لبها و گونههای برجسته، بینیهای سربالا، پوست برنزه و موهای نسکافهای یا هر رنگی که مد روز باشد. فرقی نمیکند، تو باید در کنار اینها لاغری را هم داشته باشی و آنقدر خودت را زجر بدهی و تغییر کنی تا مانکن شوی!
یکی از مهمترین و راهبردیترین فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر، طرح بحث جدید و تأملبرانگیز شاخصههای «سبک زندگی اسلامی» و «سبک زندگی غربی» است که ایشان نسبت به آن تأکید فراوان داشتند و در همین راستا، یکی از مهمترین مطالبات خود را بحث زنان و خانواده عنوان کردند.
اگر در موتورهای جستوجو، سبک زندگی اسلامی را جستوجو کنیم، صدها سایت و هزاران مطلب، سخنرانی و .. یافت میشود که در هر کدام از آنها به نوعی به دغدغههای مطرحشده مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی پاسخ داده و لبیک گفتهاند، اما همچنان این مطالبه مهم رهبر فرزانه کشور در سطح گسترده و عمومی محقق نشده است. شرط نخست در عملیشدن این رهنمودها، فرهنگسازی صحیح در جامعه است که متاسفانه تا رسیدن به این نقطه فاصله بسیار است.
* بلای خانمانسوز تجملات و چشم و همچشمی
در سبک زندگی اسلامی، تجملات و اهمیت دادن به آن -که در اقشار مختلف جامعه اعم از مذهبی و غیرمذهبی رسوخ کرده است- جایی ندارد و متاسفانه همین مسئله بلای خانمانسوز خانوادههای ایرانی شده است.
وام میگیرند تا مبلمان خانهشان را عوض کنند و شبانهروز جان میکنند که خانهشان را چند منطقه شهری بالاتر ببرند و از قید «پایین شهری» بودن خلاص شوند!
دغدغه خانمها و دختر خانمها نیز متأسفانه داشتههای دیگران شده است و اینکه چرا آنها دارند و او ندارد؛از وسایل خانه، محل زندگی و ماشین که بگذریم، بلای مدگرایی، اندام مناسب، زیبایی چهره و … به جان دختران ما افتاده است. دخترانی که قرار است مادران آینده این سرزمین باشند. ظواهری که زنان و دختران -به اذعان خودشان- از آن به عنوان حربهای برای پایبند کردن مردان به زندگی یا یافتن زوج آینده خود یاد میکنند!
البته در اینجا به طور کامل نمیتوان به این قضیه پرداخت که چه عواملی باعث رسوخ این نوع نگاه مردان به زنان ایرانی شد. فقط میتوان گفت وجود شبکههای ماهوارهای فارسیزبان و سریالهای بیمحتوا و قبحشکن کشورهایی مانند ترکیه و کلمبیا از یک سو و ظهور انواع خوانندههای زن در سبکهای پاپ، راک، هیپهاپ، رپ و … زنان را به این فکر واداشت که میتوانند زیباتر باشند و مردان را بیشتر به سمت خود جلب کنند.
از این مسایل که بگذریم و اینکه شهرت بصری بازیگران هالیوودی و خوانندگان اروپایی و آمریکایی چه کردند، باید به این برسیم که ما چه جایگزین کردیم؟
* رشد قارچگونه شبکههای زیرزمینی تربیت مانکن!
جایگزین ما در سبک زندگی چیزی نبود جز رشد قارچگونه شبکههای زیرزمینی تربیت مانکن!
اگر سری به پاساژهای مشهور تهران یا دیگر کلانشهرها بزنیم، قبل از پرو لباس توسط مشتری، آلبومی از مانکنهای ایرانی به او نشان میدهند؛ دخترانی که که اغلب آرزوی مدلشدن را در سر میپروراندند و خود را در بزرگترین سالنهای مد فرانسه تصور میکردند!
البته در آتلیههای بدون مجوز و زیرزمینهای مد ایرانی خبری از برند و تشریفات نیست؛ همه کارها غیرقانونی است، آن هم بدون هیچ دستمزدی، تازه باید برای ورود به این شبکه و افتخار پوشیدن لباس و عکس گرفتن پول عضویت هم پرداخت کرد!
در این شبکههای زیرزمینی همه چیز مخفی است، بعد از عکس گرفتن با انواع لباسهای شب و غیره … برای ادامه کار باید زیباتر و لاغرتر بود و سکوت کرد وگرنه دیگر جایی برای عرضه اندام غیرقانونی نیست!
تأسفبرانگیز اینکه اکثر والدین این مانکنهای زیرزمینی از فعالیت دخترشان در این زمینه اطلاع دارند و فقط زمانی لب میگزند و آه از نهان خارج میکنند که خدایی نکرده تجاوز به عنفی صورت گیرد.
* مانکنهایی که مادر میشوند
با مراجعه به فیسبوک یا سرچ در گوگل، انواع مختلف خانههای مد و دختران ایرانی را در مدلهای بزککرده و روتوششده میتوان مشاهده کرد، دخترانی برنزه و لاغر اندام که قرار است روزی مادران این سرزمین باشند.
قرار است این مادران آینده به فرزندان خود چه بیاموزند؟ مادران فردای ایران چه آموختهاند که خواسته باشند در آینده آن را آموزش دهند؟ آیا میخواهند تبلیغ انواع عملهای جراحی زیبایی را برای فرزندان خود داشته باشند؟ یا از عمر از دست رفتهای بگویند که صرف آرایش کردن و عرضه اندام برای مردان شد؟! متأسفانه خلاءها بسیاری در این حوزه مغفول مانده و پرسشهای مختلفی بیپاسخ مانده که باعث شده است روزبهروز به سیل جمعیت عرضه اندام کنندهها اضافه شود، حال چه این عرض اندام در خیابان باشد، چه در زیرزمین یک آتلیه غیرمجاز.
* رهبر انقلاب: در حوزه زنان و خانواده در کشور کم کار شده است
در حال حاضر اکثر نهادها و سازمانهای مربوط به زنان اعم از حوزههای علمیه خواهران، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و … که باید نسبت به هشدار رهبر معظم انقلاب و حقوق بانوان مسلمان، پویا و فعال باشند، یا منفعل هستند یا برنامههای غیرکاربردی دارند و یا فقط بانوان محجبه و عفیف را در نظر میگیرند و تلاشی در راستای جذب دیگر اقشار ندارند.
این واقعیتی است که رهبر معظم انقلاب در سومین نشست اندیشههای راهبردی با موضوع زن و خانواده در چهاردهم دی ماه سال ۱۳۹۰ به آن اشاره کردند و فرمودند: در حوزه زنان و خانواده در کشور کم کار شده است.
ایشان فرمودند: باید بدانیم در حوزه نظریهپردازى، کجا جلوئیم، کجا عقبیم. یک جاهائى واقعاً ما جلو هستیم، در یک مواردى هم واقعاً عقبیم. در همین زمینه مسئله زن، این همه منابع و تعالیم اسلامى در دسترس ماست: آیات کریمه قرآن؛ چه آیاتى که مستقیماً به این مسئله ارتباط پیدا میکند، و چه آیاتى که با کلیت خود، با عموم و اطلاق خود شامل این مورد میشود، در اختیار ماست؛ اینها را باید تئوریزه کنیم؛ به شکل نظریهها و مجموعههاى قابل تشعب، قابل استفاده و قابل استنتاج دربیاوریم و در اختیار همه بگذاریم.
* شما قضاوت کنید
به نظر شما خواننده گرامی کدام مسئله در حوزه زنان به شکلی که رهبر معظم انقلاب گفتهاند، درآمده است؟ اگر هر کدام از مطالبات رهبری در حوزه زنان به عنوان یک الگوی امروزی و جوانپسند در میآمد ما رکورددار جراحیهای زیبایی در دنیا نبودیم.
تأسفبرانگیز اینکه به گفته انجمن تحقیقات راینولوژی ایران، براساس تحقیق مشترکی که با همکاری دانشگاه جان هاپکینز آمریکا انجام گرفته، میزان جراحیهای زیبایی بینی در ایران هفت برابر آمریکاست!
انتهای پیام/منبع:فارس