اشاره
هفته بسیج، بزرگداشت جانفشانىهایى است که براى سربلندى این سرزمین صورت گرفته است. گمان غلطى است اگر بسیج را حاصل جنگ تحمیلى یا انقلاب اسلامى بدانیم. بسیج، فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است که با ظهور اسلام تولد یافته و در ملتهاى مسلمان رشد کرده است. هوشمندى حضرت امام خمینى رحمت الله علیه و عدالتخواهى میلیونها انسان باایمان، تنها، تبلور دوباره بسیج در عصر حاضر بود. این مقاله، شامل پیامهایى است که هر کدام گوشهاى از برنامهها، ویژگىها و آرمانهاى بسیج را به همراه دارند.
تفکر بسیج؛ روحى در کالبد نظام
در هر مجموعه منظم و هدفمند، افزون بر پیشرفت اجزا، هماهنگى و همگرایى میان آنان نیز ضرورى است تا خواستههاى مجموعه تحقق یابد. فراگیر شدن تفکر بسیجى که همان اخلاص، ایمان به هدف، بالندگى و رشدآفرینى است، در ذهن همه افراد جامعه، حرکتى همسو را به دنبال دارد. فعالیتهاى اقتصادى، پیشرفتهاى نظامى، دستاوردهاى علمى و…، هر کدام بخشى از بدنه جامعه را ترمیم مىکند، ولى روح حاکم بر تمام بخشها، تفکر بسیجى است. تفکر بسیج، ارتباط ناگسستنى میان اجزاى نظام اسلامى را رقم مىزند؛ چرا که یکپارچگى اعضاى گوناگون جامعه، ناشى از یگانگى افکار آنهاست.
بسیج عمومى
خودمحورىها، کجروىها و ترجیح خواستههاى شخصى یا گروهى بر نیاز جامعه، آسیب جبران ناپذیرى بر بدنه اجتماع وارد مىآورد. نظام اسلامى با برخورد قاطع، از فردگرایى جلوگیرى مىکند تا مبادا سلیقههاى فردى و حزبى بر صلاح ملت ترجیح داده شود.
در پرتو این تفکر، بسیج خود را حزبى سیاسى یا گروهى نظامى یا اقتصادى نمىداند. بسیج، حاصل فهم همگانى مردم از نیکىهاست که یکایک آنها نقش حساسى در اجراى آن بر عهده دارند. هر کس با توانایىهاى خود، نیرویى از بسیج است که براى رساندن مملکت به جایگاه حقیقى و آرمانىاش تلاش مىکند.
امنیت؛ ارمغان بسیج
مخالفت دشمنان با تحقق اندیشههاى اسلامى، برپایى حکومت عدل را با مشکلات فراوانى روبهرو مىکند؛ شیطنتها و مزاحمتهایى که سلامت جامعه را به خطر مىاندازد. نخستین گام براى گسترش مبانى دینى در کشور، ایجاد بستر مناسب و امنیت است. آرامش روانى و آسایش خاطر، عرصه را براى حاکمیت خدا و قانون او فراهم مىآورد.
یکى از حیاتىترین وظایف بسیج، حفظ امنیت کشور است. شرکت پرشور در جنگ تحمیلى، نمونه برجستهاى از حضور موفق بسیج در صحنه امنیت ملى بوده است. اکنون نیز نیروهاى بسیجى با گذراندن دورههاى گوناگون نظامى، خود را در برابر تهاجم دشمنان خارجى و توطئههاى داخلى آماده مىسازند.
وحدت عقیده و عمل
اهداف والاى بسیج، تنها با حضور جسمانى در صحنه محقق نمىشود. این وجود بینش است که عمل انسان را کامل مىکند. آنگاه که دلها و بینشها پراکنده باشند، تنها مُشتى اجساد بىفایدهاند که دور هم گرد آمدهاند. هر حضور موفقى، وحدت عقیده و عمل را مىطلبد.
وحدت در بسیج، وحدتى همهجانبه است. در تفکر بسیج، دوگانگىِ عقیده و عمل، منافقساز است. انسانى که از اعتقاد تهى است و فرمانبردار چشم و گوش بسته است، بسیار کمتر از انسانى کارآیى دارد که آگاهانه اقدام مىکند. بسیج، تجلىگاه حقیقى ایده و عمل است.
شهادت؛ میراث الهى
مگر شهادت ارثى نیست که از انبیا رسیده است؟ مگر ما پیروان پاکان سرباخته در راه هدف نیستیم؟ مگر حسین علیهالسلام را پیشواى خویش نمىدانیم؟ شهادت در مکتب تشیّع، پرواز از قفس دنیاست و نزد خداوند، هیچ قطرهاى محبوبتر از قطره خونى نیست که در راه خدا ریخته مىشود. خون شهید، گرمى و حیات را در پیکر جامعه به جریان درمىآورد. بالاتر از هر عمل نیکویى، عمل نیکى وجود دارد تا زمانى که انسان در راه خدا شهید شود. برتر از شهادت، هیچ عمل نیکى وجود ندارد. در تفکر بسیج، برترین شرف و افتخارآمیزترین مرتبه، شهادت است. عشق به شهادت، تبلور باشکوه و حماسهآفرین ایمان است و امید به شهادت، قوىترین انگیزه زیستن در دنیا به شمار مىآید.
حضور در همه قشرها
معمولاً گسترش یک اندیشه نیک در میان توده مردم و گرایش اقشار گوناگون به آن، نشانه اهداف انسانى و آرمانهاى مردمى آن اندیشه است. قشرهاى مختلف مردم پس از آشنایى دقیق و درست با یک تفکر، قضاوت منصفانهاى درباره آن مىکنند و موافقت یا مخالفت خود را بیان مىدارند.
امروزه تفکر بسیج به اندازهاى در میان مردم راه یافته است که نمایندگان برجستهاى در میان تودههاى گوناگون مردم دارد. دبستانها و دبیرستانها، کارخانهها و مؤسسهها، دانشگاهها و مراکز گوناگون علمى و صنعتى کشور، شاهد حضور پررنگ بسیجیان هستند. بىگمان، بسیج، یکى از فراگیرترین اندیشهها در کشور است.
نیروى جوانى
جوان، سرشار از انرژى است. حضور فعّال و مؤثر او در هر حرکتى، نوید موفقیت و پیشرفت دارد. بهرهمندى از قدرت جسمى، نشاط فکرى و هیجانطلبى، جوانان را به سرمایههایى براى سعادتمندى جامعه تبدیل کرده است. جوانان، نسلى سرشار از آمادگى براى کارهاى بزرگند و استعداد هر تحولى را دارند.
بسیج، از پیشروترین گروههایى است که توانسته جوانان فراوانى را سازماندهى کند. جوانانى که تمام نیرو و احساس خویش را براى رسیدن به اهداف بسیج، هدیه آورده و مسئولیتهاى گوناگون را بر دوش گرفتهاند. به فرموده مقام معظم رهبرى: «امروز ـ بحمداللّه ـ جوانان ما از قشرهاى مختلف در بسیج احساس حیات و نشاط مىکنند».
استقامت و بسیج
پایدارى در راه حق و تحمل رنجهاى این راه پُرحادثه، از ویژگىهاى ضرورى براى رسیدن به ارزشهاى الهى است. هدف مقدس، انسان را در مسیر رسیدن به آن مقاوم مىکند. بسیج با بینش عمیق خود، انگیزه لازم را براى تلاش تا پاى جان در افراد ایجاد مىکند. راستى گفتار، درستى عمل و اخلاص قلبى بسیجیان، زمانى مُهر تأیید مىخورد که بردبار باشند و قدمى به عقب برندارند. بىشک، هیچ عامل دیگرى همچون استقامت نمىتواند اهل حق را در رویارویى با باطل پیروز گرداند.
روحانیت و بسیج
نگاهى به تاریخ ایران در سدههاى اخیر نشان مىدهد که هیچ جنبش و تحولى بدون رهبرى یا پشتیبانى روحانیان از سوى مردم آغاز نشده است. مبارزه با ستم و تلاش براى گسترش عدالت، از وظایف مهم روحانى است. روحانى کسى است که خود را در مسیر سعادت قرار داده است و براى حرکت درست مردم در مسیر کمال، کوشش مىکند. چنین فردى، سر تسلیم در برابر ناعدالتى خم نخواهد کرد.
بسیج نیز نهادى است که از میان مردم برخاسته و همواره حضور پررنگ روحانیان مبارز را شاهد بوده است. روحانیان بسیجى که در دوران جنگ، شهیدان فراوانى را براى سرافرازى ملت تقدیم کردهاند، امروز نیز در بخشهاى عقیدتى، نظامى، سیاسى و… حضورى فعال دارند.
زنان بسیجى
بخش عمدهاى از هر جامعه را زنان تشکیل مىدهند که اصلىترین نقش تربیتى را بر عهده دارند. ادعاى گرانى نیست اگر زنان را فرهنگسازترین بخش هر ملت بدانیم. اسلام نیز توجه فراوانى به جایگاه زنان دارد و بر حضور مثبت آنان در اجتماع تأکید مىکند.
جایگاه ویژه زنان در جامعه سبب شد تا اندیشه بسیج به صورت زنده و پویا در میان آنان نیز ریشه بدواند و رشد کند. زنان با حضور مؤثر خود در پیروزى انقلاب اسلامى و نیز کمکهاى بىدریغ در جنگ تحمیلى، حقى سترگ بر انقلاب دارند. بسیج خواهران با جذب، آموزش و سازماندهى بانوان کشور، براى گسترش فرهنگ بسیج، تلاشهاى فراوانى کرده و تاکنون اقدامات مفیدى در زمینههاى نظامى، امدادگرى، عقیدتى، سیاسى و سوادآموزى انجام داده است.
امر به معروف و نهى از منکر در نگاه بسیج
هر حکمى از احکام اسلامى، اهمیتى دارد که بىتوجهى به آن، اجراى احکام دیگر را نیز با مشکل روبهرو مىسازد. در این میان، بىتوجهى به احکامى که جنبه اجتماعى دارند، بیش از احکام دیگر، نابسامانى پدید مىآورد. اسلام، روش جلوگیرى از نابسامانىهاى اجتماعى را امر به معروف و نهى از منکر مىداند. قرآن کریم و احادیث معصومان به صراحت بر این فریضه الهى تأکید مىکنند و فراموشى آن را آفتى مىدانند که سلامت دین و دنیا را به خطر مىاندازد و جامعه را به فساد مىکشاند.
یکى از وظایف مهم و دقیق بسیج، امر به معروف و نهى از منکر است. بسیج به عنوان نیرویى مردمى، وظیفه دارد با هرگونه فساد و انحراف اجتماعى برخورد کند. انجام چنین وظیفه حساسى، نیازمند تربیت نیروهاى باتجربه و کارآزموده است که شیوههاى برخورد درست با متخلفان را بشناسند و با شرایط و موقعیتهاى امر به معروف و نهى از منکر نیز آشنا باشند. امروزه، پایگاههاى بسیج در سراسر کشور، برنامه منظم و گستردهاى را براى آموزش چنین افرادى پیش رو دارند.
واکنشهاى اضطرارى
حوادث پیشبینىنشده مانند زلزله، سیل و توفان، هر ساله انسانهاى فراوانى را به کام مرگ مىکشاند. گرچه اقدام براى پیشگیرى، نخستین گام براى کاهش خسارتهاى ناشى از این حوادث است، ولى به امدادرسانى پس از وقوع این پدیدهها نیز نباید بىتوجهى کرد.
تجربههاى تلخ گذشته که به از دست دادن هممیهنانمان در حوادث گوناگون به ویژه زلزله انجامید، زمینه حرکت مؤثر نیروهاى بسیج در سراسر کشور شد. آنان با آموزش شیوههاى امداد و نجات و روشهاى پیشگیرى و کاهش خسارت، آمادگى مردم را در برابر این حوادث، افزایش مىدهند. هماکنون ایران، یکى از سریعترین کشورهاى جهان در امدادرسانى به مناطق حادثهدیده است؛ چرا که نیروهاى آگاه و هوشیار بسیج، در این برنامه نیز همچون فعالیتهاى دیگر خود، موفق عمل کردهاند.
بسیج یعنی…
بسیج، مدرسه است؛ مدرسهای که معلم و محصل و درسش همگی ایثار است و جهاد و خدمت. بسیج، لشکر است؛ لشکری که فرمانده و فرمانبر و میدان رزمش، همگی گذشت است و فداکاری و اطاعت از خدا و دوری از غیر خدا. بسیج، درخت پاکی است که با خون هزاران بسیجی جان بر کف و شجاع آبیاری و تنومند گشت، رشد یافت و به اوج عشقی خدایی رسید. بسیج و بسیجی، نیروهای رزمندهای را در نظر میآورد که با شجاعت تمام، هشت سال دفاع از حکومت سالامی را به عهده گرفتند و مردانه و بدون خستگی، صحنههایی را در جنگ آفریدند که قلم هیچ گاه قادر به توصیف آن نیست. مقام معظم رهبری در توصیف بسیج میفرماید: «بسیج، یعنی همین پایگاههای مقاومت و همین نیروهای جوان و پرشور. همین جوانانی که نماز و عبادتشان، پدران و مادران پیر را به شگفتی و تعجب وادار میکند. بسیج یعنی متن مردم، مردمی که میتوان امید دفاع از انقلاب را از آنها داشت».
ریشه تاریخی بسیج
ریشه تاریخی بسیج، به صدر اسلام و زمانی بر میگردد که پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله ، مردم را ـ از زن و مردم و پیر و جوان ـ برای تبلیغ دین و آمادگی در برابر تجاوز قدرتهای وقت فراخواند و بسیج کرد. این حرکت، همراه با زمان پیش رفت و امامان بزرگوار نیز بنا به مقتضات زمان، از قدرت بسیج مردمی استفاده میکردند. نمونه بارز آن، حرکت بزرگ بسیجی جهان اسلام، حضرت امام حسین علیهالسلام بود. این حرکت، البته نه با نام بسیج، بلکه با تفکر بسیج تا به امروز همچنان ادامه داشته است.
تشکیل بسیج مستضعفین
هوشیاری و درایت بینظیر حضرت امام خمینی رحمهالله ، از جمله اساسیترین عوامل در راه خنثی سازی توطئهها در جریان انقلاب سالامی به شمار میآمد. به برکت این دوراندیشی و هدایت انقلاب در مسیر اصلی خود، زمینه انقلاب دوم فراهم آمد. با سقوط لانه جاسوسی آمریکا در تهران و بر ملا شدن ماهیت سلطه جو و تجاوز کارانه آمریکا، شیطان بزرگ با ضربهای سخت و جبرانناپذیر رو به رو شد. اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی و اظهارات صریح حاکمان آمریکایی، مردم و رهبران کشور و به ویژه حضرت امام را با این حقیقت آشکار مواجه ساخت که احتمال مداخله نظامی آمریکا و هجوم به جمهوری اسلامی، ناممکن نیست. بر این اساس، امام امت در پنجم آذرماه سال ۱۳۵۸، یعنی در مدتی کمتر از یک ماه بعد از انقلاب دوم، فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر فرمود.
ضرورت تشکیل بسیج
حضرت امام خمینی رحمهالله ، توجه ویژهای به تشکیل بسیج در سراسر جهان داشتند. در واقع هدف از تشکیل بسیج مستضعفین، ایجاد تواناییهای لازم در همه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی، به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و همچنین کمک به مردم، به هنگام بروز بالایا و حوادث پیش بینی نشده است. بسیج، جایگاهی ملکوتی است؛ مکانی برای درس چگونه زیستن انسانها و جایگاه عشق و صفا و صمیمیت. امام خمینی رحمهالله خطاب به بسیجیان جهان اسلام میفرماید: «باید بسیجیان جهان اسلام، در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند، و این شدنی است؛ چرا که بسیج، تنها منحصر به ایران نیست. باید هستههای مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد». بر این اساس، بسیج به نهادی ارزشمند و مقدس تبدیل گردید و رفته رفته، مدرسه عشق، دانشگاه شهادت و عبادتگاه عارفان مسلح نام گرفت.
تفکر بسیجی
قداست بسیج و بسیجی، به اندیشه پاک و نیت خالص بسیجیان باز میگردد؛ چرا که آنها در همه عرصههای زندگی، براساس اعتقاد، احساس مسئولیت مو عمل به وظیفه الهی کار میکنند و آنچه دشمنان را به زانو در میآورد، تفکر بسیجی است. امام راحل رحمهالله در این باره چنین میفرمود: «اگر به کشوری، نوای دلنشین تفکر بسیجی طنینانداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد شد؛ و الا، هر لحظه باید نتظر حادثه ماند». ایشان برای این که حادثهای دیگر، آینده کشور را تهدید نکند میفرمود بسیج باید سازماندهی شود. باید آمادگی به وجود بیاونرد و آن را حفظ کنند».
پیوند بسیج با ولایت
خداوند در آیه ۶۲ سوره انفال، خطاب به پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرماید: «پروردگارت کسی است که تو را به واسطه نصر خویش و به واسطه اهل ایمان یاری میکند». در این دوران، مصداق ارز اهل ایمان که به یاری خدا بر میخیزند، بسیجیانی هستند که اگر نقطه درخشانی جز مقطع دفاع مقدس در کارنامه کرامت آسای خویش نداشتند، همان برای اثبات منزلتشان برترین سند است. در حالی که سراسر تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی، سرشار از ایثارگریها و از جان گذشتگیهای بسیج در راه گذر از برهههای بحرانی و نقش بر آب کردن نقشهای دشمنان آیین و میهن است. مفهوم والای بسیج که همان پیوند امت با ولایت و والایی است، هماره پا برجاست و مختص دوره دفاع مقدس نیست. بسیج، حقیقتی نافذ در جان و ایمان است. هر کس در هر مکانی تلاش و خدمت مشغول است، اگر به این ولایت و والایی بیندیشد و مطابق با آرمانهای حاکمیت الهی عمل کند، بسیجی است.
عرصههای فعالیت
از آنجا که گستره بسیج، مجموعهای از مردم،اعم از جوانان مشغول به تحصیل، کارکنان ادارهها، کشاورزان، کارگران و سرانجام متخصصان حرفهها و مشاغل گوناگون صنعتی و غیر صنعتی را در بر میگیرد، طبیعی است که در همه عرصههای اجتماعی، سازندگی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی نیز از توانمندیها و قابلیتهای لازم برخوردار باشد. در نگاهی مکی، میتوان مواردی چون دفاع در برابر تهاجم بیگانگان، سازندگی، بسیج فرهنگی، ایجاد امنیت داخلی، امداد رسانی، بهداشت و فعالیتهای اقتصادی را، عرصههای فعالیت بسیج برشمرد.
بسیجی از نگاه امام خمینی رحمت الله علیه
با بهرهگیری از سخنان امام خمینی رحمهالله درباره بسیج، میتوان ویژگیهای این گروه را چنین برشمرد: شهادتطلبی، پرهیزکاری، جهاد، اخلاص، خدمتدر راه خدا، ظلم ستیزی، ایثار، فداکاری، عمل به تکلیف، ولایت مداری، بردباری، پرهیز از تحجر گرایی، و نیز انس با دعا، نیایش و قرآن کریم.
بسیج در بیان مقام معظم رهبری
بسیج یعنی ایمان عاشقانه
علت اینکه در کشور ما بسیج این طور درخشان شد و شکفت چه بود؟ ایمان عاشقانه، ایمان عمیق، ایمان توام با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است، مثل بعضی از ملتهای دیگر، عواطف در این ملت جوشان است کلید بسیاری از مشکلات است. این ایمان با آن عواطف همراه شد و این رودخانه عظیم خودشان را به این دریای پهناور تبدیل کرد و مشکلات را در هر جایی که لازم بود از بین برد.
بسیج یعنی پاک ترین انسانها
بسیج عبارت است از مجموعهای که در آنها پاک ترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده اند. … مجموعهای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطرجمع می کند…بسیج در حقیقت مظهر یک وحدت مقدس میان افراد ملت است…بسیج در واقع مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلند کردن کشور و ملت است.
بسیج یعنی حرکت
بسیج یک حرکت بی ریشه و سطحی و صرفاً ازروی احساسات نیست، بسیج یک حرکت منطقی و عمیق و اسلامی و منطبق بر نیازهای دنیای اسلام – و به طریق اولی – جامعه اسلامی است. قرآن کریم می فرماید: [ هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین] ای پیامبر، خدای متعال تو را، هم به وسیله نصرت خودش و هم از طریق مؤمنین مؤید قرار داد و کمک کرد. این خیل عظیم مؤمنینی که در اینجا مورد اشاره آیه قران قرار گرفته اند، عبارت دیگری است از آنچه که امروز به نام بسیج در جامعه ما قرار دارد.
بسیج یعنی قدرت
این کار خدا بود که بسیج ملت ایران بتواند در سخت ترین میدانها که همان میدان جنگ است چنان قدرتی از خود نشان بدهد که دیرباورترین افراد هم قبول کنند که ملت ایران دارای توانایی است…بسیج یعنی کل نیروهای مؤمن و حزب اللهی کشور ما این که امام گفتند «بسیج بیست میلیونی» یعنی این.
بسیج یعنی تلاش و جهاد مخلصانه
اگر نبود آن همه تلاش و جهاد مخلصانه که شما رزمندگان نیروهای مسلح و بسیج مردمی در دوران جنگ هشت ساله نشان دادید و حقیقتاً اسلام را روسفید و امت رسول الله (صلی الله علیه و آله) را سربلند ساختید و اگر نبود خونهای مطهر و معطری که در راه خدا بر زمین ریخته شد؛ یقیناً امروز از نظام اسلامی اثری نبود و پرچم قرآن چنین سربلند نمی شد.
بسیجی یعنی مغز متفکّر
بسیجی یعنی دل باایمان، مغز متفکّر – دارای آمادگی برای همه میدانهایی که وظیفه این انسان را به آن میدانها فرا می خواند، این معنای بسیجی است.
بسیج یعنی آبادانی
امروز هم، بسیجی برای کشور دل می سوزاند برای آبادانی کشور تلاش می کند، برای حفظ استقلال ملی، هرچه بتواند کار می کند و از جان خود هم می گذرد، امروز هم اگر احساس کند دشمن می خواهد از روزنهای، چه اقتصادی و سیاسی و چه فرهنگی – به داخل کشور نفوذ کند در مقابل او می ایستد و با مشت به صورتش می کوبد……امام فرمودند «بسیج باید سازماندهی بشود، باید یکدیگر را بشناسند، باید آمادگی به وجود بیاورند و آن را حفظ کنند» امروز هم تکلیف بزرگ شما همین کارست. خیال نکنند که بسیج یک امر احساسی است. بسیج یک امر منطقی و فکری و ریشه دار و عمیق است و کسانی که در کار این حقیقت بزرگ شرکت دارند؛ همه آحاد ملتند، هر کسی که بسیجی است باید به بسیجی بودن خود افتخار کند. بسیجی بودن، مایه سرافرازی و سربلندی پیش پروردگار است. …. فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگی و اسیر خواستهای حقیر، نشدن است.
بسیج یعنی ارزش
هفته بسیج در حقیقت فرصت و بهانهای برای زنده نگه داشتن ارزشها و روح بسیجی در آحاد ملت، مخصوصاً جوانان پرشور و مدافعان عاشق صادق است. … همان طور که امام و پیشوای راحل عظیم الشأن ما فرمودند، من هم آرزو می کنم و از خدا میخواهم که با بسیجیان محشور باشم. بسیج یک افتخار و یک ارزش است. سعی کنید این روحیه بسیجی را برای کشور و انقلاب و اسلام حفظ کنید.
بسیج یعنی الگو
شما بسیجی ها باید به گونه ای رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود. شما باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. آن کسی بسیجی تر است که مقررات را بیشتر رعایت می کند، به خاطر آنکه این فرد بیشتر از همه برای نظام دل می سوزاند و مقررات، لوازم قطعی اداره درست نظام است.
بسیج یعنی سعادت ابدی
روحیه بسیجی و معرفت بسیجی باید فراگیر شود تا این کشور بتواند بار سنگینی را که بر دوش دارد که همان بار هدایت الهی و سعادت انسانهاست – به سرمنزل برساند، لذا بسیج تمام شدنی نیست.
بسیج یعنی یک فرهنگ
بعضى در میدان بسیج، خلوص و صفایشان مثل خورشید مىتابد و انسان را مجذوب مىکند. بههرحال، بسیج یک فرهنگ است؛ بسیج، یک ذهنیت برجسته و والا در جامعهى ماست…شما آن نسلى هستید که اگر خوب عمل کردید، آیندهى این کشور را – صد سال، دویست سال یا بیشتر – تضمین خواهید کرد. همین بیدار شدن، همین حساس بودن، همین انگیزه داشتن، همین ایمان، همین امید، همین تکیه به هدایت الهى و اعتماد به کمک الهى، قوارهى اصلى بسیج است؛ این یک فرهنگ است. اگر اینطور حرکت کنیم، خداى متعال کمک خواهد کرد. کمک الهى متعلق به همهى خلایق است؛ به شرطى که خودشان را آمادهى دریافت این کمک کنند؛ دستشان را دراز کنند و این میوه را بچینند؛ از جا بلند شوند، همت کنند و از این میوه استفاده کنند؛ این، در اختیار همه است.
بسیج یعنی مظهر تجدد و نوگرایى
بسیجى یعنى چه ؟ بسیج یعنى به صحنه آمدن و به میدان آمدن. چه میدانى؟ میدان چالشهاى حیاتى و اساسى. میدانها و چالشهاى اساسى زندگى چیست؟ فقط آن وقتى است که به کشورى حمله شود و مردم آن کشور به صحنه بیایند تا از مرزهاى خودشان دفاع کنند؟ البته که نه؛ این فقط یکى از موارد به میدان آمدن است. آن وقتى هم که هویت ملى و سیاسى یک ملت مورد مناقشه قرار مىگیرد، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که به فرهنگ و اعتقادات و باورهاى ریشهدار یک ملت اهانت مىشود و آن را تحقیر مىکنند، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که نسل برگزیدهى یک ملت احساس مىکنند از غافلهى دانش عقب ماندهاند و باید علاجى بکنند، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که احساس بشود پایههاى یک زندگى مطلوب و عادلانه در کشور احتیاج به تلاش دارد تا ترمیم و یا استوار شود، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که جبهههاى فکرى و فرهنگى دنیا براى تسخیر ملتها با ابزارهاى فوق مدرن مىآیند تا ملتى را از سابقه و فرهنگ و ریشهى خود جدا کنند و براحتى آن را زیر دامن خودشان بگیرند، جاى به میدان آمدن است. همهى اینها انسانهایى را مىطلبد که نیاز را احساس کنند…تجدد و نوگرایىِ حقیقى و باز کردن میدانهاى تازهى زندگى، مطلوب اسلام است؛ اصلاً اسلام این را از انسان خواسته؛ این به برکت تأمل، تعمق، کار درست، کار فکرى، تلاش عملى، مجاهدت، استقبال از کار و از خطر در همهى میدانها، و همتها را بلند کردن بهدست مىآید. این کارها مربوط به کیست؟ مربوط به بسیج است. اگر بسیج را درست معنا کنیم، همین است. بسیج همچنین یعنى انسان باهمتى که غیرت دینى و دانایىِ فکرى و نیازشناسى و ابتکار و جوشش ذهنى و خلاقیت دارد و وارد میدان مىشود.
بیدار دلان مهاجمستیز
هجوم نظامی، طمع به خاک است و زمین، ولی در شبیخون فرهنگی، طمع به اخلاق است و دین. محیط آلوده به گناه، خرمت خشکی است که جرقه تهاجم فرهنگی، در یک لحظه آن را به آتش میکشد. آنچه جامعه ما را فاسد میکند، غرق شدن در شهوات و ازدست دادن روح تقوا و فداکاری است. بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند.
منابع:
۱. ماهنامه گلبرگ، ش۸۱
2. ماهنامه گلبرگ، ش۹۳
3. پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری