• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
5

افزایش قیمت خودرو منطقی نیست/ وزارت صنعت بی تفاوت نباشد/لزوم قیمت گذاری خودرو در مرجعی بی طرف

  • کد خبر : 16493
  • 27 خرداد 1393 - 10:46
افزایش قیمت خودرو منطقی نیست/ وزارت صنعت بی تفاوت نباشد/لزوم قیمت گذاری خودرو در مرجعی بی طرف

نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دلیل افزایش قیمت فعلی را دارای اشکال می دانیم؛ بر اساس آنالیز اطلاعاتی که در دست داریم همین حالا هم قیمت خودرو برای مردم بالاست و قابل قبول نیست چه برسد به اینکه به افزایش قیمت هم بخواهیم داشته باشیم. محمدرضا خان‌محمدی خرمی نماینده مردم شهرهای […]

نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دلیل افزایش قیمت فعلی را دارای اشکال می دانیم؛ بر اساس آنالیز اطلاعاتی که در دست داریم همین حالا هم قیمت خودرو برای مردم بالاست و قابل قبول نیست چه برسد به اینکه به افزایش قیمت هم بخواهیم داشته باشیم.

محمدرضا خان‌محمدی خرمی نماینده مردم شهرهای ابهر،خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی و نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  با بیان منطقی نبودن افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: تا خودرو ساز افزایش کیفیت را در دستور کار نداشته باشد و در مسیر بحث مشتری مداری قرار نگیرد افزایش قیمت خودرو نمی تواند در بازار خودرو ثبات ایجاد کند.

وی افزود: به همین دلیل افزایش قیمت فعلی را دارای اشکال می دانیم؛ بر اساس آنالیز اطلاعاتی که در دست داریم همین حالا هم قیمت خودرو برای مردم بوده و این قیمت ها قابل قبول نیست چه برسد به اینکه افزایش قیمت هم داشته باشیم.

 

اعمال هزینه‌های مازاد به مردم از سوی خودروسازان

عدم توفیق خودروسازان در شرایط رقابتی با سایر کشورها

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با اعلام این موضوع که افزایش ۶ درصدی قیمت خودرو از سوی شورای رقابت از نظر ما جای بحث دارد یادآور شد: افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت خودرو از سوی خودروسازان غیر قابل قبول است؛ البته خودروسازان به دنبال این هستند که کمی ظرفیت تولید خود را در واقع با اعمال هزینه به مردم تأمین کنند که این موضوع منطقی نیست.

نماینده مردم زنجان در مجلس خاطرنشان کرد: خودروسازان به جای اینکه به فکر افزایش قیمت باشند باید ظرفیت تولید خودشان را رشد بدهند و کیفیت تولید را بالا ببرند؛ در این شرایط یقیناً سود خودروسازی زیاد است و در غیر این صورت رایزنی برای افزایش قیمت به نتیجه نخواهد رسید.

خان محمدی با اشاره به سود نداشتن صنعت خودروسازی به عنوان اصلی ترین علت افزایش قیمت به زعم خودروسازان، تصریح کرد: باید به خودروسازان گفت مولفه های زیادی در کنار بحث قیمت محصول، بر سود دهی اثر گذار است که یکی از آنها استفاده از ظرفیت تولید است به نحوی که هزینه ثابت تولید سرشکن شود. دیگری استفاده از دانش فنی جدید است. مولفه دیگر حضور به موقع و موفق در بازار است.

وی با بیان این موضوع که برگشت خودرو سازان به مسیری که محصولات قابل دفاع تولید کنند لازم و ضروری است، اظهار داشت: در حال حاضر خودروسازان می توانند محصولات خود را با قیمت های فعلی عرضه کنند؛ اگر تغییری در این شرایط به وجود بیاید و شرایط رقابتی با سایر کشور ها مطرح شود حتما خودروسازان نمی توانند در این شرایط رقابتی موفق باشند.

*اختلاف قیمت میان خودروسازان و شورای رقابت بازار حاشیه ای ایجاد می کنند

*رصد عملکرد خودروسازان در کمیسیون صنایع مجلس/ خودروسازان بایدپاسخگو باشند

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: اینکه در حال حاضر شورای رقابت یک نرخی را تعیین می‌کند و خودروسازان می خواهند با نرخ دیگری محصولات را بفروشند ایجاد بازارهای حاشیه ای در بازار خودرو را تقویت می کند.

نماینده مردم زنجان اضافه کرد: کمیسیون صنایع نسبت به این شرایط حساس است و عملکرد خودروسازان را حتما رصد می کند؛ اگر قرار باشد خود خودروسازان در ایجاد این بازارهای حاشیه‌ای دست داشته باشند یقین بدانند که باید پاسخگوی نظارت مجلس باشند؛ وظیفه مجلس همین است.

خان محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راهکار مجلس برای این معضل چیست اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که خود خودروسازان بر بازار نظارت داشته باشند و از ایجاد بازار حاشیه ای جلوگیری کنند؛ به نحوی که با ارائه یک بازار تولید و عرضه شفاف می‌توانند این مهم را محقق کنند.

* وزارت صنعت نباید نسبت به این جریانات بی تفاوت باشد

وی با اشاره به وظیفه وزارت صنعت در قبال صنعت خودرو در کشور خاطرنشان کرد: وزارت صنعت هم باید بر این اتفاقات نظارت داشته باشد؛ چرا که بخشی از عملکرد مثبت و منفی خودروسازان به حساب وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته می شود؛ به همین دلیل وزارت صنعت نباید نسبت به این جریانات بی تفاوت باشد و در این امور دقت کافی را داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در پایان یادآور شد: در حقیقت باید اطلاعاتی از نظر میزان هزینه ثابت، جاری و سایر هزینه هایی که به خودروسازان برای تولید تحمیل می شود جمع آوری و آنالیز شود و سر جمع با نظارت وزارت صنایع و مجلس یک توافق جامع بدست آید؛ به هر حال یا باید فضا رقابتی باشد که در این صورت خودروسازان دیگر نمی‌توانند به هر قیمتی که بخواهند خودرو را به بازار عرضه کنند یا اینکه باید در یک مرجع بی طرف این قیمت گذاری انجام شود.

   انتهای پیام/                  منبع:دانا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=16493

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.