نوید کمالی در گفت و گوی اختصاصی با نبض سحر با اشاره به “راهکارهای نقش آفرینی رسانه ها در تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»” پرداخت و اظهار داشت: سال جاری در حالی از سوی مقام معظم رهبری (حفظه الله) به عنوان سال ” اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل ” نامگذاری شد که چند سالی است ملت شریف ایران شرایط اقتصادی دشوار و بحران زده ای را تجربه می کنند اما در بین عوامل و فاکتورهای مختلفی که موجب شکل گیری این شرایط در کشور شده اند شاید یکی از ابتدایی ترین عوامل آن را بتوان تشدید تحریم های اقتصادی ظالمانه دول غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا بر علیه کشورمان دانست ، لذا نمی توان از نتایج بغرنج مدیریت ناکارآمد حوزه اقتصادی دولتها غافل شد .
نائب رئیس شورای عالی بسیج رسانه استان زنجان افزود: متاسفانه یکی از دلایل مهم ضعف توان مدیریتی ژنرالهای اقتصادی دولت در مواجهه با بحران های اقتصادی سالهای اخیر را می توان در نا آشنایی ایشان با اصول اجرای مدیریت مقاومتی منابع ملی و بهره برداری حداکثری از آنها جستجو کرد زیرا این مدیران غالب تجربه خود را در سالهایی کسب نموده اند که تنها منبع معاش کشور فروش نفت خام و منابع معدنی فراوری نشده بوده است لذا بدیهی است که در شرایطی که اقتصاد نقتی ما بدلایل گوناگون رونق گذشته را ندارد این مدیران ناتوان از اداره اقتصاد کشور باشند و با تفسیر اقتصاد مقاومتی به ریاضت اقتصادی موجب تحمیل فشارهای افتصادی فراوانی بر ملت شوند !
کمالی در خصوص نقش و راهکارهای نقش آفرینی رسانه ها در تحقق شعار سال گفت: لازم می دانم در ابتدا این سوال را مطرح نماییم که رسانه چیست و چرا از رسانه می توان انتظار تاثیر گذاری بر فرایند تحقق شعار سال را داشت ؟ برای پاسخ به بخش اول این سوال باید گفت که رسانه ها به مثابه یک دریچه دو جهان را به یکدیگر متصل می کنند اما آنچه به واسطه این دریچه یا واسط تبادل می شود چیزی جز اندیشه های بشری نیست ! اما این اندیشه می تواند به واسطه نوع رسانه و دیدگاههای مدیران و دست اندرکاران آن با اشکال و معانی مختلفی به مخاطبین عرضه شود لذا یکی از مهمترین ظرفیتهای رسانه ای همین توانایی تاثیر گذاری بر افکار عمومی از طریق مدیریت پیامها و اندیشه های قابل انتقال به عموم است .
وی گفت: با توجه به آنچه بیان شد می توان دریافت که رسانه ها با بهره گیری موثر از این ویژگی و ظرفیت خود می توانند تاثیری شگرف در مسیر تحقق شعار ” اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل ” داشته باشند اما باید هوشیار بود که رسانه های انحرافی و وابسته به دشمنان انقلاب نیز با بهره گیری از همین ظرفیت در حال ضربه زدن به انقلاب و آرمانهای آن هستند .
این پژوهشگر حوزه رسانه و فناوری اطلاعات افزود: برای درک اهمیت موضوع کافیست آرشیو اخبار رسانه های معاندی مانند بی بی سی یا رادیو فردا را با محوریت کلید واژه ” اقتصاد مقاومتی ” جستجو کنید تا با یک نگاه کلی به تیتر اخبار دریابید چگونه دشمن در تلاش برای ارائه تصویری خشک ، خشن و ناکارآمد از این سیاست مترقی و اسلامی است .
کمالی با اشاره به این که در واقع رسانه ها قادرند تا از یک مفهوم و تصویر واحد نتیجه های مختلفی را برداشت و به مخاطبین خود ارائه دهند، تاکید کرد: اگر رسانه های جبهه بزرگ انقلاب اسلامی بتواند با ارائه تصویری موفق و کارآمد از سیاستهای اقتصاد مقاومتی مردم را مجاب به حمایت از اجرای دقیق آن در کشور نمایند بالطبع بدلیل وجود مکانیزیم های مردم سالاری در کشور دولت نیز با هر دیدگاهی خود را موظف به اجرای آن خواهد دانست .
نائب رئیس شورای عالی بسیج رسانه استان زنجان گفت: از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب در سال جاری تاکید ویژه ای بر مفاهیم “اقدام و عمل” داشتند و حتی برخی از اقدامات و معاهدات مجهول و بدون نتیجه روشن دولت را با لفظ پیشرفت های صوری مورد انتقاد صریح قرار دادند لذا در سال جاری از رسانه های متعهد به انقلاب انتظار می رود با توجه به تاکیدات موکد رهبری از پوشش رسانه ای اقدامات نمایشی و بدون نتیجه دستگاهها و نهادها خودداری ورزند و انتشار اخبار را منوط به ارائه اسناد مستند از انجام اقدامات موثر در جامعه نمایند که طبعا این رویکرد علاوه بر ممانعت از بهره برداری سودجویانه از اعتبار رسانه ها موجب می شود تا مدیران بیش از پیش تشویق به انجام اقدام عملی و تاثیر گذار در جامعه شوند .
کمالی گفت: سالیانه میلیارد ها تومان توسط دستگاههای اجرایی کشور برای اجرای همایشها و کنفرانسهای بدون حاصل و نتیجه مشخص هزینه می شود زیرا برخی مدیران در این همایش ها برای خود و دستگاههایشان به دنبال تریبون هستند ! لذا پوشش خبری ندادن این همایشها خود گامی در راستای حفظ بیت المال و همچنین از رونق افتادن اینگونه اسراف کاری های نهادهای اجرایی است ، اما نباید فراموش کرد که یک رسالت اصحاب رسانه مقابله با جنگ نرم و عملیاتهای روانی دشمن در بستر رسانه ها است و در این عرصه یکی از مهمترین پدافندهای رسانه ای ، انتشار مستمر موفقیتها و دستاورهای ملموس تحقق اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در جامعه است لذا اصحاب رسانه بایستی در این سال توجه ویژه ای نسبت به پوشش اخبار حوزه اقتصاد مقاومتی داشته باشند .
وی در پایان خاطر نشان کرد: باید از اصحاب رسانه در خواست کرد تا در سالی که مزین به به شعار “اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل” است صادقانه و متعهدانه تلاش کنند تا امید به کارآمدی نظام را در دل آحاد مردم کشور و اللخصوص مستضعفین بیش از پیش تقویت شود زیرا با نگاهی به مجموع تلاش های دشمنان اسلام وانقلاب می توان دریافت که هدف واحد و ثابت دشمن در دهه های اخیر چیزی جز از بین بردن امید ملت به کارآمدی جمهوری اسلامی نبوده است و حفظ این امید جز با انتشار اخبار سازنده ، صادقانه و امید بخش میسر نخواهد بود .
انتهای گفت و گو/