• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 18 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 25 May - 2024
7

طرح غربالگری و پیشگیری از تنبلی چشم کودکان زنجان اجرا می شود

  • کد خبر : 5852
  • 01 آبان 1392 - 8:07
طرح غربالگری و پیشگیری از تنبلی چشم کودکان زنجان اجرا می شود

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان زنجان گفت: طرح غربالگری و پیشگیری از تنبلی چشم در ۳۵۸ پایگاه و توسط ۵۳۰ مربی آموزش دیده برای معاینات سطح یک در استان اجرا خواهد شد.گل نساء آقا محمدی ظهر سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان افزود: اجرای طرح غربالگری و پیشگیری از طرح تنبلی چشم از […]

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان زنجان گفت: طرح غربالگری و پیشگیری از تنبلی چشم در ۳۵۸ پایگاه و توسط ۵۳۰ مربی آموزش دیده برای معاینات سطح یک در استان اجرا خواهد شد.گل نساء آقا محمدی ظهر سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان افزود: اجرای طرح غربالگری و پیشگیری از طرح تنبلی چشم از اول آبان ماه همزمان با سراسر کشور آغاز و تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در سطح ۲ همکاری لازم با اپتومتریست‎های استان صورت گرفته و همچنین برای استفاده از خدمات تخصصی، چشم پزشکان نیز معرفی شده‎اند.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان زنجان گفت: برای اجرای این طرح ۴ دستگاه بینایی‎سنجی در نظر گرفته شده که یک دستگاه در شهرستان ابهر، و یک دستگاه هم برای شهرستان خرمدره پیش بینی شده است.

آقامحمدی افزود: یکی از ویژگی‎‏های این دستگاه‎ها امکان سنجش بینایی کودکان ۲ تا ۳ سال است ولی هدف این طرح سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال است.

وی تاکید کرد: سال گذشته بیش از ۴۲ هزار کودک ۳ تا ۶ سال تحت پوشش این طرح قرار گرفته که از این تعداد بیش از ۲۰ هزار کودک شهری و بالغ بر ۲۲ هزار کودک روستایی بودند.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان زنجان گفت: سال گذشته  در مناطق روستایی پوشش طرح به صورت ۱۰۰ درصدی بود.

آقا محمدی تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح سنجش بینایی در روستاها از طریق هماهنگی بهورزان و دهیاران صورت می‎گیرد آمار دقیقی در دست است و تمام کودکان تحت تست قرار گرفتند.

وی افزود: در شهرها مراجعات از طرف والدین بوده که پوشش این طرح در شهرها ۷۰ درصد بوده است.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان زنجان در ادامه افزود: در مجموع ۸۸ درصد کل کودکان استان در سال گذشته تحت سنجش قرار گرفته و پیش‎بینی می‌شود با  اطلاع رسانی صورت گرفته این رقم به ۹۳ درصد در سال‌جاری افزایش پیدا کند.

آقامحمدی تصریح کرد: برای سنجش کودکان خود ۱۱ پایگاه دائم برای انجام این طرح در استان پیش‎بینی شده است.

وی افزود: از کل کودکانی که سال گذشته در این طرح مورد سنجش قرار گرفته ۳ هزار و ۷۲۰ کودک مشکوک بود که تقریباً ۹ درصد کل کودکان را شامل می‌شد.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان زنجان یادآورشد: از این تعداد بیش از ۲ هزار کودک به بینایی‌سنج‎های طرف قرارداد با بهزیستی ارجاع و هزار و ۱۷۷ کودک مشکل‎دار نیز در سطح ۳ شناسایی شدند و  ۳۵۲ کودک مشکل تنبلی چشم داشتند و هزینه عمل چشمی ۵ کودک که در این طرح شناسایی شدند پرداخت شد.

آقامحمدی تاکید کرد: هرگونه اجرای طرح غربالگری که در سطح کشور انجام می‎شود باید توجیه اقتصادی داشته باشد که در این طرح هزینه کشوری ۳ هزار تومان و در سطح بهزیستی استان زنجان درحدود ۲ هزار تومان هزینه سرانه دارد.وی افزود: حداقل مبلغی که بهزیستی سالانه برای یک نابینا هزینه می شود درحدود ۴ میلیون تومان است که در این راستا پیگیری بهتر از این است که هزینه هنگفتی بر جامعه تحمیل شود.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان زنجان یادآور شد: اجرای این طرح سال گذشته تمدید شد ولی امسال دو ماه برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده تا همه کودکان تحت اجرای طرح قرار بگیرند.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=5852

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.