تعداد دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشان دهنده تلاشی است که مسئولین این وزارتخانه باید برای برنامه ریزی و کیفیت بخشی به آموزش بیش از ۴ میلیون جوان مستعد کشور داشته باشند.
به گزارش نبض سحر به نقل از ایرنا، اگر بخواهیم نگاهی گذرا بر آمار و ارقام عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته باشیم، اولین محوری که توجه ما را به خود جلب می کند، تعداد دانشجویان است.
براساس آخرین آمارهای رسمی، در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۱۳۹۲ در مجموع ۴ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۰۱ نفر در دانشگاه های سراسر کشور شامل دانشگاه ها ، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی وغیر دولتی و مشغول به تحصیل در مقاطع مختلف شدند و زمانی ارزش این رقم بیشتر نمایان می شود که آن را با عدد ۷۵ هزار و ۶۷۵ نفری دانشجویان در سال تحصیلی ۱۳۵۷-۱۳۵۸ مقایسه کنیم.
البته در نگاه به این رقم باید افزایش جمعیت را نیز در نظر داشت اما تلاش دست اندرکاران آموزش عالی برای ایجاد ظرفیت جهت برای تحصیل جوانان کشور در خور تقدیر و تشکر است. همچنین با توجه به کاهش هرم سنی متقاضیان ورود به دانشگاه ها در سال های اخیر، سیاست رضا فرجی دانا در شش ماه گذشته به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کیفیت بخشی به آموزش عالی بوده است.
از تعداد بیش از ۴ میلیون دانشجوی کشور، ۹۲۷ هزار و ۳۱۱ نفر در مقطع کاردانی، ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۲۹ نفر در مقطع کارشناسی، ۴۵۴ هزار و ۹۷۸ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۶۰ هزار و ۹۰۰ نفر نیز در مقطع دکتری حرفه ای (PHD) مشغول به تحصیل هستند.
تعداد دانشجویان دوره دکتری تخصصی نیز ۵۸ هزار و ۶۸۳ نفر اعلام شده است .این دانشجویان در ۲ هزار و ۵۲۱ رشته مختلف دایر در دانشگاه های سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.
در حال حاضر ۳۵ هزار و ۱۴۷ رشته محل در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور وجود دارد که ۹ هزار و ۶۰۷ رشته محل آن مربوط به دوره های کاردانی، ۱۵ هزار و ۸۸۶ رشته محل آن مربوط به دوره کارشناسی، ۷ هزار و ۳۵۱ رشته محل آن در دوره کارشناسی ارشد و ۲ هزار و ۳۰۳ رشته محل مربوط به دوره دکتری تخصصی است.
۶۸ هزار و ۵۵۲ نفر اعضای هیات علمی تمام وقت بیش از ۲۵۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی کشور هستند.
کل فضای آموزشی و کمک آموزشی آموزش عالی نیز در همین سال به بیش از ۱۱ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۹۵۱ متر مربع رسید.
** تخصیص ۶۰ درصد بودجه دانشگاه ها در سال ۹۲
موفقیت های علمی کشور در شرایطی حاصل شد که به گفته محمدحسین امید معاون مالی و اداری وزیر علوم، در سال ۱۳۹۱-۱۳۹۲، بیش از یک هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان از بودجه دانشگاه ها به آنها تخصیص داده نشد و در این زمینه وزارت علوم و دانشگاه ها با مشکلات عدیده ای روبه رو شدند.
رقم یکهزار و ۲۹۰ هزار میلیارد تومانی تخصیص داده نشده به دانشگاه ها تقریبا ۴۰ درصد از بودجه تصویب شده برای آموزش عالی بود.
به گفته معاون مالی و اداری وزیر علوم، بودجه جاری دانشگاه های کشور در سال جاری ۴ هزار میلیارد تومان بوده است و می توان گفت که ۳۰ درصد از این رقم را بدهکار هستند.
همچنین دانشگاه ها برای تکمیل پروژه های نیمه تمام خود به ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور تنها راه باقی مانده کمک گرفتن از خیّرین در آموزش عالی است.
با این حال اگر در کشور تورم نباشد، طرح های نیمه تمام دانشگاه ها در عرض پنج سال به اتمام خواهد رسید اما با نرخ تورم موجود در کشور این رقم به ۲۰ سال افزایش خواهد یافت و همزمان نمی توان پروژه های جدیدی را نیز آغاز یا افتتاح کرد.
این درحالی است که میزان اعتبارات آموزش عالی در گذشته سالانه ۱.۵ درصد از کل بودجه بوده ولی این رقم در سال ۱۳۹۲ به ۲.۳ درصد رسیده است. با وجود تمامی این مشکلات در دهه مبارک فجرامسال در حدود ۳۷۰ هزار متر مربع پروژه در آموزش عالی افتتاح یا کلنگ زنی شد.
** شاخص های علمی و پژوهشی سال ۹۲
شاید به جرات بتوان گفت که یکی از موفقیت های علمی کشور در سال ۱۳۹۲، انتشار بیش از ۲۶ هزار و ۶۰۹ مقاله نمایه شده ایرانی در مجلات معتبر بین المللی (ISI) بوده است. رتبه تولید علم ایران در جهان نیز براساس پایگاه ISI به ۱۶ ارتقا یافته است.
تعداد نشریات علمی و پژوهشی نیز در سال جاری به ۹۸۱ نشریه رسید و تعداد پارک های علمی و فناوری نیز به ۳۳ پارک رسید.
در سال ۱۳۹۲، تعداد مراکز رشد به ۱۴۶ مرکز و تعداد واحدهای فناوری مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به ۳ هزار و ۴۰۰ واحد رسیده است.
همچنین در سال ۹۲، تعداد فناوران شاغل در واحدهای فناوری مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به ۲۲ هزار نفر رسید.
در سال ۱۳۹۲، ۳۲۲ انجمن علمی در کشور فعال بود و تعداد قطب های علمی نیز به ۱۵۴ عدد رسید.
همچنین تعداد موسسات پژوهشی دارای مجوز در سال جاری به ۷۴۴ موسسه رسید که در مقایسه با سال های اول انقلاب افزایش ۹ برابری را نشان می دهد.
انتهای پیام/