• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - جماد أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
3

رابطه با خدا راه اصلی کسب آرامش

  • کد خبر : 8454
  • 20 آذر 1392 - 21:23
رابطه با خدا راه اصلی کسب آرامش

یکی از دستاوردهای ارتباط با خداوند کسب آرامش روانی است. ارتباط انسان با خداوند به دو طریق صورت می‌گیرد: یکی از راه شناخت، باور و اعتقادات و دیگری از طریق رفتار (به خصوص رفتارهای دینی و عبادی). می‌توان گفت که دست‌کم[۱] دو نظام اساسی بر وجود انسان حاکم است به‌طوری که این دو، اساس و […]

یکی از دستاوردهای ارتباط با خداوند کسب آرامش روانی است. ارتباط انسان با خداوند به دو طریق صورت می‌گیرد: یکی از راه شناخت، باور و اعتقادات و دیگری از طریق رفتار (به خصوص رفتارهای دینی و عبادی).

می‌توان گفت که دست‌کم[۱] دو نظام اساسی بر وجود انسان حاکم است به‌طوری که این دو، اساس و زیربنای شخصیت انسان را در گذر زمان می‌سازند. به سخن دیگر، مجموعه‌ی این دو نظام یکپارچه، جامع و پویا محرّک شخصیت انسان هستند. بنابراین، هرچه این نظام قوی‌تر، منسجم‌تر و رشدیافته‌تر باشد، انسان بهتر، سریع‌تر و آسان‌تر می‌تواند به سوی خدا اوج گرفته[۲] و راه‌های نیل به سلامت و آرامش را طی کند[۳] و در نهایت در دارالسلام الهی استقرار یابد.[۴] حرکت رو به جلو این نظام یکپارچه در عمل همان ارتباط‌های چند گانه است.

یکی از آثار مهم چنین ارتباطی رسیدن به حالت اطمینان، آرامش، نشاط و امیدواری است.

سازنده‌ترین، مهم‌ترین و مؤثرترین ارتباط، ارتباط با خداوند است؛ چراکه او اصل و منبع سلامت و امنیت است،[۵] و ابتدا و انتهای سلامت نیز اوست.[۶] بنابراین، از آنجا که همه‌ی مراحل و به عبارتی همه‌ی منازل حرکت، از منبع سلامت شروع شده و به قرارگاه نهایی سلامت ختم می‌شود، هر منزل به سهم خود درجه‌ای از سلامت و امنیت را نصیب انسان می‌گرداند. بر همین اساس «شناخت» که اولین منزل حرکت و دارای چند گام اساسی است، آغاز سلامت بوده و درجه‌ای از سلامت را با خود به همراه دارد. بر همین منوال سایر منزل‌ها یعنی اسلام، ایمان، یقین، رضا و … همگی خود سطح بالاتری از سلامت و آرامش را در وجود انسان مستقر می‌سازند. فرد، در هر منزل، با ره‌توشه‌ی سلامت و آرامش به سمت منزل‌های بعدی حرکت کرده و در نهایت به منبع آرامش و قرارگاه امن وارد می‌گردد.

امیر مؤمنان علیه السلام سالک این راه و آغاز و انجام مسیر را چنین توصیف می‌کند: «پوینده‌ی راه خدا ، عقلش را زنده و نفس خویش را کشته است، تا آنجا که جسمش لاغر و خشونت اخلاقش به نرمی گرایید.برقی پر نور برای او درخشید و راه را برای او روشن کرد و از منزلی به منزل دیگر برد تا به منزل سلامت و سرای جاودانه رساند و پاهای او در قرارگاه امن با آرامش تن، استوار شد (این پاداش اوست که) دل را درست به کار گرفت و خدای خویش را راضی کرد».[۷]

امام علی علیه السلام در این کلام، اولین گام پوینده‌ی راه خدا را خروج از غفلت و زنده نگاه‌داشتن عقل و قوه‌ی شناخت و توجه به خود و خودسازی معرفی نموده است و منزل آخر را منزل سلامت و جایگاه امن نامیده است.

پی نوشت:

[۱] بُعد انگیزشی را نیز می‌توان به آن اضافه کرد که فعلاً از محل بحث خارج است.

[۲] «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالحُ یَرْفَعُهُ» (فاطر، ۱۰).

[۳] «یَهْدِی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَمِ» (مائده، ۱۶).

[۴] «لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ» (انعام، ۱۲۷).

[۵] «هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ» (حشر، ۲۳).

[۶] «اللهم انت السلام و منک السلام و بک السلام و الیک یعود السلام» (قمی، مفاتیح الجنان، تعقیبات مشترکه).

[۷] نهج البلاغه، خطبه‌ی ۲۲۰: فی وصف السالک الطریق الی الله: «قد أحیی عقله و أمات نفسه حتی دقّ جلیله و لطف غلیظه و برق له لا معٌ کثیر البرق فأبان له الطریق و سلک به السبیل و تدافعته الأبواب الی باب السلامه و دار الأقامه و تثبت رجلاه بطمأنینه بدنه فی قرار الأمن و الراحه بما استعمل قلبه أرضی ربه».

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=8454

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.