• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 8 - ذو الحجة - 1446
  • برابر با : Wednesday - 4 June - 2025
7

لزوم کاهش شدت مصرف انرژی تا پایان برنامه ششم توسعه

  • کد خبر : 19677
  • 08 شهریور 1393 - 15:50
لزوم کاهش شدت مصرف انرژی تا پایان برنامه ششم توسعه

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت گفت: بر اساس اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تا پایان برنامه پنجم توسعه باید مصرف گازوئیل در حمل کالا به ۱۲ درصد لیتر بر تن و مصرف روزانه بنزین به ۷ دهم لیتر بر نفر کاهش یابد. به گزارش […]

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت گفت: بر اساس اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تا پایان برنامه پنجم توسعه باید مصرف گازوئیل در حمل کالا به ۱۲ درصد لیتر بر تن و مصرف روزانه بنزین به ۷ دهم لیتر بر نفر کاهش یابد.

به گزارش نبض سحر، به نقل از ستاد حمل و نقل سوخت کشور ،حسین هاشمی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت و دبیر نشست تخصصی مدیریت انرژی در بخش حمل و نقل با ارائه گزارشی از عملکرد قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در کشور گفت: بر اساس سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف انرژی تا پایان برنامه پنجم توسعه شدت مصرف انرژی در کشور باید به دو سوم میزان فعلی و تا پایان برنامه ششم توسعه به یک دوم میزان فعلی کاهش یابد.

به گفته وی بر اساس اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تا پایان برنامه پنجم توسعه باید مصرف گازوئیل در حمل کالا به ۱۲ درصد لیتر بر تن و مصرف روزانه بنزین به ۷ دهم لیتر بر نفر کاهش یابد.

وی مهمترین برنامه بهینه سازی مصرف انرژی در کشور را خروج بنزین وگازوئیل از سبد حمایتی دولت از سال ۱۳۹۱ عنوان کرد و یاد آورشد: بر اساس برنامه پنجم توسعه و در راستای قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، برای خروج بنزین و گاروئیل از سبد حمایتی دولت یک سال بیشتر زمان باقی نمانده است که البته این اقدام باید متناسب با قانون هدفمندی یارانه ها و شیبی که دولت تصمیم گیری می کند اجرایی شود.

هاشمی همچنین ۲۵ درصد از مصرف کل حامل های انرژی در کشور را مربوط به  حوزه حمل و نقل اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۹۲ درصد از شدت مصرف انرژی در کشور به  بخش جاده ای اختصاص دارد.

به گفته وی هم اکنون سهم مصرف بنزین و نفت و گاز در حمل و نقل جاده ای به تفکیک در حوزه سواری شخصی۳۱ درصد، کامیونت ۲۲ درصد، وانت ۱۴ درصد ، کشنده ۲۰ درصد ، موتورسیکلت ۶ درصد، مینی بوس ۲درصد واتوبوس کمتر از ۳ درصد است.

وی در ادامه به روند مصرف بنزین از سال ۸۰ تا کنون پرداخت و گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته مصرف روزانه بنزین در سال ۸۰  حدود ۴۶ میلیون لیتر بوده که این رقم تا سال ۸۵ به طور متوسط ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش داشته است به طوری که در سال ۸۵ میزان مصرف روزانه بنزین در کشور به ۷۴ میلیون لیتر رسیده است .

وی تصریح کرد: در صورت تدوام افزایش مصرف بنزین از سال ۸۵ ، قطعا در سال جاری باید میزان مصرف روزانه بنزین به ۱۵۹ میلیون لیتر در کشور می رسید که خوشبختانه با اقدامات دستگاهها اجرایی ، از سال ۸۵ ، مصرف بنزین در کشور روند کاهشی داشته  به طوری که در اردیبهشت ماه امسال  مصرف روزانه بنزین در کشور به ۶۲ میلیون لیتر رسیده است.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت در ادامه به حذف ۶ میلیون کارت هوشمند سوخت در راستای ساماندهی مصرف بنزین در کشور پرداخت و گفت : با حذف ۶ میلیون کارت سوخت از مجموع ۲۴ میلیون کارت هوشمند صادره در کشور مصرف بنزین یارانه ای در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار کاهش داشته است.

دبیر نشست تخصصی مدیریت انرژی در بخش حمل و نقل همچنین به روند مصرف گاز طبیعی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از اقداماتی که در یک دهه گذشته در کشور اجرایی شد توسعه CNG در کشور بوده که روند افزایشی داشته و هم اکنون به ۲۲ میلیون مترمکعب رسیده و جایگزین مصرف بنزین شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=19677

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.