: این کتابخانه با مساحت ۷ هزار متر مربع و با زیر بنای ۳ هزار و ۴۰۰ متر مربع در حال ساخت و ساز است که تاکنون ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و ۴ میلیارد تومان هم هزینه شده است.

احمد خانی تاکید می کند: این کتابخانه خیری توسط مصلی نژاد اجرا می شود.

زنجان ۶۱ ایستگاه مطالعه و پیک مهر دارد

وی ادامه می دهد: کتابخانه عمومی استان زنجان از استانهایی است که ایستگاه مطالعه و پیک مهر را اجرا کرده است که در این راستا دو ایستگاه مطالعه در استان زنجان در بانک ملی شعبه خرمشهر و درمانگاه حکیم هیدج در هنرستان راه اندازی خواهد کرد.

مدیر کل نهاد عمومی کتابخانه های عمومی استان زنجان می افزاید: استان زنجان دارای ۵۰ پیک مهر و ۱۱ ایستگاه مطالعه است.

احمد خانی می افزاید: در ایستگاه مطالعه و پیک مهر ۴۰۰ هزار جلد کتاب وجود است.

یک نویسنده و روزنامه نگار زنجانی در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: کتابخوانی از عوامل انتقال دهنده و رکن مهم ارتباط بین افراد جوامع با همدیگر و با ملت های سایر جوامع است.

نازخند صبحی تلاش در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی را مورد تاکید قرار می دهد و می گوید: کمبودهای حوزه مطالعه، فقط با یک نمایشگاه کتاب به مدت ده روز، برطرف نمی‌شود و نیازمند فعالیت های ریشه ای است.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه مطالعه، نقش رسانه ها را در این خصوص یادآور می شود و می گوید: از صدا و سیما انتظار می‌رود حداقل در یک سریال پربیننده، کتابخوانی، خرید کتاب یا هدیه دادن کتاب را بگنجاند.

صبحی می گوید: برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، اعلام ساعات کار کتابخانه، اعلام اخبار مربوط به کتاب و معرفی نویسندگان می‌تواند در برنامه‌های صدا و سیما، گنجانده شود تا گامی برای گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه باشد.

راهکارهای تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه

به اعتقاد کارشناسان از مهم ترین راهکارهای تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه ، ایجاد انگیزه و احساس نیاز به کتاب و کتابخوانی و ایجاد رفتاری به نام مطالعه میان مخاطبان در جامعه است. برای ایجاد احساس نیاز و انگیزه باید از مرحله آگاهی گذر کرد. مرحله آگاهی می تواند به کمک وسایل ارتباط جمعی، بروشورها و تابلوی اعلانات و جلسات معرفی و نقد و… برای مخاطبان ایجاد شود.

بی شک استان زنجان می تواند جایگاه بهتری در زمینه مطالعه کتاب داشته باشد و این فرایند نیازمند همسو شدن برنامه های نهادهای مختلف و ادارات در این خصوص است و برنامه ریزی جامع و کامل همه بخش های جامعه در این خصوص باید تبیین شود تا سرانه مطالعه کتاب از میزان حال خاضر افزایش یابد.

…………………………………..

گزارش : زهرا مقدمی

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=7271

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.